تاثیر سفر نخست وزیرعراق به ایران بر ارتباطات تهران و بغداد

0
242
تاثیر سفر نخست وزیرعراق به ایران بر ارتباطات تهران و بغداد

رفت و آمد مقامات ایرانی و عراقی تاثیر بسزایی بر گسترش ارتباطات بین المللی میان دو کشور دارد.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق روز گذشته به ایران آمد. سفر او در پاسخ به سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان به عراق و حضور «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در ایران است.

در جریان رفت و آمد مقامات دو کشور تفاهمنامه هایی در عرصه های مختلف به امضا رسیده که از جمله آن می توان به تفاهم نامه ها در زمینه ارتباطات اشاره کرد. در این میان پروژه «ترانزیت ارتباطات عراق از طریق ایران» یکی از پروژه هایی است که از سوی شرکت ارتباطات زیر ساخت ایران در حال اجراست.

این پروژه که اوج نام دارد تا کنون توانسته در فاز اول اجرایی شود و در جریان آن 200 گیگابایت داده در طول 3700 کیلومتر از طریق ایران به عراق انتقال می یابد. اوج از طریق فیبر نوری اجرایی شده و قرار است در چند فاز دیگر نیز به اجرا در آید تا در نهایت بتواند یک ترابایت داده را به عراق برساند.

ایران به عنوان یک کشور میانی از طریق اوج ارتباطات بین دو کشور عراق و ارمنستان را انجام می دهد که از نقاط مرزی مریوان و قصرشیرین درغرب و نوردوز درشمال، در برگیرنده دو مسیر اصلی و پشتیبان درمحدوده هشت استان کشور است.

افزایش ظرفیت ترانزیت ترافیک بین المللی درحجم بسیار بالا، ارتقای شاخص های اعتبار بین المللی ارزآوری اقتصادی، استفاده از پتانسیل ملی کشور در حوزه شبکه فیبر نوری شبکه برق کشور و سرمایه شرکت های داخلی، ایجاد خطوط پشتیبان برای شبکه انتقال و زمینه سازی برای تبدیل شدن به هاب منطقه از جمله مزایای پروژه اوج محسوب می شود.

گفتنی است، ایران و عراق تفاهم نامه های دیگری نیز در زمینه فناوری در بهمن 97 به امضا رساندند که برای اجرای این پروژه ها دانشگاه های دو کشور با یکدیگر همکاری می کنند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها