برلینی ها در محاصره اسکنرهای تشخیص چهره

0
344
برلینی ها در محاصره اسکنرهای تشخیص چهره|کالاسودا

برلینی ها در محاصره اسکنرهای تشخیص چهره|کالاسودا

کالاسودا-دولت آلمان به شکل آزمایشی طرحی را برای برلینی ها در دستور کار خود قرار داده که بر اساس آن،ایستگاه های قطار تحت بررسی لحظه به لحظه اسکنرهای تشخیص چهره قرار داشته باشند.

سال ها پیش اسکنرهای تشخیص چهره تنها در فیلم های تخیلی مورد استفاده قرار می گرفت. شاید اگر بشر قرن ها پیش می دانست در گذر زمان به چه حد از تکنولوژی دست خواهد یافت، غرق حیرت می شد. اما این روزها دیگر مشاهده اسکنرها در شرایط مختلف چندان تعجب برانگیز نیست.

به خصوص این که در سال های اخیر اسکنرها وظیفه تامین امنیت جهان را نیز بر عهده گرفته اند.درواقع این اسکنرها هستند که با سنجش اثر انگشت یا زوایای صورت هویت افراد را مورد سنجش قرار می دهند.اکنون مسافران ایستگاه های قطار آلمان شاهد اجرای طرح اسکن چهره برای افزایش امنیت خود هستند.

مرحله‌ی آزمایشی طرح استفاده از دوربین‌های مداربسته برای تشخیص هویت افراد در بخشی از یکی از ایستگاه‌های قطار برلینی ها  اجرا می‌شود پلیس آلمان می‌گوید ۳۰۰ نفر از طریق فراخوان داوطلب شده‌اند در این آزمایش شرکت کنند. البته داوطلبان در ازای مشارکت، هدیه نقدی هم دریافت می‌کنند.

برای اجرای مرحله‌ی آزمایشی سه دوربین ویژه در محوطه‌ای از ایستگاه قطار نصب شده‌اند که پیش از این هم با استفاده از دوربین‌های مداربسته کنترل می‌شد. دوربین‌های ویژه یکی از ورودی‌ها و یکی از پله برقی‌های ایستگاه را رصد می‌کنند.

مرحله‌ی آزمایشی ۶ ماه به طول خواهد انجامید. هدف اصلی از اجرای این طرح، این است که مشخص شود آیا این سامانه می‌تواند بر داده‌های بیومتریکی که از یک فرد ذخیره شده، او را در میان توده‌ی مردم تشخیص دهد. یا خیر ؟ پلیس قصد دارد از این فناوری در نهایت برای تشخیص خودکار هویت افراد خطرآفرین یا افرادی که ممکن است تروریست و بزهکار باشند، استفاده کند. پلیس آلمان امیدوار است با این فناوری بتواند جرم یا موقعیت‌های خطرناک را از پیش شناسایی و خنثی کند.

اما طرح پلیس آلمان مخالفان سرسختی هم دارد که عموما در جرگه‌ی مدافعان حریم خصوصی شهروندان هستند.مخالفان طرح یادشده  روز گذشته (سه شنبه )تجمعی گسترده برابر ایستگاه مورد نظر برپا کرده اند.

معترضان معتقدند ، طرح پلیس تنها به تشخیص محل حضور تروریست‌ها یا مجرمان خطرناک محدود نخواهد ماند و به گروه‌های دیگر هم سرایت خواهد کرد؛ مثلا کسانی که بدون بلیت از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کرده‌اند، هنرمندان گرافیتی، بی‌خانمان‌ها یا متکدیان.

به گفته‌ی مخالفان، پس از راه‌اندازی این سیستم، هیچ کس نمی‌تواند از ثبت و ضبط داده‌های بیومتریک خود فرار کند، مگر اینکه دامنه‌ی فعالیت‌های اجتماعی خود را محدود سازد‌. افزون بر این، هنوز مشخص نشده که از اطلاعات ضبط ‌شده از شهروندان عادی چه استفاده‌ای دیگری خواهد شد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها