گفتگوی اختصاصی کالاسودا با مهندس امین نیک منش مدیر استارتاپ یاد می گیریم

0
948

با یاد می گیریم یاد می گیریم! 

گزارشگر:رویا پاک سرشت

یادگیری و آموزش، دغدغه همیشگی بسیاری از ما است. فارغ از تب مدرک گرایی که باعث می شود افراد به دنبال تحصیلات تکمیلی باشند، برخی دیگر از افراد نیز با هدف افزایش سطح شغلی، مهاجرت و یا بسیاری از موارد دیگر به دنبال افزایش سطح تحصیلات خود هستند.

اما با این همه یافتن یک منبع موثق برای یادگیری بسیار دشوار ست.گاهی نیز هزینه کلاس ها و دور بودن مسیر باعث می شود، مدرسین یا دانشجویان با مشکلاتی مواجه شوند. بنابراین شاید آموزش آنلاین یکی از برترین روش های جایگزین برای آموزش باشد.

با همین رویکرد این هفته با آقای مهندس امین نیک منش کارشناس ارشد مهندسی پزشکی از دانشگاه علم و صنعت به گفتگو نشستیم. شخصی که مدیر استارتاپ «یاد می گیریم» هستند  و این سایت را در کنار خانم خرمی  کارشناس ارشد مهندسی پزشکی از دانشگاه  امیر کبیر  اداره می کنند، نشستیم.

بنابراین اگر شما هم سوالاتی در خصوص وضعیت اموزش آنلاین تخصصی دارید با ما همراه باشید.

آقای نیک منش به عنوان پرسش نخست بفرمایید چه شد که به فکر راه اندازی استارتاپ «یاد می گیریم» افتادید ؟

این ایده از جایی شروع شد که ما به دنبال محتوای تخصصی فارسی می گشتیم، اما در بین سایت ها هیچ محتوای تخصصی و فراتر از سطح عمومی ندیدیم.یعنی اگر قرار باشد رده بندی کنیم و از صفر تا ۱۰۰ امتیاز دهیم،  آموزش های رایج صفر تا ۵۰ وجود داشت، اما آموزش ۵۰ تا ۱۰۰ وجود نداشت.

بنابراین ایده ما از جایی شروع شد که محتوای تخصصی خاصی را مشاهده نکردیم و تصمیم گرفتیم آموزش های تخصصی را خودمان تهیه کنیم.

بنابراین سایت های خارجی را رصد نکرده بودید؟

به هر حال ما سایت های خارجی را هم مشاهده کرده بودیم و برخی از ایده ها را از همان سایت ها دریافت کرده و توسعه دادیم، اما شروع کار ما و ایده ما با تمرکز بر تولید محتوای تخصصی بود . زمانی که ما این کار را شروع کردیم دیگر شرکت ها فعالیتی در این حوزه نداشتند. سپس ما در مراحل بعدی برخی از ایده های سایت های خارجی را بنچ مارک کردیم.

حین سخنان خود به موضوع متفاوت بودن فعالیت های خود اشاره کردید. بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که مزیت رقابتی شما همین تفاوت کار شما است؟

در حقیقت ما سرمایه گذاری و تاکید خود را روی مسیر آموزشی گذاشته ایم . ما همیشه خلاء مسیر آموزشی را می دیدیم. اغلب سایت های حاضر در بخش آموزش، یا به شکل انفرادی اموزش می دهند، یا اگر قصد داشته باشند تخصصی تر رفتار کنند، یک «پکیج» ارائه می دهند.اما در این پکیح ها معمولا همه چیز در هم است.

اما در سایت ما مسیر آموزشی افراد مشخص است.برای مثال، وقتی قرار است شما یک مهارت را بیاموزید، یک مسیر مشخص در پیش دارید که از صفر تا صد آموزش مشخص است. هر یک از مراحل نیز آزمونی مشخص دارد و بنابراین کاربری که این مسیر را تا انتها طی می کند، بسیاری از آزمون های آنلاین را نیز پشت سر گذاشته است.بنابراین نه تنها آموزش ما گام به گام است، بلکه در نهایت یک رتبه و درجه نیز به افراد اعطا می شود.

کار خود را چند نفر طرح شروع کردید و اکنون چند نفر هستید؟

ما از ابتدا ۲ نفر بودیم و اکنون نیز همچنان ۲ نفر هستیم. اما باید بگویم که دلیل اینکه همچنان ۲ نفر باقی مانده ایم و تعداد را بالا نبرده ایم این است که مسائل فنی زیر نظر خودم بود و خانم خرمی نیز پشتیبانی ها را بر عهده داشتند، بنابراین ما در این مسیر احساس نیاز نکردیم که فردی را اضافه کنیم. علت این که اکثر گروه های استارتاپی پس از مدتی نیرو اضافه می کنند همین است که مشکلات فنی دارند.

آقای نیک منش چنین فعالیتی چه حجم سرمایه می خواهد؟ لطفا توضیح دهید که شما با سرمایه شخصی شروع کردید یا سرمایه گذار داشتید؟

ما مثل بسیاری از استارتاپ ها  با سرمایه شخصی شروع کردیم .چرا که در مراحل ابتدایی کار اکثر سرمایه گذاران علاقه ای به سرمایه گذاری نشان نمی دهند و بیشتر همکاری استارتاپ ها با شتاب دهنده ها است. البته با توجه به این که تمامی بخش های فنی را خود ما سازمان دهی کردیم و بخش فنی هزینه خاصی برای ما نداشت، در مراحل اولیه نیاز چندانی به سرمایه گذار حس نمی کردیم.

شاید تنها هزینه ما در روزهای اول «زمان» بود. اگرچه هم اکنون هزینه های ما بالاتر رفته و همچنان درگیر جلساتی هستیم تا یک سرمایه گذار برای سایتمان پیدا کنیم.

با توجه به این صحبت ها،اکنون نظر شما در خصوص سرمایه گذ اری ریسک پذیر چیست؟

متاسفانه انتظارات برخی از سرمایه گذاران از استارتاپ ها در شروع کار بالاست. سرمایه گذاران چندان علاقه ای به ریسک ندارند و در نتئیجه بسیار کم پیش می آید که به سراغ استارتاپ ها بیایند.

اما به اعتقاد من بیشترین بخشی که سرمایه گذار باید توجه کند بحث تجربیاتی است که به مرور اتفاق می افتد و این موضوع که برخی اشتباهات اجتناب ناپذیرند . حتی سرمایه گذار با تجربه می تواند از اشتباهات استارتاپ ها پیشگیری کند. بنابراین من معتقدم در کنار سرمایه گذار، تجربه سرمایه گذار نیز حائز اهمیت است.

با توجه به این که هم اکنون سرمایه گذار ندارید ، سوالی که پیش می آید این است که اساسا سود چنین کاری چگونه تامین می شود ؟

سایت ما و سایت هایی در این سبک به شدت مدرس محور هستند. بنابراین ما کاملا به مدرسین وابسته هستیم. این موضوع بزرگ ترین چالش ما در این مدت بوده که بتوانیم مدرس جذب کنیم. چرا که جذب مدرس واقعا کار سختی است. بسیار دشوار تر از آن چه فکرش را می کردیم.

البته پس از جذب مدرس، کار بسیار ساده تر می شود، چرا که مدرس حتی می تواند در خانه محتواهای خود را ضبط کرده و ارسال کند. اما متاسفانه بسیاری از مدرسین تمایلی ندارند به شیوه های نوین کار کنند، این در حالیست که درامد کار به این شیوه بسیار بیشتر از کار به شیوه سنتی است.

یک مدرس در شیوه سنتی باید در گوشه و کنار شهر مسیرهایی را طی کند.اما در شیوه دیجیتال، مدرس روزانه یک الی ۲ ساعت زمان می گذارد و تا زمانی که سایت ما فعال است، مدرس از فروش محتواهای آموزشی ما سهم می برد.اما قانع کردن مدرسین برای حضور در این شیوه آموزشی کاری دشوار است . به طور کلی درامد سیستم ما در بلند مدت مناسب خواهد بود اما قطعا در سال های اول درامد آنچنان چشمگیر نخواهد بود.

پس چالش اصلی شما همین موضوع استخدام مدرسین است ؟

بله، البته روزهای نخست از برخی از دوستان کمک گرفتیم و سپس به مرور اقدام به جذب مدرس کردیم. اما باز هم تاکید می کنم که شاید مهم ترین چالش ما همین موضوع بود،یعنی برخلاف بسیاری از همکارانمان ما نه مشکل فنی داشتیم نه مشکلات برنامه، عمده چالش ما همین موضوع استخدام مدرس بود.این چالشی است که حل کردنش بسیار دشوار است.

در حال حاضر به غیر از سایت چه ابزارهایی دارید؟

شروع ما با سایت بود و چون با تکیه بر دانش و سرمایه شخصی شروع کردیم به سراغ اپلیکیشن نرفتیم. اما حضوری پررنگ در شبکه های اجتماعی داریم.عمده فعالیت ما در آپارات و اینستاگرام است و روی بخش ویدئویی تمرکز داریم.ویدئوهای ما حاوی بخش رایگان و پولی است. اما  تلاش ما این است که سایتمان را بیش از هر بخشی توسعه دهیم.

آقای نیک منش عمده قشری که مخاطب شما هستند چه کسانی هستند؟

اغلب این افراد دانشجو و د انشجوی تحصیلات تکمیلی و کارشناسی هستند. جنسیت مخاطبان ما نسبت برابر دارند. اما تعدا بانوان کمی بیشتر است.

چشم انداز کاری خود را طی سال های آتی چگونه می بینید ؟

در حال حاضر آموزش آنلاین بستری مناسب در کشور ما دارد .این روزها اکثر افراد به اموزش آنلاین علاقه مند هستند . به خصوص با توجه به هزینه های حمل و نقل و همینطور به علت این که می توان آموزش ها را دوباره و دوباره مشاهده کرد. افزون بر این ها در تلاشیم تا مثل سایت های خارجی، با دانشگاه ها نیز تعامل کنیم. این موضوع یکی از چالش های بلند مدت ما است.

آیا سوالی بوده که نپرسیده باشم؟ یا موضوعی که دوست داشته باشید در مورد ان سخن بگویید؟

کار ما چالش های بی شماری داشته. بخش سرمایه گذاری یکی از همان چالش ها است. بخش مدرس نیز از این قاعده مستثنی نیست. اکنون سایت ما شکل گرفته و تلاش داریم در بخش مارکتینگ و مدرس نیز رشد کنیم. امیدواریم در نهایت موفیت داشته باشیم.

آدرس سایت :

https://yadmigirim.com/

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها