امان از دست ناشرهایی که به دلایل مختلف، در کار سازندگان و توسعه دهندگان دخالت می کنند و بازی محبوب ما را از آن چه هست، پایین تر میآورند. بازیهای بسیاری در طول تاریخ بازیهای ویدویی، به خاطر دخالت ناشرها، با وجود تمام پتانسیلهای موجود، نابود شدهاند و بازیبازان دیگر نمیخواستند تا چنین چیزی را تجربه کنند. دخالت ناشر ها در کار توسعه دهندگان میتواند چند دلیل داشته باشد؛ به عنوان مثال، تاریخ انتشار زودهنگام بازی باعث شود بخشی از بازی نیمه کاره بماند یا میل شخصی مدیران ناشر وارد کار شوند و… در این مطلب قصد داریم به 5 بازی بزرگی اشاره کنیم که به طور جدی از دخالت شرکتهای ناشر رنج بردند. این بازیها الزاما عناوین ضعیف و بدی نیستند اما قطعا میتوانستند به یادماندنی تر و بهتر ظاهر شوند.
Need for Speed Payback
در حالی که در سال 2017، تمام حواس ها معطوف به بازی Star Wars Battlefront 2 شده بود و همه در مورد لوت باکسها و سیاستهای بد و ناپسند شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در مورد بازی صحبت میکردند، بازی Need for Speed Payback نیز دست کمی از بازی قبلی نداشت. از نقاط ضعف بسیار در بازی Need for Speed Payback که بگذریم، به یک سری نکات میرسیم که تنها از ناشری مانند الکترونیک آرتس برمیآید! نبود اتومبیلها و قطعات کافی برای شخصی سازی آنها در کنار ارایه یک سیستم کارتی (انتخاب کارتها) که در واقع به مانند لوت باکس عمل میکردند، باعث شدند تا Need for Speed Payback تنها به یک پتانسیل از دست رفته تبدیل شود. جالب این جا است که سازندگان روی بازی به صورت آفلاین تاکید داشتند اما بسیاری از موارد بازی به صورت آنلاین و با پرداخت پول یا بازی با لوت باکسها آزاد میشد!
Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided که یک دنباله بر بازی نسل قبلی Deus Ex: Human Revolution محسوب میشود، یک بازی فوقالعاده بود که به خاطر برخی از سیاستهای غلط شرکت ناشر، آن طور که باید و شاید دیده نشد. روند توسعه بازی Deus Ex: Mankind Divided به طرز عجیبی دنبال میشد و پس از عرضه، بازیبازان و منتقدان نسبت به پایان بندی و برخی از حنبههای بازی اعتراض داشتند. یکی از سازندگان بازی در استودیوی Eidos Montreal در طی یک مصاحبه گفته بود که شرکت ناشر (اسکوئر انیکس) در انتهای روند ساخت بازی، قصد داشته تا پرداخت های درون برنامهای را به آن اضافه کند و همچنین بخش Breach در بازی به این دلیل تولید شده تا بازیبازان به آن وابسته شوند و از این راه پول بیشتری به دست آید! همچنین مشخص شده که یک نسخه جدید از سری قرار بوده تا ساخته شود اما شرکت ناشر پس مشاهده عملکرد متوسط و نه چندان جالب بازی Deus Ex: Mankind Divided، دستور به لغو پروژه داده است.
Star Wars 1313
بازیبازان کم سن و سال تر شاید خیلی به یاد نداشته باشند اما چند سال پیش، یک بازی استار وارز جدید به نام Star Wars 1313 معرفی شد. این بازی شوتر سوم شخص، با تریلر سینمایی خود، دل همه را برد و بازیبازان امید های بسیاری به آن داشتند اما دخالت ناشر که در آن زمان شرکت LucasArts بود، باعث شد تا پروژه ساخت این عنوان به طور کلی لغو شود. جورج لوکاس که در آن زمان اصرار زیادی به ساخت یک سری تلویزیونی با نام Star Wars Underworld داشت، برروی سازندگان بازی Star Wars 1313 نیز فشار آورد که بازی آنها باید از داستان این سری لایو اکشن پیروی کند و آنها باید مسیر داستان را به صورت کلی تغییر دهند. این دخالت اشتباه در پروژه ساخت بازی Star Wars 1313 باعث شد تا دیگر نام این عنوان را نشنویم و پس از خریداری شدن حقوق استاروارز توسط الکترونیک آرتس، این بازی برای همیشه دفن شود.
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
داستان ها و ماجراها در مورد بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain بسیار است اما مهمترین داستان در مورد این بازی، درگیری ها و مشکلاتی است که هیدئو کوجیما (خالق، طراح و کارگردان بازی) با شرکت کونامی (Konami) داشت. این توسعه و کارگردان بزرگ و افسانهای، با رفتار بد کونامی مواجه شد و حتی نام او از روی کاور بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain حذف شد. اما از تمام این موارد که بگذریم، باید به اصل مطلب برسیم که Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain در واقع یک بازی کامل نیست و پایان بندی آن به وضوح ناقص مانده است. با شواهدی که به دست آمده و اثباتهایی که انجام گرفته، همه ما میدانیم که بازی در اصل 51 مرحله داشته اما در بازی اصلی تنها 46 مرحله وجود دارد و فصل های پایانی بازی به دلیل مشکلات فراوان ساخته نشدهاند. با تمام این تفاسیر، Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain یک بازی فوقالعاده است که حتی از نظر بسیاری از مراجع معتبر به عنوان بهترین بازی سال شناخته شد اما در صورت عدم دخالت شرکت ناشر، میتوانست به یک بازی بی نقص تبدیل شود.
Middle Earth: Shadow of War
از همان زمانی که بازی Middle Earth: Shadow of War معرفی شد، همه میدانستیم که قرار است یک نسخه کاملا ارتقا یافته نسبت به نسخه اول مشاهده کنیم. نبردهای بزرگتر، جرکات بیشتر، درست کردن یک ارتش، پیشرفت های جزئی و بسیاری از موارد دیگر، Middle Earth: Shadow of War را کاندید یکی از بهترین بازیهای سال میکردند اما حیف و صد حیف که ناشران تصمیم به سوءاستفاده از محبوبیت بازی گرفتند و لوت باکسها و موارد این چنینی را وارد بازی کردند. اسلحهها، ابزار، نیروها و بسیاری از موارد دیگر که باید آنها را از لوت باکسها بیرون میآوردید، اصلی ترین نقطه ضعف در بازی Middle Earth: Shadow of War محسوب می شود و آن را از یک بازی فوقالعاده به یک عنوان فراموش شدنی تبدیل میکند. البته شرکت برادران وارنر (Warner Bros Interactive Entertainment) در بازیهایی مانند Injustice 2 و Mortal Kombat 11 نیز از این موارد لوت باکس مانند استفاده کرد اما بیشترین صدمه به بازی Middle Earth: Shadow of War وارد شد.
دخالت شرکت های بزرگ ناشر در توسعه بازیهای ویدیویی، همیشه مخرب نیست و میتواند تاثیرات مثبتی را نیز بگذارد اما زمانی که ناشران برای سود و درآمد بیشتر، حاضر میشوند تا بازی خود را زودتر از زمان اتمام ساخت روانه بازار کنند یا مواردی را درون بازیهای محبوبشان بگنجانند (مانند لوت باکسها)، ضربه سنگینی به بازی، سازندگان و البته بازیبازان و طرفداران آن بازی به خصوص میزنند. امیدوار هستیم در آینده، دخالت و تاثیر شرکتهای ناشر در ساخت بازیها کمتر شود و توسعه دهندگان آن طور که صلاح میدانند، بازی خود را توسعه دهند.
نظر شما در مورد این 5 بازی بزرگ که از دخالت ناشرها رنج بردند چیست؟
لینک کوتاه: