شاید نتوان کسی را یافت که تا به حال نسخهای از سری پرآوازه و محبوب FIFA را تجربه نکرده باشد. مانند هر سال، در سال جاری نیز باید منتظر عرضه یک نسخه جدید از این سری محبوب، یعنی بازی FIFA 20 باشیم اما هنوز نمیدانیم که تغییرات اساسی و بنیادینی که در این نسخه از بازی اعمال میشود، چیست و چگونه کار میکند. شرکت الکترونیک آرتس (EA) به تازگی ما را با چند تغییر اصلی و اساسی در بازی FIFA 20 آشنا کرده است.
یک حقیقت خوب یا بد در مورد بازیهای شبیه ساز فوتبال در چند سال اخیر وجود داشته و آن، یکه تازه سری FIFA است. شرکت الکترونیک آرتس در چند سال اخیر با ایجاد تغییرات بنیادین در هسته اصلی گیمپلی بازی محبوب و پرفروش خود، توانسته خود را از رقیب سنتی، یعنی سری PES جدا کند و علیرقم عملکرد خوب کونامی و تیم PES در چند نسخه اخیر، باز هم حداقل از نظر فروش، یکه تاز بازار باشد و به خوبی بفروشد. متاسفانه این بدین معنی نیست که گیمپلی بازی FIFA بی نقص یا حتی کم نقص است و قطعا مشکلات بسیاری گریبان گیر بخشهای مختلف این عنوان و هسته اصلی گیمپلی آن وجود دارد.
حالا که به عرضه نسخه جدیدی از سری، یعنی بازی FIFA 20 نزدیک میشویم، تمام بازیبازان و طرفداران دوست دارند بدانند که چه تغییرات اصلی و بنیادینی در گیمپلی بازی FIFA 20 اعمال خواهد شد و دقیقا باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم. شرکت الکترونیک آرتس به تازگی اطلاعات جدیدی را تحت عنوان Pitch Notes منتشر کرده و در آن طرفداران را با مهمترین تغییراتی که در FIFA 20 اعمال میشود، آشنا کرده است. شرکت الکترونیک آرتس قطعا با نسخه FIFA 19، به بازخورد و نظرات بازیبازان گوش داده و حالا سعی میکند تا حد امکان، تغییرات لازم را به بدنه FIFA 20 وارد کند. الکترونیک آرتس در ابتدا به این نکته اشاره کرده که بیشترین فیدبک و بازخورد را برای ساخت بازی FIFA 20 دریافت کرده و علاوه بر این که به نظر طرفداران حرفهای سری گوش میدهد، سعی میکند تا بازیبازان معمولی را نیز با اعمال یک سری تغییرات، راضی نماید. شما میتوانید در زیر، اطلاعات مفید و مهمی که EA منتشر کرده را مطالعه نمایید. تغییرات و موارد اشاره شده به شکل کامل، حجم زیادی دارند که قطعا از حوصله این مطلب خارج است اما مهمترین تغییرات بازی FIFA 20 را در زیر مرور میکنیم:
دفاع هوش مصنوعی
تلاشهای بسیاری برای بهبود وضع هوش مصنوعی بازی در بازی FIFA 20 انجام شده است. سازندگان در بازی جدید سعی میکنند تا یاران تیم مقابل (هوش مصنوعی) عملکرد بهتری داشته باشند و درحرکات و موقعیت گیری و واکنشهای آنها، تغییرات مثبتی را اعمال نماید. موارد زیر را با هم مرور میکنیم:
- سیستمهای دفاعی از نو ساخته شدهاند. با تغییرات و تنظیمات شکل گرفته در موقعیت گیری و حرکات بازیکنان هوش مصنوعی، گردش توپ در زمین روان تر شده است. دفاع به صورت دستی یا Manual در نسخه جدید، بسیار بهتر از گذشته کار میکند و حالا بازیباز با دفاع هوشمندانه به صورت دستی، نتایج بهتری را به دست میآورد.
- سیستم تکل هوشمندانه و با برنامه، ایده جدید سازندگان است. آنها قصد دارند مطمئن شوند که بازیباز در صورت تکل رفتن به موقع روی بازیکن حریف، برای تیم مفیدتر کار کنند (برای مثال، بازپسگیری توپ یا شوت کردن آن به سمت همتیمیها در زمان تکل رفتن)
- تاثیرات دفاع کردن کمتر خواهد شد. زمانی که در حال دفاع کردن هستید، یاران هوش مصنوعی شما با فاصله بیشتری نسبت به توپ قرار میگیرند و نسبت به تغییر جهت بازیکنان رو به رو، واکنش آهستهتری دارند. این باعث میشود که به شکل نادر، شاهد تکلها یا بلاکهای خودکار باشیم. همین موضوع باعث میشود که بازیبازان کمتر از دفاع اتوماتیک و خودکار استفاده کنند و تاثیر دفاع دستی را حس نمایند.
- سیستم فریب در بازی بهبود پیدا خواهد کرد و با کنترل و چابکی بیشتر، بازیبازان میتوانند راحت تر کنترل دفاع خود را در دست بگیرند.
ثبات شوت در موقعیت تک به تک
دقت شوتهایی که در موقعیت تک به تک زده میشوند، بیشتر خواهد شد که باعث میشود تا توپهای بیشتری در چهارچوب دروازه باشند. علاوه بر این، ایجاد موقعیت برای زدن گلهای راحتتر و بدون دردسر، ساده تر میشود. واکنش دروازهبان ها نسبت به موقعیتهای تک به تک، طبیعی تر میشود و شاید دیگر شاهد عملکرد فرا انسانی از دروازهبانها نباشیم. همچنین شوتهای کم جان یا کم قدرت نیز تاثیر بهتری پیدا خواهند کرد و فرصت برای باز کردن دروازه با این شوتها نیز زیاد است.
شوتهای Timed Finish
در بازی FIFA 19 قابلیتی به نام شوتهای تایمد فینیش معرفی شد که بازیباز میتوانست با زمان بندی درست و کم نقص، فرصت گل زنی را بیشتر کند اما حالا قرار است در بازی FIFA 20 زمان این تایمد شوتها کمتر شود و از 2 تا 4 فریم به تنها 2 فریم کاهش یابد. همین باعث میشود تا زمان بندی حساس تر شده و برای شوت کردن بی نقص به مهارت بالایی نیاز باشد. همچنین شوتهایی با زاویه 180 درجه با قدرت کمتری زده خواهند شد و فرصت گلزنی به این صورت کمتر میشود.
پاسینگ
سطح دشواری پاسها بیشتر خواهد شد و دیگر پاس دادن با زاویه 180 درجه و پاسهای تک ضرب، قدرت کافی نخواهند داشت. در موقعیتهای آسان و بدون فشار، دقت پاسها بیشتر میشود و همچنین پاسهای سرگردان حالا بخش جدیدی از گیمپلی خواهد بود.
بازی FIFA 20 قرار است در رویداد EA Play در تاریخ 8 ماه ژوئن (چند روز دیگر) معرفی شود و به نظر میرسد که الکترونیک آرتس به مانند همیشه قصد دارد تا بازی ورزشی محبوب خود را با تبلیغات بزرگ و پر سر و صدایی معرفی نماید. نظر شما در مورد تغییراتی که قرار است در بازی FIFA 20 اعمال شود چیست؟
لینک کوتاه: