ارایه نسخه الکترونیکی در 30 درصد شهرستان های هر استان

0
252

قرار است تا پایان سال 98 حدود 30 درصد شهرستان های هر استان به ارایه نسخه الکترونیکی بپردازند.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، ارائه نسخه الکترونیکی یکی از بخش های پرونده الکترونیک سلامت است که در برخی از استان های کشور راه اندازی شده و دولت قصد دارد که آن را تا سال 98 به 30 درصد شهرستان های هر استان برساند.

در همین رابهط اعلام شده که پیش بینی و هدف گذاری دولت در سال ۹۸ این است که ۳۰ درصد شهرستان‌های هر استان تحت پوشش برنامه نسخه الکترونیکی قرار گیرند. اکنون زیرساخت لازم برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در ۲۵۵ شهرستان جهت اهداف از پیش تعیین شده محقق شده است.

اما زیرساخت های لازم برای اجرای طرح نسخه الکترونیکی هنوز به صورت کامل محقق نشده و یکی از این زیرساخت های کامل نشده امضای الکترونیک است. امضای الکترونیک به منظور قانونی بودن و اصالت نسخه از نیازهای اصلی اجرای برنامه نسخه الکترونیکی است که نظام پزشکی باید هر چه سریع‌تر شرایط را فراهم کند تا بر اساس برنامه‌ریزی‌ها حرکت کنیم.

در برخی از موارد نیز پزشکان به این طرح نمی پیوندند که سازمان بیمه سلامت به منظور تشویق پزشکان در مشارکت برای اجرای این برنامه، مشوق‌هایی از جمله پرداخت مطالبات پزشکان در پایان هر ماه به صورت آنلاین و بدون تاخیر و همچنین تسهیلات بانکی فراهم کرده است تا پزشکان انگیزه بیشتری در همراهی با اجرای این طرح داشته باشند.

نسخه الکترونیکی چیست؟

یکی از گام های پروژه پرونده الکترونیک سلامت صدور نسخه الکترونیک از سوی پزشکان است تا داروخانه ها نیز به صورت الکترونیکی نسخه را دریافت کرده و دارو را برای بیماران ارسال کنند. این امر موجب کاهش معطلی بیماران می شود و نسخه ها نیز قابلیت ثبت در پرونده سلامت الکترونیک بیماران را دارا هستند. از این رو در طی ۳ سال گذشته دو نهاد برای گسترش نسخه الکترونیکی تلاش کرده اند. در همین خصوص از تولید بیش از ۱۴۰ میلیون نسخه الکترونیک درمانی توسط پزشکان مراکز ملکی و طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از نهادهای فعال در این زمینه طی ۳ سال گذشته خبر داده شده است.

علاوه بر این اعلام شده که با برنامه ریزیهای به عمل آمده و اقدامات انجام شده در سازمان تامین اجتماعی در خصوص تبادل دو طرفه نسخ الکترونیک با وزارت بهداشت، ضمن بهره برداری از سامانه نسخه الکترونیک سازمان، امکان استفاده از سایر سامانه‌های نسخه نویسی و نسخه پیچی نیز میسر می‌شود.

این در حالی است که تولید نسخه الکترونیک در ۸ دانشگاه برتر کشور به زودی عملیاتی خواهد شد.

از سویی دیگر برای ترویج بیشتر نسخه های الکترونیکی، تجهیزاتی چون موبایل اپلیکیشن نسخه نگار، امضاء دیجیتال مبتنی بر موبایل ، سامانه  پایش  و مراقبت هوشمند بیماران و مشاوره آنلاین و از راه دور پزشکان از سوی سازمان تامین اجتماعی کشور ارائه شده است.

در گام دیگر ترویج نسخه های الکترونیکی در خصوص تبادل اطلاعات نسخ الکترونیک، سرویس‌های تبادل اطلاعات قواعد بیمه گری جهت نسخه پیچی (HICA) و تبادل اطلاعات اسناد بستری (سطح۳) از طریق ماژول جریان دایمی سپاس (SSM) نیز تصمیم گیری خواهد شد.

یادآور می شود، صدور نسخه الکترونیکی به صورت آزمایشی در چند استان کشور در حال اجراست و خوزستان فعال ترین استان در این زمینه بوده که این طرح در ۸ شهر آن به اجرا رسیده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها