تفاوت بنزین سوپر و معمولی در چیست ؟

0
757
تفاوت بنزین سوپر و معمولی در چیست ؟

تفاوت بنزین سوپر و معمولی یکی از سوال هایی است که برای رانندگان وجود دارد و در این بخش قصد داریم به بررسی این دو نوع سوخت بپردازیم و این موضوع که هر کدام چه ویژگی هایی دارند.

در ابتدا بهتر است کمی در مورد بنزین صحبت کنیم، بنزین قسمتی از نفت است که بین 70 تا 175 سانتی گراد تقطیرمی شود و هیدروکربن های 5تا 12 سانتی گراد دارد. بنزین ساده مجموعه ای از هیدروکربن هایی مانند پارافین، نفتن و اولفین است و اکتان ها را نیز می توان یه عنوان یکی از ترکیبات مشخص در بنزین دانست.

به طور کلی بنزین معمولی و بنزین سوپر در عدد اکتان با یکدیگر تفاوت دارند و برای افزایش اکتان بنزین از افزودنی هایی استفاده می شود. بسیاری از مردم فکر می کنند زمانی که به خودروی خود بنزین سوپر بزنند، عملکرد خودرو در مقایسه با بنزین معمولی بسیار بهتر خواهد بود، با این وجود این دیدگاه باید اصلاح شود. توانایی متراکم شدن سوخت قبل از احتراق خودبه خودی را عدد اکتان می گویند در نتیجه هر چه اکتان یک سوخت بیشتر شود آن سوخت در مقابل با پدیده احتراق مخرب تر مقاومت بالاتری دارد.

در نظر داشته باشید یک سوخت خوب تنها باید پس از جرقه شمع مشتعل شود و شعله احتراق آن به صورت آرام سوز اتاقک احتراق را طی کند تا انرژی مفیدی روی تاج پیستون وارد شود. عدد اکتان یاد شده در بنزین معمولی 87 و در بنزین سوپر 95 است. اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، این موضوع ثابت می کند که بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می شود. البته توجه داشته باشید که برای انتخاب میان این دو نوع سوخت باید مواردی را در نظر بگیرید.

تفاوت بنزین سوپر و معمولی یکی از سوال هایی است

از کدام بنزین برای خودروی خود استفاده کنیم؟

در این بخش قصد داریم به طور کلی به این سوال پاسخ دهیم، به این موضوع توجه کنید که هر خودرو با توجه به نوع موتور خود به بنزینی با اکتان خود نیاز دارد، معمولا این موضوع در دفترچه راهنمای خودرو قید می شود. از این رو دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده از آن می تواند تاثیر بسیار زیادی روی افزایش عمر و بهینه شدن موتور داشته باشد. به عنوان مثال اگر خودروی به بنزین معمولی نیاز داشته باشید و هر سری بنزین سوپر یا همان Premium gas زده شود می توان توان خودروی شما را کاهش دهد.

با این وجود در نظر داشته باشید که اگر خودروی شما به بنزین سوپر نیاز داشته باشد و شما بنزین معمولی بزنید، منجر به فشار آمدن به مجموعه پیستون، شاتون، میل لنگ و سوپاپ می شود و در طولانی مدت به موتور خودروی شما آسیب می زند و عمر مفید آن را کاهش می دهد.

مهم ترین نکته در مورد خودروهای تولید داخل اینگونه است که بیشتر خودروهای سواری در کشور بر مبنی بنزین سوپر طراحی شده اند و از این رو بهتر است از اکتان بالا استفاده کنید و استفاده از بنزین معمولی با اکتان 87 در طولانی مدت خساراتی را برای شما به وجود می آورد.

از کدام بنزین برای خودروی خود استفاده کنیم؟

روش‌های تشخیص این دو بنزین از یکدیگر چگونه است؟

به طور کلی زمانی که قصد داریم بنزین سوپر یا معمولی به خودرو بنزیم معمولا به جایگاه بنزین اعتماد کرده و بر اساس راهنمایی های ان ها بنزین می زنیم با این وجود تفاوت های برای تشخیص بنزین معمولی از سوپر وجود دارد. که در این بخش آن ها را مرور می کنیم.

اولین موضوعی که باعث می شود بتوانیم از نظر ظاهری این دو را تشخیص دهیم، رنگ سوخت است. بنزین سوپر سفید و سبز رنگ است و بنزین معمولی نیز صورتی مایل به رنگ قرمز است و همچنین جهش بنزین سوپر در مقایسه با بنزین معمولی بیشتر بوده و به همین دلیل احساس می کنیم که که باک خودرو سریع تر پر می شود.

با این وجود تمام این مراحل باید در هنگام سوخت گیری انجام شود، گاز خارج شده نیز روش دیگری برای نشخیص نوع بنزین است، اگر گاز خارج شده خشک باشد بنزین سوپر است و اگر چرب بود نیز شاهد بنزین معمولی هستیم.

در انتها نیز یکی از مواردی را مرور می کنیم که بسیار مورد توجه قرار می گیرد و آن هم استفاده از آب در بنزین سوپر است که می تواند اختلالاتی را ایجاد کند برای تشخیص این موضوع نیاز دارید که کمی بنزین سوپر را روی کاغذ بریزید اگر کاغذ شما حالت خود را از دست داد این بنزین دارای آب است و اگر به حالت اولیه باقی ماند همه چیز مطابق انتظار است.

روش‌های تشخیص این دو بنزین از یکدیگر چگونه است؟

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها