از این اپلیکیشن هایی که اطلاعات شما را می دزدند دوری کنید

0
210

افشاگری ها در مورد اپلیکیشن های گوگل پلی استور  که دیگر مثل قبل از اطلاعات کاربران محافظت به عمل نیاورده و حجم زیادی از اطلاعات کاربران را بدون اجازه آنها گردآوری می کنند، خبرتازه ای نیست ولی تحقیقات اخیر حکایت از آن دارد که الگوهای دردسرساز رفتاری ویژه ای در برخی از این اپلیکیشن ها دیده می شود.

بررسی های BuzzFeed حکایت از آن دارد که چندین اپلیکیشن اندرویدی که در بین پر دانلودترین اپلیکیشن ها در گوگل پلی استور هستند، بخشی از اطلاعاتی که از کاربرانشان به دست می آورند را در اختیار دولت چین قرار می دهند.

یکی از این اپلیکیشن ها که اپلیکیشن سلفی گرفتن نیز هست، بیش از 50 میلیون بار دانلود شده و طبق این گزارش، تقلب های تبلیغاتی گسترده و سوءاستفاده از اجازه کاربرانش را مرتکب شده است.

اپلیکیشن های متقلب گوگل پلی استور

Total Cleaner

Smart Cooler

Selfie Camera

WaWaYaYa

AIO Flashlight

Samsung TV Remote Control

مشکل اصلی در اینجا ریشه دارد که توسعه دهندگان، با بهره برداری از قوانین گوگل پلی استور و روشهایی برای پنهان کردن هویتشان، اپلیکیشین هایی را پیشنهاد می دهند که می تواند از اجازه هایی که کاربران به این اپلیکیشن ها می دهند، نهایت سوء استفاده را برده و فریبکاری هایی تبلیغاتی را انجام می دهند.

BuzzFeed دریافته که برخی اپلیکیشن ها شامل این موارد هستند، مثل اپلیکیشن کنترل از راه تلویزیون که می گوید ممکن است به میکروفون داخل موبایل شما برای ضبط صداها در هنگام تماشای تلویزیون نیاز داشته باشد؛ و یا یک اپلیکیشن آموزش زبان چینی برای کودکان که اطلاعات شخصی شما را برای سرورهای چینی می فرستد و یا یک اپلیکیشن چراغ قوه که شاید شما فکر کنید که وجودش در موبایل شما ضروری است ولی در هنگام نصب، ده ها اجازه دسترسی به ابزارهای مختلف موبایل را از شما دریافت می کند.

وب سایت لایف هکر هم به دنبال تحقیقات BuzzFeed اپلیکیشن هایی که از این حیث زیر سوال هستند و بیش از 100 میلیون بار دانلود شده اند را معرفی کرده است. نکته جالب توجه در این چنین اپلیکیشن هایی این است که آنها از کاربران اجازه می گیرند تا به بسیاری از مسائل آنها، از اطلاعات موقعیتی آنها گرفته تا سنسورهای موبایلشان و حتی اطلاعات دفترچه تلفن آنها دسترسی داشته باشند.

به عنوان مثال اپلیکیشن Selfie Camera بیش از پنجاه میلیون بار از گوگل پلی استور دانلود شده و در عین حال نمره ریتینگ این اپلیکیشن هم 4.5 ستاره است و هزاران نظر هم برایش نوشته شده. در سال 2017، گوگل این اپلیکیشن را یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های جدید در انگلیس معرفی کرده و همین کافی بود که کاربران فکر کنند که این اپلیکیشن نمره تائید را گرفته است.

اما حالا مشخص شده که این اپلیکیشن کدی دارد که با تقلب و بدون آنکه کاربر متوجه شود، برروی تبلیغات کلیک می کند و با همین کار اینترنت کاربر را مصرف کرده و باعث کم شدن سریعتر باتری موبایلش می شود و در نتیجه و بعد از انتشار مقاله BuzzFeed ، گوگل این اپلیکیشن و چندین اپلیکیشن دیگر را ممنوع کرد.

وب سایت لایف هکر توصیه کرده که برای آنکه از این مسائل در امان باشید، در هنگام نصب اپلیکیشن ها، توجه کنید که هر اپلیکیشن چه اجازه ها و چه دسترسی هایی از شما درخواست می کند و به ویژه به دسترسی هایی که به نظرتان عجیب می رسد توجه کنید.

اپلیکیشن Alo Flashlight که دربالا به آن اشاره شد، به عنوان مثال ده ها دسترسی از شما درخواست می کند؛ و این درحالی است که اپلیکیشن یک چراغ قوه ساده، برای کار کردن به چیز خاصی نیاز نخواهد داشت.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها