آیا دستگاه آمازون اکو هک شدنی است؟

0
473

کالاسودا – محققان نقصی را در آمازون اکو شناسایی کرده اند که به هکرها اجازه ورود به این دستگاه را می‌دهد.

اسپیکرهای هوشمند ابزارهایی عالی و کاربردی هستند که به کاربران این فرصت را می‌دهند تا خانه‌های هوشمند خود را با استفاده از صدای خود کنترل کنند. با این حال افرادی که نیاز به حریم خصوصی بیشتری دارند، باید بدانند که این ابزارها حتی می توانند توسط هکرهای خرابکار به عنوان یک ابزار جاسوسی  مورد استفاده قرار گیرند. متاسفانه این چیزی است که در حال حاضر در آمازون اکو کشف شده است.

از زمان ظهور اسپیکرهای هوشمند مانند آمازون اکو، امنیت کاربران هم تا حدودی مورد تهدید غیرمستقیم این اسپیکرها قرار گرفته است. اما خطرات و تهدیدهای این اسپیکرهای همراه در حد تئوری بوده و هیچ گاه مدرکی برای اثبات خطرات این اسپیکرها ارائه نشده است. با این حال ظاهرا یک گروه هکر چینی موفق به انجام این کار شده‌اند.

یک تیم از محققان چینی نقصی را در دستگاه های آمازون اکو کشف کردند که می‌تواند به صورت بالقوه به هکرها اجازه دهد که از این ابزار برای استراق سمع کاربران استفاده کنند. خوشبختانه هک این دستگاه بسیار پیچیده است و شانس اینکه  از این طریق مورد حمله قرار بگیرید بسیار پایین است، اما بدون شک سبب برخی حملات و خطرات احتمالی خواهد شد.

اساسا این حمله شامل هک از طریق تراشه حافظه فلش از دستگاه اکو با کمک تغییر سیستم عامل آن و دسترسی به گزینه ‌های روت و قرار دادن آن در صفحه مدار چاپی خود است. پس از آن می‌تواند از آسیب‌پذیری رابط کاربری وب استفاده کرده و درخصوص اطلاعات کاربران و صدای آنها جاسوسی کند.

پیش‌تر نیز بیان شد که این حمله پیچیده بوده و نیاز به هکر ماهری دارد که نحوه کار با دستگاه اکو را به درستی دانسته و از نقایص آن مطلع باشد. اما همانطور که گفته شد برخی خطرات احتمالی در این قضیه نیز رو در روی کاربران وجود دارد؛ خصوصا مخاطبانی که از این اسپیکر هوشمند در اتاق‌های خود استفاده می‌کنند و به راحتی به دستگاه اکو دسترسی دارند.

 هنگامی که تعداد این کاربران و صداهایی که به آن فرمان داده می‌شود بیشتر شود، احتمال هک آن نیز بیشتر می‌شود. خبر خوب اینکه آمازون بیان کرده که این نقص امنیتی را اصلاح خواهد کرد و امیدواریم که دیگر خبری از این هک در دنیای واقعی  به وقوع نپیوندد.

دستگاه‌های آمازون اکو می‌توانند بسیاری از فرمان‌های صوتی را به راحتی شنیده و  دستورات را به محض شنیدن انجام دهند. این سیستم صوتی یکی از جذاب ترین و چشمگیرترین محصولات  سال  ۲۰۱۵  بوده است که با قابلیت اتصال به لوازم هوشمند منزل و همچنین شبکه های رادیویی، امکانات خاصی را برای کاربران ایجاد می‌کند.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا به روز باشید