افتتاح دفتر همکاری علمی ایران در هند

0
120

ایران تا کنون 6 دفتر همکاری علمی در کشورهای مختلف راه اندازی کرده که هند هم یکی از میزبانان این دفترهاست.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، ایران تا کنون ۶ دفتر همکاری علمی در کشورهای همسایه راه اندازی کرده که آخرین دفتر هفته های گذشته در عراق افتتاح شد. ترکیه، چین، عراق، سوریه و اندونزی، از جمله کشورهایی هستند که در این دفترها با ایران به همکاری علمی می پردازند و هند هم به جمع این کشورها پیوسته است.

دفتر همکاری فناورانه با هند به تازگی راه‌اندازی شده و با توجه به این که کشور هند در حوزه نانو خیلی فعال نیست و در کل نسبت به ایران در این حوزه عقب‌تر است، این مرکز صرفا برای صادرات محصولات نانویی به کشور هند نیست.

در حالی که در باقی دفاتر همکاری های علمی ایران با کشورهای دیگر، نگاه ویژه به همکاری ها در حوزه نانو می شود در دفتر هند صادرات تمام محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مد نظر  است و تمام این شرکت‌ها می‌توانند از خدمات صادراتی در نظر گرفته شده در این مرکز، استفاده کنند.

این در حالی است که کشور هند به لحاظ فناوری، پایه خوبی در زمینه فناورهای شیمیایی، دارویی و آی سی تی دارد. بنابراین دفتر همکاری های ایران و هند، فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در این حوزه است.

پیش از راه اندازی دفتر همکاری های ایران و هند، دفتر علمی ایران و عراف راه اندازی شد زیرا عراق جمعیت کمی دارد اما همین الان در زمینه کل صادرات کشور به عراق چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار است. با توجه به این حجم صادرات چه خوب است که یک میلیارد دلار آن به حوزه‌ های‌تک که شامل نانو و دارو و … می‌شود اختصاص یابد، زیرا حوزه های‌تک، حوزه پایداری است.

علت افتتاح دفتر همکاری های علمی ایران و اندونزی نیز این است که بازار اندونزی بازار رو به رشدی دارد، ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت آن است و در صنایعی مثل خودرو و دریایی فرصت‌های خیلی خوبی در زمینه صادرات به این کشور وجود دارد. همین امر موجب شده که ایران با اندونزی به واسطه راه‌اندازی دفتر همکاری‌های فناورانه چندین برنامه مشترک در صنایع دریایی، تجهیزات پزشکی، داروهای پیشرفته داشته باشد و در حال حاضر چند شرکت ایرانی در حال مذاکره با طرفین اندونزی برای دستیابی به یک مدل مشترک چه در زمینه فروش محصول یا تولید مشترک هستند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها