بازی کنید و نقشه مغز خود را بکشید

0
924

کالاسودا_ یازی کردن می تواند نقشه مغز را فاش کند. اگر اهل بازی هستید و البته به افشای اسرار مغز  نیز علاقه مندید بد نیست بازی های مختلف را امتحان کنید.

اما اگر مایلید بدانید این ماجرا به چه معناست بهتر است ماجرای بازی و تاثیر آن در فرایندهای مغز را بر اساس پژوهش گروهی از پژوهشگران حوزه فناوری دنبال کنید.

بر اساس این تلاش جالب، گروهی از محققان از قدرت بازی‌های ویدیویی استفاده کرده اند تا فرایندهای مغز را بررسی کنند مغز حاوی ۱۰۰ میلیارد نورون است که این نورون‌ها ۱۰۰ ترلیایرد تریلیارد اتصال ایجاد می‌کنند. با وجود تمامی پیشرفت‌های فناوری که در جهان رخ داده،‌بشر هنوز اطلاعات زیادی از عملکرد نورون‌ها ندارد.

پژوهشگران موسسه علوم عصب‌شناسی دانشگاه پرینستون پروژه‌ای به نام آی‌وایر (Eyewire) را آغاز کرده‌اند تا به واسطه آن بتوانند نقشه‌برداری دشوار از مغز را به جای یک کار طاقت‌فرسا به یک بازی تبدیل کنند.

روند این بازی از سال ۲۰۰۹ و با یک اسکن کوچک از شبکیه چشم یک موش آغاز شد. شرکت‌کنندگان در این بازی با استفاده از همین داده به ردیابی پیچش‌ها و چرخش‌های نورون‌های شبیکه با استفاده از مکعبی ۴.۵ میکرونی پرداختند به این شکل که باید در نقشه‌ای سه‌بعدی حدس می‌زدند که نورون در زیر کدام بخش‌ها پنهان شده‌است. این مکعب به اندازه‌ای کوچک است که ۱۰۰ واحد از آنها در کنار یکدیگر به اندازه سطح مقطع تار موی انسان خواهد بود.

پس از آنکه یک بازیکن یکی از مکعب‌ها را به پایان رساند، ۲۵ بازیکن دیگر نقشه به دست آمده را کنترل می‌کنند و پس از تایید دقت آن،‌مکعب وارد موزه آی‌وایر،‌آرشیوی تعاملی و دیجیتال خواهد شد که همه امکان دسترسی به آن را دارند.به منظور تشویق بازیکنان برای حضور در این بازی علمی، جوایزی مانند مدال‌ها، رتبه بندی و دریافت برتری‌هایی نسبت به دیگر بازیکنان در نظر گرفته شده‌است و بازیکنان می‌توانند از طریق سکوی این بازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

جالب است بدانید تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر در این بازی عضو شده‌اند، و با همکاری یکدیگر بیش از ۱۰ میلیون مکعب ایجال کرده‌اند که ترکیب آنها نقشه‌ای از ۳۰۰۰ سلول عصبی را به وجود خواهد آورد.