کارت خوان مطب پزشکان نمی خواند

0
263

با وجود الزام قانونی، تعدادی از پزشکان در مطبشان از کارت خوان استفاده نمی کنند.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، قوه قضائیه پزشکان را موظف کرده که در مطب خود از کارت خوان استفاده کنند تا میزان درآمد آن ها برای پرداخت مالیات مشخص باشد.

این تاکید قوه قضائیه به این دلیل است که سالانه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پزشکان صورت می گیرد.

اما سازمان نظام پزشکی، معتقد است که هیچ الزامی برای استفاده از کارت‌خوان در مطب‌ها وجود ندارد.

در همین زمینه، عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی گفت: استثناء کردن یک صنف شائبه ایجاد می‌کند. باید توجه کرد که نزدیک به ۸۵ تا ۹۰ درصد مراکز درمانی و پزشکان ما کارتخوان داشتند و واقعا کارت‌خوان را وسیله‌ای رفاهی دانسته و برای خودشان هم راحت بود؛ چراکه دیگر پول جابجا نمی‌کردند. اما استثناء کردن، باعث شد به همه جامعه پزشکی بر بخورد و با خود بگویند چرا قانون‌گذار چنین استثنایی می‌کند.

وی با اشاره به مباحثی مبنی بر امکان پلمب مطب پزشکان در صورت عدم نصب کارت‌خوان، گفت: پلمب کردن نه‌ تنها از نظر اخلاقی درست نیست، بلکه قانونی هم نیست. فرض کنید که امروز من مطب دارم و قانونی را که وضع شده اجرا نکرده و نقض می‌کنم،  اما پروانه مطب دارم.

قشلاقی متذکر شد: بنابراین درست است که مقررات نقض شده، اما بلافاصله نمی‌توان مطب را پلمب کرد؛

بلکه باید طرح دعوی شود و مورد بررسی قرار گیرد و سپس اقدام شود. زمانی می‌توان یک مرکز درمانی را که دارای پروانه است، ‌ پلمب کرد که بدانند که در آنجا یا کار خلاف امنیت کشور انجام شده و یا سلامت شهروندان به خطر می‌افتد؛ در غیر این صورت بدون بررسی و با حکم دادستان نمی‌توانند محلی را پلمب کنند.

اگرچه سال گذشته با تصویب نمانیدگان مجلس شورای اسلامی، تمام صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شدند در چارچوب آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴ اسفند ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۸۹ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

اما با گذشت یک ماه از سال جدید هنوز مطب هایی هستند که کارت خوان ندارند و مریض باید به صورت نقدی ویزیت خود را حساب کند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها