گپ و گفت با حیوانات غیرممکن نیست

0
741

گپ و گفت با حیوانات غیرممکن نیست|کالاسوداکالاسودا_یک استارتاپ نوپا موسوم به zoolingua  نوعی ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده اند، که از طریق آن می توان با حیوانات به سهولت سخن گفت .

سال هاست که رمز گشایی از زبان حیوانات به یکی از موضوعات جذاب برای فعالان در حوزه شناخت حیوانات و یا دوست داران محیط زیست تبدیل شده است . درواقع این آرزوی بسیاری از فعالان این حوزه است که قادر باشند به زبان حیوانات آشنا شده و حتی با آن ها گپ و گفت داشته باشند .

اکنون به نظر می رسد گروهی از پژوهشگران دانشگاه آریزونای شمالی با حمایت و همراهی یک استارتاپ نوپا به تازه های ارزشمندی در این خصوص دست یافته اند .

 با صرف سی سال وقت و مطالعه دقیق رفتار گونه های مختلف جانوری یک شرکت نوپا به نام Zoolingua تاسیس کرده اند که قصد دارد یک سیستم هوش مصنوعی برای درک زبان حیوانات ابداع کند. گرچه محققان در تلاش برای طراحی الگوریتم درک زبان سگ های پریری هستند. اما به زودی این تلاش ها توسعه بیشتری خواهد یافت .  علت تمرکز روی این نوع مشخص از سگ این است که این نژاد از سگ از زبان ارتباطی پیچیده ای استفاده می کند که با استفاده از آن می توان شرایط مختلف اعم از حضور افراد مزاحم تا رنگ لباس افراد دیگر را بیان کرد.

به اعتقاد پژوهشگران دانشگاه آریزونا ،  حیوانات زبان ارتباطی خاص خودشان را دارند و می توان این زبان ها را درک کرد. در گام اول این گروه از محققان سیستم هوش مصنوعی خاصی برای درک زبان سگ ها تولید خواهند کرد و پس از آن با افزایش توانمندی های این سیستم می توان از آن برای درک زبان گربه ها، اسب ها، بزها و  حتی حیوانات وحشی استفاده کرد.

روش اصلی کار به این ترتیب است که بعد از تکمیل الگوریتم اطلاعات، داده های به دست آمده با همکاری مهندسان پردازشگر و تحلیلگر داده  به طراحی یک دستگاه ترجمه زبان سگ منجر خواهد شد. این دستگاه پس از تکمیل نه تنها قادر به درک معنای پارس سگ ها و دیگر اصوات خارج شده از دهان آنها خواهد بود. بلکه می تواند زبان بدن سگ ها و مفهوم غرغرها و دیگر اصوات آنها را با استفاده از هوش مصنوعی خود درک کند و ترجمه انگلیسی آن را بیان کند.شایان ذکر است کل این فرایند مبتنی بر هوش مصنوعی قریب به ۳۰ سال به طول انجامیده است .