سیستم تشخیص چهره: امنیت یا نقض حریم خصوصی؟

0
871
سیستم تشخیص چهره: امنیت یا نقض حریم خصوصی؟
Facial Recognition System concept.

سیستم تشخیص چهره: امنیت یا نقض حریم خصوصی؟

کالاسودا – سیستم تشخیص چهره اکنون در نقاط مختلفی در دنیا نصب شده است که می تواند به نوعی ناقض حفظ حریم خصوصی باشد، اما این کاری است که دولت هایی مانند سنگاپور و آمریکا انجام می دهند و اکنون هند نیز به این کشورها پیوسته است.

هند قصد دارد سیستم تشخیص چهره را برای جلوگیری از خرابکاری و انفجار در فرودگاه ها نصب کند.

طبق گفته راجیف نایان چوبیی، وزیر امور خارجه هند “امنیت از توانمند کردن تکنولوژی برای تشخیص و تائید مسافران در نقاط بازرسی به عنوان روشی غیر تهاجمی فراهم خواهد شد. انتظار می رود که این سیستم تشخیص چهره سال آینده در تمام فرودگاه های هند نصب شود. بدین ترتیب مسافرانی که قصد سفر از این فرودگاه ها را دارند، یا باید از سیستم بیومتریک برای عبور از گیت استفاده کنند، یا از روش متداول و معمول که زمان بیشتری از آنها خواهد گرفت.

بدین ترتیب این سیستم تشخیص چهره به تدریج جای گذرنامه را خواهد گرفت و مسافرانی که در صف بررسی گذرنامه فرودگاه حضور دارند، از این پس با سیستم جدیدی مواجه خواهند شد که هم جالب است و هم سرعت عمل بیشتری دارد.

نقض حفظ حریم خصوصی و اطلاعات کاربران

با این حال همانطور که پیش تر گفتیم این سیستم تشخیص چهره با حقوق خصوصی کاربران همخوانی ندارد و به گفته بسیاری نقض حریم خصوصی افراد تلقی می شود. دیوش اگاروال، سردبیر وب سایت هواپیمایی بنگلادش در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت که نگرانی در مورد اینکه آیا چنین سیستم هایی می تواند به اندازه کافی حافظ امنیت خصوصی باشد یا خیر وجود ندارد. این یک حرکت مثبت است، اما اینکه داده ها چگونه و در کجا ذخیره می شوند و اطلاعات آنها را چه کسی می بیند مسئله ای است که هنوز حل نشده است.

سیستم تشخیص چهره: امنیت یا نقض حریم خصوصی؟

 اگر نهادهای خصوصی شروع به جمع آوری اطلاعات چهره نگاری و بیومتریک افراد کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فرض کنیم که آنها از این اطلاعات استفاده کنند، اما کابوس بدتری که ایجاد می شود این است که این اطلاعات به دست هکرها بیفتد یا مورد سرقت قرار گیرد. بنابراین پیش از نصب باید به این موارد توجه لازم شود.

قبل از این نیز در دیگر فرودگاه های دنیا مانند سنگاپور، مالزی، آمریکا و … این سیستم تشخیص چهره نصب شده است. فناوری استفاده شده در این فرودگاه ها از سیستم ورود و خروج بیومتریک پشتیبانی می‌ کند و از طریق دوربین‌ های فوق پیشرفته و هوشمندی که در فواصل مختلف و در گیت ورودی فرودگاه نصب شده‌ اند، به احراز هویت مسافران اقدام می‌ کند. دولت های بسیاری مانند هند هم اکنون در حال نصب و تجهیز فرودگاه‌ های بین‌المللی خود به فناوری تشخیص هویت مسافران و اسکنرهای هوشمند هستند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها