برنامه های فناوری ایران در سال 98

0
361

ارتباطات و فناوری ایران سال جدیدی را پیش رو دارد و قرار است با تمام سختی ها در این سال بتواند رونق ویژه ای را تجربه کند.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، با شروع سال 98 بخش های مختلف کشور برنامه های جدیدی برای اجرا در دستور کار قرار داده اند. در این میان ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز از سوی دولت برنامه های جدیدی برای اجرا در دستور کار دارد. اگرچه بخش عمده ای از ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور را به دلیل تاثیر پذیری از بازار جهانی نمی توان برنامه ریزی کرد اما در عرصه هایی که می توان به پیش بینی پرداخت وزارت ارتباطات نقشه هایی در سر دارد.

بنابراین گزارش، طبق آنچه که «حسن روحانی» رئیس جمهوری برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین تکلیف کرده، این نهاد باید در ۱۲ ماه 98 حدود ۱۲ خدمت فراگیر دولت الکترونیکی ارایه دهد. همچنین کمک به توسعه بیشتر استارت‌آپ ها و رونق تولید از طریق آنها و توجه بیش از پیش به صیانت از اخلاق در فضای مجازی نیز باید در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.

در خصوص اجرای این دستورالعمل ها، «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داده که «رونق تولید ابزارهای مختلفی از جمله دانش نیاز دارد.بطور طبیعی تولید مبتنی بر دانش، ابتکار و خلاقیت برای کشور راهگشاست.

وقتی از رونق تولید صحبت می شود یعنی باید یکسری چالش های زیرساختی اساسی را در کشور برطرف کرد.»

گذشته از برنامه هایی که بخش دولتی عنوان کرده، بخش خصوصی و بازار آی تی ایران نیز برای سال جدید برنامه هایی در نظر دارد. نمایندگی گوشی های موبایل خارجی در ایران در تلاش هستند تا با ارایه مدل های جدید و به صرفه رقبا را از گود خارج کنند. تولید کننده گوشی تلفن همراه داخلی نیز می کوشد در این بازار از رقبای خارجی جا نماند.

از سویی دیگر هم اپراتورهای تلفن همراه نیز سعی دارند در جذب بیشتر مشتری تلفنی و اینترنتی از رقبای خود پیشی بگیرند. طرح های مکالمه های رایگان و تلاش برای افزایش سرعت اینترنت همراه از جمله اقداماتی است که همراه اول، ایرانسل و رایتل برای سال 98 در دستور کار دارند.

شبکه های اجتماعی داخلی نیز برای گسترش نفوذ خود در میان خانواده های ایرانی قرار است سرمایه گذاری های بیشتری انجام دهند. اگرچه هنوز ایرانی ها بر شبکه های اجتماعی خارجی تکیه های بیشتری دارند.

شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی نیز سال سختی را پیش رو دارند زیرا باید همچنان به رقابت با اپراتورها بپردازند. البته راهکار کاهش قیمت در برابر ارایه خدمات نامحدود اینترنتی در سال گذشته این شرکت ها را از اپراتورها پیش انداخت و باید دید که در 98 چه برنامه ای برای ایجاد جذابیت بیشتر در بازار اینترنت ثابت وجود خواهد داشت.

اما برنامه های فناوری داخلی در کنار همه موارد فوق در خصوص ماهواره ها و برنامه های فضایی نیز نقشه هایی در سر دارد.

در همین رابطه، «مرتضی براری» رئیس سازمان فضایی ایران گفته است که «در سال ۹۸ شاهد تکمیل ۵ پروژه ماهواره‌ای و ارائه دستاوردهای حوزه فضایی در کشور خواهیم بود.در خصوص ماهواره‌های مخابراتی، فرآیند تحویل ماهواره «ناهید ۱» به منظور قرار گرفتن در مدار آغاز شده است و در خردادماه نهایی می‌شود؛ ماهواره مخابراتی «ناهید ۲» نیز در شش ماهه دوم سال ۹۸ تکمیل می‌شود.

در شهریورماه ماهواره «ظفر» را تحویل خواهیم گرفت و در بهمن‌ماه سال ۹۸ نیز ماهواره «پارس ۱» که در دولت یازدهم طراحی آن آغاز شد، به پایان خواهد رسید. سامانه بلوک انتقال مداری نیز در ۶ ماهه دوم سال ۹۸، تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.»

کمتر از 12 ماه پیش رو است تا ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روزهای جدیدی را تجربه کند. البته سال 98 روزگار سخت تری در انتطار این حوزه است و تحریم ها کار را برای فعالان آن سخت می کند اما انتظار می رود با برنامه های اعلام شده از سوی دولت و بخش خصوصی شاهد رونق بیشتری در این زمینه در سال جدید باشیم.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها