بدخواب باشید، خودخواه می شوید

0
299

نتایج تحقیقات علمی ثابت کرده که خواب خوب در طول شب، شما را تبدیل به انسان بهتری می کند. افرادی که از بدخوابی رنج می برند، کمتر به خیریه ها کمک کرده و وظایف خود را به عنوان شهروند ادا کرده و حتی کمتر در انتخابات شرکت می کنند.

تاثیر بدخوابی در زندگی اجتماعی افراد

بررسی انجام شده برروی بیش از 1100 نفر حکایت از آن دارد که خستگی باعث می شود که فرد مسئولیت اجتماعی کمتری احساس کند. این تحقیقات حکایت از آن دارد که کم خوابی و بدخوابی در دنیای مدرن باعث کم شدن روحیه فعالیتهای داوطلبانه و مشارکتهای شهروندی می شود.

افرادی که صبح زود بیدار می شوند و خواب کمتری دارند، 20% کمتر حاضر به کمک به ارگان های خیریه مثل صلیب سرخ می شوند و شش درصد کمتر حاضر به امضا کردن رای گیری های اجتماعی هستند.

متخصصان براین باورند که خستگی باعث می شود که افراد بیشتر به فکر مراقبت از خودشان باشند و به زبانی دیگر، خودخواه تر می شوند. اگرچه که افرادی که کمتر می خوابند و یا با بدخوابی می جنگند، زمان آزاد بیشتری خواهند داشت ولی کمتر این زمان آزاد را به نحوی سپری می کنند که به نفع دیگران نیز باشد.

پروفسور جان هالبین که مدیر تحقیق پروژه مربوطه در دانشگاه بیرگام یانگ است دراین باره گفته:« ما دریافتیم که افرادی که کمتر می خوابند، کمتر در جامعه و در فعالیتهای خیریه و حتی دررای گیری های اینترنتی مشارکت می کنند.

این بدان معناست که کم خوابی یا بدخوابی، تاثیر به مراتب بیشتری از تاثیرگذاری در کار و رفتار فرد دارد. کم خوابی باعث می شود که این افراد خودشان را دراولویت بالاتری نسبت به کارهای خیر برای جامعه ببینند.

البته جالب اینجاست که افرادی که از کم خوابی رنج می برند یا درطول شب بدخوابی را تجربه می کنند، مثل افرادی که خواب شب خوبی داشته اند، فکر می کنند که این وظیفه آنهاست که در رای گیری ها شرکت کنند ولی کمتر این کار را انجام می دهند.

در نتیجه این تحقیقات که در ژورنال Nature Human Behaviour منتشر شده می خوانیم:« خیلی از افراد زمان، پول و انرژیشان را در فعالیتهای اجتماعی به کار نمی گیرند؛ تنها به این دلیل که خسته تر از آن هستند که بخواهند این کار را انجام دهند.»

بدخوابی، فعالیتهای شخصی را کم نمی کند

دراین بررسی به نتایج تحقیقات مشابهی در آلمان و آمریکا درمورد میزان مشارکت افراد خسته و کم خواب در رای گیری ها پرداخته شده و مشخص شده که این افراد بین 5 تا 14 درصد کمتر در رای گیری ها شرکت می کنند.

جالب اینجاست که زمانی که این افرادبرای انجام فعالیتهای شخصی و مربوط به خودشان (مثل تماشای تلویزیون، ریلکس کردن، غذا خوردن) اختصاص می دهند، کمتر نمی شود.

پروفسور هالبین دراین باره گفته:«این طور به نظر می رسد که این دسته افراد وقتی خسته هستند، انگیزه هایشان را از دست می دهند. ما می دانیم که رفتار کردن به نحوی که به نفع اجتماع باشد، به تلاشهای شناختی بیشتری نیازدارد.

مغز افراد برای رای دادن و یا کمک به خیریه ها، در مقایسه با افدامات فردی که غریزی هستند، به فعالیت بیشتری احتیاج خواهد داشت.»

چطور با مشکلات بدخوابی کنار بیاییم؟

*طبق تحقیقات بنیاد خیریه سلامت روانی مایند، خواب ضعیف ونامناسب باعث نگرانی می شود و نگرانی باعث خواب ضعیف و کمبود خواب، مشکلی است که در زندگی شخصی فرد تاثیرگذار خواهد بود.

*درنتیجه افراد اگر بدانند که کم خوابی مانع از منطقی فکر کردن آنها می شود، دلواپس می شوند.

*بدخوابی با افسردگی و روانپریشی نیز درارتباط است.

*داشتن خواب روتین، بدین معنا که هرشب سرساعت مشخصی بخوابید و هرروز سرساعت مشخصی بیدار شوید، به شما کمک می کند تا زمان کمتری را درتختخواب تلف کرده و خواب بیشتری داشته باشید.

*موسیقی آرامش بخش، تمرینات تنفسی، خاطرات بصری دلنشین و مدیتیشن به شما درراحت خوابیدن کمک زیادی می کنند.

*اگر قبل از خواب یک ساعت یا بیشتر، از تکنولوژی دورباشید، راحت تر می توانید خود را برای خواب آماده کنید

*اگر برای به خواب رفتن تلاش زیادی انجام می دهید، دریک دفترچه روتین روند خواب و بیداری و کیفیت به خواب رفتن روزانه تان را یادداشت کنید و این موضوع را با جزئیات روتین خواب و بیداری تان با پزشکتان مطرح کنید.

*به علاوه توجه کنید که چندبار درطول نیمه شب از خواب بیدار می شوید ودقت کنید که آیا درطول روز به چرت زدن نیاز دارید؛ آیا شبها کابوس می بینید؟ رژیم غذایی و حال کلی تان در طول روز به چه ترتیب است؟

*مشکلات خواب ممکن است نشانه یک مشکل اساسی مثل درد باشد

*گفتگو تراپی می تواند به شما کمک کند تا الگوهای تفکر بیخودی که برروی خوابتان تاثیر می گذارند را تشخیص دهید.

* مدیتیشن، مثل قرص خواب می تواند به شما کمک کند تا بر بدخوابی غلبه کرده و بتوانید الگوی خواب بهتری داشته باشید.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها