چطور تمام دستگاه‌های متصل به روتر را پیدا کنیم؟

0
1674
اتصال به روتر

اگر از علاقه‌مندان مشتاق خانه‌های هوشمند هستید یا با کسی زندگی می‌کنید که چنین علاقه‌ای دارد، حتما گجت‌های زیادی را به شبکه اینترنت خانگی‌تان متصل کرده‌اید و به احتمال زیاد یادتان نمی‌آید کدام یک از آنها به اینترنت دسترسی دارند. برای فهمیدن این موضوع راه ساده‌ای پیش رو دارید.

در زندگی‌های تکنولوژی‌زده امروزی، تعداد دستگاه‌هایی که در خانه به اینترنت وصل می‌شوند بسیار زیاد است. بعضی از این دستگاه‌ها از طریق بلوتوث کنترل می‌شوند، معمولا به وسیله گوشی هوشمند. خب طبعا این دستگاه‌ها از طریق بلوتوث به اینترنت وصل نمی‌شوند، پس چندان نگران این دستگاه‌ها نباشید.

راحت‌ترین راه برای پیدا کردن دستگاه‌های متصل به روتر، از طریق لاگ روتر است. منوی مدیریت هر روتر بسته به برند آن متفاوت است، اما شما باید دنبال گزینه‌ای بگردید که دستگاه‌های متصل را نشان بدهد.

اگر رمز عبور روتر را ندارید، باز هم می‌توانید در کامپیوتر خود دستگاه‌های متصل به شبکه را مشاهده کنید. راهنمای زیر به شما نشان می‌دهد که چطورد در ویندوز 10 می‌توانید این کار را انجام دهید. قبل از هر چیز باید از وصل بودن کامپیوتر خود به شبکه مطمئن شوید.

گرفتن کوئری از شبکه در ویندوز

  1. کلید ویندوز را فشار دهید و همزمان کلید r را نیز فشار دهید. پنجره‌ی کوچکی باز می‌شود. در باکس متن این پنجره cmd را تایپ کنید و دکمه OK را بزنید. پنجرهCommand Prompt ظاهر می‌شود.
  2. در این پنجره arp –a را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید. پاسخ این کار چیزی شبیه عکس زیر باید باشد.

این خروجی تمام دستگاه‌های متصل به روتر شما را نشان می‌دهد، البته به جز کامپیوتری که جلوی روی شماست.

  1. از طریق همین پنجره می‌توانید وضعیت کامپیوتر خود را چک کنید و آدرس شبکه روترتان را نیز پیدا کنید. Ipconfig را تایپ کنید و Enter را بزنید. نتایج به دست آمده چیزی شبیه به عکس زیر باید باشد.

نگران خط‌هایی که جلوی آنها نوشته شده «Media disconnected» نباشید. مهمترین داده خطی‌ست که در آن نوشته شده «Wireless LAN adapter Wi-Fi». آدرسی که جلوی «IPv4» نوشته شده، آدرس کامپیوتر شماست و آدرس جلوی «Default Gateway» آدرس روتر.

با این اطلاعات چه می‌شود کرد؟

اگر نام کاربری و رمز عبور اکانت ادمین روترتان را دارید، از طریق مرورگر و وارد کردن آدرس روتری که در نتایج ipconfig جلوی Default Gateway پیدا کردید، در نوار آدرس، می‌توانید وارد بخش تنطیمات روتر شوید و اطلاعات دستگاه‌های متصل را در بخش «Attached Devices» پیدا کنید.

نتایج arp هم همین اطلاعاتی را که در بخش مدیریتی روتر مشاهده می‌کنید، نشان می‌داد. اما مزیتی که منوی روتر دارد این است که نام هر یک از این دستگاه‌ها را هم به شما می‌گوید.

بدون وارد شدن به تنظیمات روتر، پیدا کردن نام دستگاه‌های متصل کار بسیار سختی است و باید آنها را حدس بزنید. اگرچه، حتی لیست Attached Devices منوی تنظیمات نیز به شما نمی‌گوید هر یک از این دستگاه‌ها کجای خانه است، احتمالا باید شال و کلاه کنید و بیفتید به شکار این دستگاه‌ها.

خواندن نتایج ARP

می‌توانید اتصال بعضی از دستگاه‌هایی را که در لیست arp آمده است را از روتر قطع کنید. اولین آدرس IP که نشان داده شده است 198.168.0.1 است. از نتایج ipconfig متوجه شده‌ایم این آدرس، برای خود روتر است. همچنین می‌دانیم آدرس کامپیوتری که با آن وارد شده‌ایم در لیست نتایج arp نیست.

خط‌هایی که physical address آنها ff-ff-ff-ff-ff-ff است آدرس‌های broadcast و مربوط به دستگاه‌های واقعی نیستند. آدرس‌های IP از 224.0.0.0 تا 239.255.255.255 آدرس‌های multicast هستند و اینها هم متعلق له دستگاه خاصی نیستند. پس در نتایج بالا فقط 192.168.0.10، 192.168.0.12، 192.168.0.18 و 192.168.0.21 نشان‌دهنده‌ی دستگاه‌های واقعی متصل به روتر وای‌فای هستند.

اگر گوشی هوشمندی دارید که به اینترنت وای‌فای خانه متصل است، آن را قطع کنید و دوباره دستور arp را اجرا کنید. این باز یکی از آدرس‌ها کم شده است. در نتایجی که در بالا آمده است، آدرس 192.168.0.21 متعلق به یک گوشی هوشمند است.

ردیابی دستگاه‌ها

وقتی کامپیوتر و یا تمام گوشی‌های هوشمند را از اینترنت قطع کنید، باز هم دستگاه‌هایی هستند که به اینترنت متصل مانده‌اند. این دستگاه‌ها بدون داشتن رمز نمی‌توانند به روتر متصل شوند، یعنی اینکه حتما کسی این رمز را وارد کرده است. دانستن اینکه چند دستگاه به روتر متصل است به شما کمک می‌کند که بدانید آنها چه هستند: مثل یک ترموستات هوشمند، زنگ در و یا دوربین مداربسته.

تمام این دستگاه‌های هوشمندی را که پیدا کرده‌اید خاموش کنید. پای کامپیوتر بنشینید و دوباره arp را اجرا کنید و ببینید هنوز هم دستگاهی متصل به روتر هست یا خیر. اگر کاملا مطمئن هستید که دستگاهی نمانده است، ولی نتایج هنوز آدرس ناشناسی را نشان می‌دهد، احتمالا همسایه‌ی بازیگوشی دارید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها