آموزش تمیز کردن جا باتری‌های سولفاته در گجت‌های الکترونیکی

0
3140

اگر برای مدت زمان طولانی از یک دستگاه استفاده نکرده‌اید و وقتی آن را باز کردید متوجه نشت باتری شده‌اید؛ نگران نباشید بسته به شدت نشت باتری می‌توانید خیلی راحت آن را تمیز کنید.

به گزارش کالاسودا و به نقل از reviewgeek، باتری‌های قلیایی که در ساعت‌ها، ریموت تلویزیون، چراغ قوه و اسباب بازی‌های کودکان به کار گرفته می‌شوند از یک کاتد (دی اکسید منگنز) و یک آند (روی) ساخته شده‌اند. این‌ها نسبت به یکدیگر واکنش نشان داده و الکترونهایی را تولید می‌کنند که قدرت لازم را در اختیار دستگاه قرار خواهد داد.

اما بعد از مدت زمانی ممکن است این باتری‌ها خراب شده و بنا به دلایلی بدنه فولادی را پاره کنند و هیدروکسید پتاسیم داخل آن در محفظه باتری و گاهی اوقات در مدار داخل دستگاه نشت کند. بسته به کیفیت باتری ممکن است این اتفاق ماه‌ها طول بکشد. به همین دلیل بهتر است باتری‌ها را قبل از کنار گذاشتن وسایل؛ از بدنه آنها جدا کنید.

آنچه نیاز دارید:

  • سرکه یا آب لیمو یا تمیزکننده‌هایی مانند Deoxit
  • الکل: پاک کردن با سرکه یا آب لیمو کافی است اما الکل می‌تواند دستگاه را تمیزتر کند. الکل 91 درصد برای این کار مناسب است اما مدل 70 درصدی آن نیز کار می‌کند.
  • گوش پاک کن
  • مسواک برای از بین بردن بقایای اسید باتری در محیط‌های بزرگ‌تر
  • حوله‌های کاغذی یا دستمال کاغذی
  • ابزارها: برای دستیابی کامل به نشت باتری، باید دستگاه را باز کنید. به این منظور به پیچ گوشتی و سایر ابزارهای مانند آن نیاز دارید

در این مطلب قصد داریم صفحه کلید اچ پی با باتری‌های نشتی را تمیز کنیم.

مرحله اول: دستگاه را باز کنید

تمام آنچه برای جدا کردن این صفحه کلید با باتری نشت شده به آن نیاز دارید، پیچ گوشتی است. ممکن است برای باز کردن دستگاه‌های دیگر به ابزارهای پیچیده‌تری نیاز داشته باشید. قبل از اینکه شروع به کار کنید نقاط ورودی دستگاه را شناسایی کرده و نحوه باز کردن دستگاه را یاد بگیرید.

صفحه کلید به همراه برخی از گیره‌های پلاستیکی نگهداری می‌شود که به راحتی از آن جدا خواهد شد.

در این مرحله می‌بینید که مقداری از اسید باتری به درون صفحه کلید نشت کرده است.

مرحله دوم: تمیز کردن

یک گوش پاک کن را در ماده تمیز کننده، سرکه یا آب لیمو قرار دهید و سپس منطقه آسیب دیده را با آن خیس کنید. “اسید” موجود در باتریهای قلیایی (الکترولیت یا هیدروکسید پتاسیم) در واقع یک اسید نیست. از آنجا که سرکه و آب لیمو اسیدهای خفیفی هستند به راحتی می‌توانند این ماده را حل کرده و آن را تمیز کنند.

در اکثر وسایل دارای مدار ساده، اتصال باتری منفی معمولاً با پیچ یا کلیپ نگه داشته می‌شود. این قسمت را نیز جداگانه تمیز کنید. حوله‌ای را زیر آن قرار دهید.

بعد از اینکه منطقه را خیس کرده و تمیز کردید، از حوله خود برای تمیز کردن قسمت‌های داخل دستگاه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پیچ گوشتی خود برای فشار دادن حوله به داخل شکافها و خیساندن ماده تمیز کننده و کربنات پتاسیم استفاده کنید.

این روند را تکرار کنید تا تمام قسمت‌های درگیر و آغشته به نشت باتری تمیز شود. سپس با استفاده از همان روش؛ این بار با الکل آن قسمت‌های را تمیز و ضد عفونی کنید.

منتظر بمانید تا همه قسمت‌ها کاملاً خشک شود، و سپس دستگاه خود را مجدداً جمع کرده و پیچ‌های آن را ببندید. باتری‌های نشتی را کنار گذاشته و از یک باتری جدید استفاده کنید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها