ناهید ۱ چطور است؟

0
171

ماهواره ناهید ۱ گویی شب گذشته دچار سانحه شده گفته می شود حالش خوب است.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، ماهواره های ایرانی قرار است در آینده ای نزدیک پرتاب موفق به فضا را تجربه کنند به همین دلیل آزمایش های مختلفی بر روی آن ها صورت می گیرد. اما حالا گفته شده یکی از این آزمایش ها با مشکل روبرو شده است.

انفجار سکوی پرتاب ناهید ۱

ناهید ۱ که سال گذشته پرتاب آن با مشکل روبرو شد امسال برای پرتاب موفق در مراحل مختلف آزمایش قرار گرفت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا اعلام کرد که این ماهواره تا پایان ۹۸ به فضا پرتاب می شود. اما حالا یک خبر از انفجار سکوی پرتاب ناهید ۱ منتشر شده است.

شرکت آمریکایی پلنت لبز (Planet Labs Inc ) که یک شرکت خصوصی است و از زمین تصویربرداری می‌کند، روز گذشته تصاویر ماهواره‌ای را از انفجار موشک بر روی سکوی پرتاب در یک مرکز فضایی در ایران منتشر کرد؛ سکویی که قرار بوده از آن یک ماهواره به فضا پرتاب شود.

تاریخ این انفجار طبق گزارش رسانه‌های بین‌المللی، پنجشنبه ۲۹ اوت (هفت شهریور) ذکر و عنوان شده است که این سومین بار در یک سال گذشته است که تلاش ایران برای پرتاپ ماهواره با شکست روبرو می‌شود.

حال ناهید ۱ خوب است

در واکنش به انتشار این خبر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در توئیتر این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده است. راستش ناهید۱ حالش خوب است و هم اکنون در آزمایشگاه مستقر است.»

ناهید ۱ چیست؟

ماهواره ناهید، ماهواره‌ای تحقیقاتی است که در قالب راهبرد دست‌یابی به ماهواره‌های زمین آهنگ و به منظور به آزمون قرار دادن برخی از فناوری‌های کلیدی در این ماهواره‌ها تعریف شده‌است. پروژه ماهواره ناهید توسط پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای طراحی، ساخته، تست و تجمیع خواهد شد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان پیمانکار اصلی با پژوهشکده همکاری داشته و بخش‌های دیگری از صنایع کشور وظیفه تأمین بخش‌هایی از این ماهواره را بر عهده دارند.

ماهواره ناهید یک ماهواره مکعب مستطیلی محصور به مکعبی به بعد ۸۰ سانتی‌متر است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب شده بر روی بدنه، از دو صفحه خورشیدی بازشونده بهره می‌برد. این ماهواره با جرم حداکثر ۵۰ کیلوگرم در مدار بیضوی ۲۵۰ در ۳۷۰ کیلومتری با زاویهٔ میل ۵۵ درجه به عملیات پرداخته و باز کردن صفحات خورشیدی و ارتباط در باند Ku را در این مدار به آزمون خواهد گذاشت. از باز شدن صفحات خورشیدی تصویربرداری شده و با استفاده از تصاویر، نرخ گسترش صفحات تخمین زده می‌شود. وضعیت ماهوارهٔ ناهید به صورت سه محوره و با دقت ۱۰ درجه تعیین و کنترل می‌شود. ارتباط مخابراتی این ماهواره در باند S و بدون نیاز به نشانه‌روی انجام می‌شود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها