بانکداری دیجیتالی در ایران

0
198

نقشه راه بانک های ایرانی برای دیجیتالی شدن تا مهرماه آماده می شود.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، بانک های ایران مانند بانک های دیگر نقاط جهان در راه دیجیتالی شدن هستند.

بانکداری دیجیتالی چیست؟

بانکداری به صورت دیجیتالی را بانکداری دیجیتالی می نامند که تفاوت های بسیاری با بانکداری آنلاین دارد.

در بانکداری دیجیتالی فعالیت بر روی شبکه های اجتماعی و تلاش بر بهبود تجربه مشتری، دارای اکوسیستم دیجیتالی است اما در بانکداری آنلاین فروش محصولات از طریق سیستم فشاری توسط کانال‌های عادی مانند تلویزیون، ایمیل، رادیو انجام می شود.

همچنین در بانکداری دیجیتالی خدمات جدید مانند دسترسی به API، استفاده از رمزنگاری، پاسخگویی در لحظه، وامدهی فرد به فرد، شناسایی افراد با استفاده از روش های جدید ارائه می شود. در بانکداری آنلاین افتتاح حساب، انتقال وجه، وام ها، ایجاد امنیت، اینترنت بانک خدماتی است که به مشتریان ارائه می شود.

روند انجام کار در بانکداری دیجیتالی به این گونه است که تمام خدمات ۱۰۰% بدون هیچگونه معطلی ارائه می‌شود، بدون تشکیل صف، کاملا اتوماتیک، استفاده از هوش مصنوعی مد نظر است اما در بانکداری آنلاین سعی در جایگزین کردن روند های انجام کار با روش های آسان تر، بسیاری از خدمات همچنان بر مبنای کاغذ، سعی می شود خدمات بیشتری از طریق وب ارائه شود.

بانکداری دیجیتالی در ایران

گام ها در مورد اجرای بانکداری دیجیتالی در ایران در حال انجام است و در این باره، رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد از آغاز تدوین استراتژی بانکداری دیجیتال توسط بانک‌ها خبر داد و گفت: وزارت اقتصاد انتظار دارد که گزارش بانک‌ها در خصوص بانکداری دیجیتال تا پایان مهر ماه آماده شود.

طبق اعلام علی عبدالهی، هم اکنون بانک‌ها در حال تدوین استراتژی در حوزه بانکداری آینده هستند و انتظار داریم که بانک‌ها گزارش مسیر حرکت به سوی را تا پایان شهریور یا مهر ماه سال جاری آماده کرده باشند تا پس از آن اقدامات لازم از سوی وزارت اقتصاد به بانک‌ها ابلاغ شود و طبق سند گام بردارند؛ اعتقاد دارم در صورتی که بانک‌ها به درستی در حوزه بانکداری دیجیتال حرکت کنند، ضمن این که هزینه‌های خود را به صورت قابل توجهی کاهش خواهند دارد، با رشد مشتریان و خدمات جدید ارزش افزوده‌ای می‌توانند سودآوری خود را افزایش دهد.

 بعد از انجام اقدامات  از سوی بانک‌ها و تدوین استراتژی، وزارت اقتصاد در زمینه نظارت بر عملکرد بانک‌ها و حرکت استاندارد به سوی بانکداری دیجیتال اقداماتی را در دستور کار خواهد داشت که فرآیند چگونگی ارزیابی که در داخل سند قرار نداشت، در حال تکمیل است و در هفته‌های آینده، شاخص‌های ارزیابی به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها