بالاخره تلگرام ماندنی است یا رفتنی ؟/آیا تلگرام شرکت هرمی است ؟

0
457

کالاسودا_ مدت ها است که افراد بسیاری بر سر ماندنی و یا رفتنی بودن تلگرام بحث می کنند و حتی برخی برای توجیه این موضوع از گفته های افراد مهم کشور مصداق می آورند.

با این وجود اخیرا رئیس مرکز ملی فضای مجازی از دستور رئیس‌جمهور برای خروج از فضای انحصار در پیام‌رسان‌ها خبر داد و گفت:‌فقط تلگرام در ایران انحصار دارد.

به گزارش کالاسودا به نقل از  خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به  انحصار پیام‌رسان تلگرام در ایران تأکید کرد:‌

خروج از این انحصار دستور رئیس‌جمهور است و همین امروز هم در جلسه‌ای که پیش ایشان بودیم، بحث خروج از انحصار در پیام رسان‌ها را مطرح کردند هر چند به طور مشخص نامی از تلگرام نبردند اما فقط تلگرام در ایران انحصار دارد.

فیروزآبادی درباره برنامه‌های سال ۹۷ شورای عالی فضای مجازی گفت: بیشترین تمرکز ما ساماندهی فضای مجازی بر اساس سند الزامات شبکه ملی اطلاعات، مدیریت و امنیت فضای مجازی و اقتصاد این فضا است.

وی با اشاره به اقدام شرکت‌های بزرگ همچون آمازون و اوبر در ورود به اقتصادهای کشورهای مختلف بدون در نظر گرفتن منافع آن کشورها تأکید کرد: این شرکت‌ها تا به حال با موانعی برای جابه‌جایی پول مواجه بودند اما تلگرام جدیداً مبادرت به ایجاد ارز رمزگذاری شده‌ای کرده که با سرعت جابه‌جا می‌شوند تا فضای اقتصادی دنیا را برای مداخله عظیم آماده کنند

فیروزآبادی با اشاره به این که  تلگرام در دو بخش ارتباطی از طریق گروه‌ها و رسانه‌ای از طریق کانال‌ها فعالیت داشته است، ادامه داد:‌ از چند ماه پیش تلگرام سند ۳۲ صفحه‌ای منتشر و اعلام کرد که با روش آیکو (یکی از راه‌های جمع‌آوری مالی برای پروژه‌های رمز ارز) می‌خواهد سکوی پیام‌رسان را تبدیل به سکوی اقتصادی کند.

وی افزود : برای این کارکرد تلگرام ملاحظات خاصی وجود دارد چرا که بناست از تکنولوژی بلاک‌چین بلادرنگ استفاده کنند یعنی بدون هیچ تأخیری و چیزی شبیه شبکه شتاب پول دیجیتال آنها یعنی گرم جابه‌جا می‌شود. علاوه بر آن برای تمام معاملات هم حق کمیسیون دریافت می‌کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: با این شرایط تلگرام می‌خواهد در کشور ما تبدیل به شرکت بیمه، آژانس املاک و … شود و معاملات را بین دو طرف مستقل از اینکه قانونی یا غیرقانونی است و یا استانداردهای لازم را دارد کاملاً مستقل از هرگونه نظارتی دنبال کند.

به اعتقاد وی، تلگرام در حال تبدیل شدن به شرکت هرمی مجازی است با این تفاوت که شرکت‌های هرمی با چندصد هزار نفر فعالیت غیرقانونی خود را ادامه می‌دادند اما در تلگرام چندین میلیون نفر فعال هستند و اگر هشدارهای لازم را ندهیم و با مدیران آن ارتباط نگیریم می‌تواند ضررهای زیادی به بار بیاورد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تکنولوژی‌ها عمر محدودی دارند و تکنولوژی پردازش پیشرفته در حال جایگزینی تکنولوژی‌های جدید است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که این پول‌ها عمر ۱۰ ساله دارند و در این مدت چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود اما اگر ظرف یک شب ارزش این پول‌ها از بین برود، مردم معترض خواهند شد که چرا نظارتی بر آن وجود نداشت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین تأکید کرد: اگر اجازه دهیم تلگرام به این نحو وارد فضای اقتصادی کشور شود، ده‌ها شغل که به شکل آژانس در کشور فعالیت می‌کنند و میلیون‌ها نفر در آن شاغل هستند از بین خواهد رفت به همین دلیل در شورا به این نتیجه رسیدیم که باید پیام‌رسان بومی داشته باشیم تا سکویی چند منظوره و اقتصادی باشد.

وی با طرح این سؤال که تلگرام بگوید سهامدارانش چه کسانی هستند، افزود: تلگرام ۲ میلیارد دلار به روش آیکو از سرمایه‌داران آمریکا جمع کرده است چرا در حالی که در ایران بیشترین کاربر را دارد و از انحصار برخوردار است اما از سرمایه‌داران بخش خصوصی ایران دعوت نکرده است در حالی که چنین پولی عمده‌اش مربوط به کشور ما می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بررسی موضوع تلگرام در شورای عالی فضای مجازی، یادآور شد: هر چند از قبل درباره بحث پیام‌رسانی و کارکردهای دیگر آن نیز ملاحظاتی وجود داشته اما بیشتر بحث اقتصادی مطرح است.

وی افزود: هر چند پیام‌رسان تلگرام باعث توسعه استفاده از فضای مجازی شده و برخی کسب و کارها هم در آن شکل گرفته‌اند، اما چون هیچ وقت حاضر نشد با بخش خصوصی ما کار کند و علیرغم ادعایش دشمنی با بخش خصوصی ما دارد و در حالی که می‌توانست کسب و کار پررونقی را با هماهنگی بخش خصوصی ما راه‌‌اندازی کند اما ترجیح داده که بیرون مرزهای ما باشد و پول مجازی خود را تبلیغ کند نمی‌شود که نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

وی افزود: در سند چند صفحه‌ای که تلگرام منتشر کرد یکی از بندهایش بر عهده گرفتن کل تبلیغات هدفدار کشور است که رقمی حدود ۷ هزار میلیارد تومان در بازار ایران برآورد شده که می‌خواهد بدون مشارکت بخش خصوصی آن را به دست بیاورد.همان مدلی که گوگل امروز در ایران پیاده کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد روزی یک میلیارد تومان از شرکت‌های ایرانی تبلیغ می‌گیرد که در سال ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود و با توجه به فراگیری تلگرام عددی که گفته شد دور از دسترس نیست.

وی تأکید کرد: شورا به طور جدی موضوع تلگرام را بررسی می‌کند و با رصد تحولات جدید این که چه اقداماتی باید شکل بگیرد تصمیم‌گیری خواهد شد و در زمان مناسب اعلام خواهیم کرد.

وی یادآور شد: مرجع تصمیم‌گیری درباره تلگرام شورای عالی فضای مجازی است که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است و با تدبیر مقام معظم رهبری امور کانون فضای مجازی در اختیار این شورا است و البته تصمیمات این شورا نیز طبق اساسنامه فقط از سوی دبیر شورا اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره کسب و کارهایی که بر روی تلگرام شکل گرفته‌اند نیز گفت: کسب و کار مردم برای ما در اولویت است به ویژه که ایجاد اشتغال از امور مهمی است که باید به آن توجه شود .

اما خوشبختانه اقتصاد بزرگی روی تلگرام شکل نگرفته و به خاطر اینکه برنامه تلگرام بلعیدن اقتصاد کشور است و از سوی دیگر افرادی از این فضا صرفاً به عنوان ابزار مکمل در کسب و کار خود استفاده کرده‌اند، حداقل ابزار مکملی برای این کسب و کارها در اختیارشان قرار خواهد گرفت و دقت می‌کنیم که کمترین ضرر و زیان به کسب و کارهایی که از تلگرام استفاده می‌کنند وارد شود.

 با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید