تسلا خودروی ۲۵ هزار دلاری می‌سازد؟

0
834

کالاسودا – ایلان ماسک اعتقاد دارد که خودرو‌ی خودران ۲۵  هزار دلاری تسلا طی سه سال ساخته خواهد شد.

هنگامی‌که ایلان ماسک دومین طرح جامع رونمایی از تسلا را به نمایش گذاشت، بیان کرد که هزاران خودرو مدل ۳ این شرکت را به مبلغ ۳۵ هزار دلار آماده فروش دارد. اما واقعا نمی‌توانیم انتظار بیشتری از تعداد ساخت و فروش با این رقم را داشته باشیم و رقم ۲۵ هزار دلار خودروی بعدی تسلا شاید رقمی منطقی و مقرون‌به‌صرفه و ملموس‌تر باشد.

 مارکوس برونلی در برنامه یوتیوب طی یک مصاحبه از ماسک در مورد تولید یک خودروی تسلای کم‌هزینه پرسید و این مدیر اجرایی تخمین زد که شرکتش می‌تواند یک خودرو باقیمت ۲۵۰۰۰ دلار طی سه سال آینده بسازد. او ادامه داد: «ما کار سختی در این خصوص در پیش داریم». البته این قول ماسک برای طراحی خودرو در چنین سطح قیمتی نیست، اما ماسک این وسیله نقلیه را از طریق ترکیبی از مقیاس‌ پیشرفت‌های فنی و اقتصادی می‌داند که می‌تواند باقیمتی مقرون‌به‌صرفه تولید شود.

او تولید خودروی کم هزینه را مرتبط با پیشرفت گوشی‌های هوشمند و استفاده از دستگاه‌های خودران با کمک آن‌ها می‌داند. ماسک بیان می‌کند که نیاز به حجم زیادی از تولیدات مستقل و تقاضای کاهش قیمت در بازار وجود دارد، این همان دلیلی است که بسیاری از افراد نمی‌توانند خودروی مدل ۳ را به قیمت ۳۵۰۰۰ دلار بخرند. این فناوری در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد، اما مقیاس تولید و فروش این محصول،  آن‌قدر بزرگ نیست که تسلا بتواند هزینه‌ها را در همان سطح پوشش دهد.

خودروی مدل ۳ این شرکت دارای ویژگی‌های بالاتر از آنچه است که مخاطب معمول بخواهد، و عملکرد بالای آن سبب قیمت بالایش شده است.

این خودرو دارای ویژگی‌های چون سرعت‌بالا است و می‌تواند با یک بار شارژ کامل، مسافتی معادل ۸۳۰ کیلومتر (۵۱۵.۷ مایل) را بپیماید و این بدان معناست که باتری این خودرو ظرفیت طی مسافت‌های طولانی‌تری را نیز دارد.

تسلا اعلام کرده است که خودروی سدان سایز متوسط خود یعنی مدل ۳ بهترین فروش را در سطح خود داشته است و موفق شده است تا رقیبانی همچون مرسدس بنز C کلاس، آئودی A4، بی‌ام‌و سری ۳ و لکسوس IS را از میان بردارد و از لحاظ آمار فروش بالاتر از همه‌ی این خودروها قرار بگیرد. این موضوع در نموداری که توسط خود تسلا تدارک دیده شده است بسیار مشهود است. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که احتمالا این نمودار مربوط به آمار فروش نسخه‌ی چهار درب این خودرو است. خودروی مقرون به صرفه ۲۵ هزار دلاری تسلا احتمالا با استقبالی دوچندان نسبت به این خودرو مواجه خواهد شد.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید