کلید موفقیت ایران در حوزه تکنولوژی در دستان رئیس جمهور کرواسی است؟! + تصاویر

0
3854

کالاسودا_رئیس جمهور کرواسی یک شخصیت پرانرژی و البته علاقه مند به فناوری است. شاید برایتان سوال باشد علاقه وی به فناوری چه ارتباطی به ما دارد . اما پاسخ ساده است. دنیای فناوری آن هم در سطح بین الملل برای همه ما جذاب است. با ما همراه باشید تا بدانیم چرا رئیس جمهور کرواسی و فناوری برای ما ایرانی ها اهمیت دارند.

یک بانوی  پرانرژی علاقه مند به تکنولوژی

نگاهی به زندگی کولیندا گرابار کیتاروویچ سیاست‌مدار و دیپلمات اهل کرواسی نشان می دهد پر انرژی بودن او بی ارتباط به علاقه اش به دنیای پیشرفت و تکنولوژی نیست. درواقع او که از فوریه سال ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور کشور کرواسی است،.

جالب است بدانید این بانوی علاقه مند به دنیای فناوری و تکنولوژی نخستین زن و جوانترین فردی  است که پس از اولین انتخابات چندحزبی به این مقام در کراوسی دست پیدا می کند.

نگاهی به سوابق اجرایی رئیس جمهور کرواسی

مروری بر سوابق اجرایی رئیس جمهور کرواسی نشان می دهد علاقه وی به تکنولوژی بی ارتباط به سوابق و فعالیت های مدیریتی وی نیست . او این مقام ها را داشته :

وزیر امور خارجه پیشین و معاون دبیرکل ناتو

وزیر امور اروپا ۲۰۰۵

از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سفیر کرواسی در ایالات متحده آمریکا

از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ معاون دبیرکل ناتو تحت دبیرکل‌ اندرس فوگ راسموسن و ینس استولتنبرگ

مقام رسمی بالاترین در ساختار اداری ناتو

جالب است بدانید او در سال ۲۰۱۶ به ایران سفری داشت با دولت ایران دیدار داشت.

فعالیت های کیتاروویچ برای خروج از رکود اقتصادی به کمک تکنولوژی

این بسیار مهم است که رئیس جمهور کرواسی به فکر این باشد، که جدیدترین عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. وی برای رشد کشور خود و عبور از بحران های اقتصادی تلاش بسیاری کرده و اگرچه  از شش سال پیش کشورش  در رکود اقتصادی بسر می‌برد و نرخ بیکاری در این کشور نزدیک به بیست درصد است، اما خانم کیتاروویچ وعده داده است که کرواسی را به یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای اروپا و جهان تبدیل خواهد کرد.

این امر محقق نخواهد شد مگر با سرمایه گذاری در حوزه تکنولوژی. به نظر می رسد خانم کیتارویچ برای تحقق این خواسته تلاش های خود را خواهد کرد و البته زمان کافی نیز دارد .

چرا که دوره ریاست جمهوری در کرواسی ۵ ساله است و براساس قانون اساسی این کشور، هیچ نامزدی نمی‌تواند بیش از ۲  دوره متوالی برای مقام ریاست جمهوری انتخاب شود. رئیس‌جمهور در کرواسی تنها نقشی تشریفاتی دارد و وظایف عمده بیشتر بر عهده نخست‌وزیر است.

همکاری در حوزه فناوری با ایران

بسیاری از منابع خبری بر این باورند که کرواسی به دنبال توسعه همکاری تجاری و تکنولوژی با ایران است. بر همین اساس انتظار می‌رود دیدار قبلی رئیس‌جمهور کرواسی به همراه هیات بزرگی از تجار به ریاست اتاق بازرگانی کرواسی موفقیت آمیز بوده باشد و به همکاری قویتر اقتصادی بین دو کشور منجر شود.

به گفته رسانه‌های کرواسی نیز ایران از ذخایر بزرگ گاز برخوردار است و می تواند نقش مهمی را به عنوان تولیدکننده گاز ایفا کند. کرواسی نیز در منطقه بسیار مهمی از لحاظ ژئوپلتیکی واقع شده است و می تواند به یک توزیع کننده گاز ایران در میان بسیاری از کشورهای اروپایی بدل شود و البته در حوزه های دانش و تکنولوژی با یکدیگر همکاری کنند.

واکنش کاربران مجازی به کولیندا گرابار کیتاروویچ

پیش از مسابقات جام جهانی ،  رئیس جمهور کرواسی یک بار به ایران آمده بود و از همین طریق نیز کاربران ایرانی او را می شناسند.

وی که برای دیدارهای دیپلماتیک به ایران آمده، از سوی برخی کاربران ایرانی هم خوشامدگویی شنید و صفحه اینستاگرامش صدها کامنت فارسی گرفته است.

کاربران ایرانی بعد از ورود ورود هر شخصیت سیاسی، هنری و ورزشی به کشورمان در شبکه های اجتماعی از آنها استقبال می کنند، حال برخی با روی خوش و بعضی دیگر با کامنت های توهین آمیز که خوشبختانه این بار رئیس جمهور کرواسی مورد عنایت کاربران قرار گرفت.

همکاری در پارک های فناوری ایران

به نظر می رسد ایران و کرواسی در حوزه پارک های فناوری نیز با یکدیگر همکاری خواهند کرد. معاون نخست‌وزیر جمهوری کرواسی گفت: جمهوری کرواسی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید نرم‌افزار بسیار قوی عمل کرده، بنابراین تمایل داریم که ارتباط شرکت‌های ایرانی و جمهوری کرواسی را از طریق حضور در نمایشگاه‌ها تشدید کنیم که اینوتکس می‌تواند شروع این همکاری باشد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خانم مارتینا دالیچ، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد، کارآفرینی و صنایع‌دستی جمهوری کرواسی، به همراه استریبور کیکرتس، سفیر جمهوری کرواسی در ایران و هیات همراه از پارک فناوری پردیس دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، ضمن تشریح اقدامات بین‌المللی این مجموعه گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و تولید نرم‌افزار، شرایط همکاری شرکت‌های خصوصی دو کشور وجود داشته و برنامه‌ریزی مناسب در این خصوص بسترساز انتقال فناوری و تولید کالا و خدمات با فناوری پیشرفته خواهد شد.

معاون نخست‌وزیر کرواسی نیز فعالیت‌ها و دستاوردهای پارک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اینجا مکانی برای افرادی است که افکار بلند پروازانه دارند و باید به شما تبریک بگویم که محل تأثیر گذاری را برای شرکت‌های برتر و توسعه کسب‌وکار و تقویت مهارت‌های آنها به وجود آورده‌اید.

وی خاطرنشان کرد: امید است در آینده‌ای نزدیک پارک فناوری پردیس تبدیل به شهر فناوری شود.

وزیر اقتصاد کارآفرینی و صنایع‌دستی جمهوری کرواسی در ادامه به همکاری دو کشور ایران و جمهوری کرواسی در حوزه فناوری اشاره و تصریح کرد: به همان نسبتی که شرکت‌های ایرانی اشتیاق و تمایل به همکاری با جمهوری کرواسی را دارند به همان نسبت نیز شرکت‌های کرواسی علاقه‌مند به همکاری و ورود به بازار ایران هستند.

معاون نخست‌وزیر جمهوری کرواسی با بیان اینکه برخی از همراهان ایشان در این بازدید، در حوزه فناوری فعالیت دارند، تصریح کرد: جمهوری کرواسی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید نرم‌افزار بسیار قوی عمل کرده، بنابراین تمایل داریم که ارتباط شرکت‌های ایرانی و جمهوری کرواسی را از طریق حضور در نمایشگاه‌ها تشدید کنیم که اینوتکس می‌تواند شروع این همکاری باشد.

دالیچ در ادامه با اشاره به بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس گفت: امیدواریم با حمایت سفارت جمهوری کرواسی تندیس دانشمندان برتر جمهوری کرواسی مانند نیکولاس تسلا در این بوستان نصب و ماندگار شود.

گسترش همکاری های ایران و کرواسی در زمینه فناوری

معاون نخست وزیر کرواسی نیز فعالیت‌ها و دستاورد های پارک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اینجا مکانی برای افرادی است که افکار بلند پروازانه دارند و باید به شما تبریک بگویم که محل تاثیر گذاری را برای شرکت های برتر و توسعه کسب و کار و تقویت مهارت های آنها به وجود آورده اید.

وزیر اقتصاد کارآفرینی و صنایع دستی جمهوری کرواسی در ادامه به همکاری دو کشور ایران و جمهوری کرواسی در حوزه فناوری اشاره و تصریح کرد: به همان نسبتی که شرکت های ایرانی اشتیاق و تمایل به همکاری با جمهوری کرواسی را دارند به همان نسبت نیز شرکت های کرواسی علاقه مند به همکاری و ورود به بازار ایران هستند.

معاون نخست وزیر جمهوری کرواسی با بیان اینکه برخی از همراهان ایشان در این بازدید، در حوزه فناوری فعالیت دارند، تصریح کرد: جمهوری کرواسی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید نرم افزار بسیار قوی عمل کرده، بنابراین تمایل داریم که ارتباط شرکت های ایرانی و جمهوری کرواسی را از طریق حضور در نمایشگاه ها تشدید کنیم که اینوتکس میتواند شروع این همکاری باشد.

دالیچ در ادامه با اشاره به بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس گفت: امیدواریم با حمایت سفارت جمهوری کرواسی تندیس دانشمندان برتر جمهوری کرواسی مانند نیکولاس تسلا در این بوستان نصب و ماندگار شود.

مارتینا دالیچ در دفتر یاد بود پارک فناوری پردیس متنی را به یادگار گذاشت که به شرح زیر است:

از طرف جمهوری کرواسی تمایل خود را برای همکاری بیشتر در پروژه های مشترک فی مابین شرکت های ایرانی و جمهوری کرواسی اعلام می دارم و رشد اقتصادی را برای هر دو کشور آرزو دارم.

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید