چطور فن لپ تاپ را تمیز کنیم؟

0
945
چطور فن لپ تاپ را تمیز کنیم؟

بسیاری از لپ تاپ ها برای خنک نگه داشتن خود به فن ها احتیاج دارند، اما می توانند در طول زمان گرفتار آلودگی و گرد و غبار شوند. در اینجا نحوه تمیز کردن فن لپ تاپ آورده شده است که این کار موجب خنک تر و بی صداتر کار کردن لپ تاپ شما شود.

اهمیت عملکرد فن در لپ تاپ

بیشتر لپ تاپ ها از فن ها برای خنک کردن اجزای سازنده استفاده می کنند ، چرا که اگر فن استفاده نکنند، بیش از حد گرم می شوند. به طور معمول یک لپ تاپ یک یا دو فن دارد که پردازنده اصلی و تراشه گرافیکی را خنک می کنند. بسیاری از طراحی لپ تاپ ها از یک سیستم شبکه خنک کننده برای جدا کردن گرما از این اجزاء استفاده می کنند ، همچنین یک فن منفرد که فن هیت سینکی را که به لوله های گرما وصل شده است، را خنک می کند. هیت سینک پره های زیادی برای از بین بردن گرما دارد اما گرد و غبار نیز می تواند در بین این پره ها ایجاد شود و باعث کاهش تاثیرگذار کارایی خنک کننده شود.

با وجود همه این موارد به محکمی کنار هم قرار گرفته است تا لپ تاپ تا حد امکان باریک و مستحکم باشد و به همین دلیل فضای بسیار کمی برای جریان هوا وجود دارد. و این بدان معناست که حتی مقادیر اندک خاک و گرد و غبار می توانند مانع از تأثیر سیستم خنک کننده شوند.

اهمیت عملکرد فن در لپ تاپ

بررسی نرم افزاری فن

با این حال اگر فن لپ تاپ شما بیش از حد معمول سر و صدا کرده و یا همیشه در حال کار بوده و به هیچ وجه خاموش نمی شود، اولین جایی است که به نظر می رسد باید بررسی کنید Task manager ویندوز (Ctrl+Shift+Esc) است. در تب process می توانید ببینید که چقدر از منابع لپ تاپ شما از برنامه ها استفاده می کنند، اما برای دیدن این آمار می توانید روی More details کلیک کنید. هر برنامه ای درصد بالایی از پردازنده را در گیر می کند را شناسایی کنید، چرا که درگیر کردن پردازنده در نهایت می تواند موجب کار کشیدن بیشتر از فن نیز بشود.

بررسی نرم افزاری فن

بررسی سخت افزاری فن

اگر چیز غیرعادی در قسمت نرم افزاری وجود ندارد، می توانید برای تمیز کردن فن و هیت سینک تلاش کنید. متاسفانه این کار در بسیاری از لپ تاپ های مدرن که برای باز کردن توسط کاربران طراحی نشده است، کار آسانی نیست و معمولا فن ها در لپ تاپ در جایگاه عمیقی قرار دارند که دسترسی به آن به سادگی ممکن نیست. بعضی از لپ تاپ ها نیز دارای پنل های سرویس شده غیر قابل جدا شدن هستند که برای جدا کردن آن تنها به پیچ گوشتی نیاز دارید، با این حال بهترین راه برای افزایش عملکرد فن ، تمیز کردن ان است.

بررسی سخت افزاری فن

راهنمای جامع تمیز کردن فن لپ تاپ

به روش های مختلفی می تواند فن لپ تاپ را تمیز کنید که در زیر به آنها اشاره می شود.

 نحوه تمیز کردن فن لپ تاپ با استفاده از هوای فشرده

اگر به استفاده از پیچ گوشتی برای از بین بردن لپ تاپ خود اطمینان ندارید، می توانید از هوای فشرده شده کمک بگیرید و یا اگر نگران استفاده از هوای فشرده هستید، از دستگاه گرد و غبارگیر لنز دوربین استفاده کنید. جاروبرقی برای این کار توصیه نمی شود: جاروبرقی ها در از بین بردن گرد و غبار از لپ تاپ ها کاملاً ناکارآمد هستند و همچنین می توانند باعث ایجاد الکتریسیته ساکنی شوند که خوب است در اطراف اجزای لپ تاپ به وجود نیاید.

بدیهی است که قبل از شروع کار باید لپ تاپ را خاموش کنید و در صورت امکان باتری را نیز از آن جدا کنید. نازل گرد و غبار گیر هوا را درون دریچه ها قرار دهید (یا به همان اندازه که داخل می رود آن را داخل ببرید) و شروع به دمیدن هوا به گرد و غبار داخل لپ تاپ کنید. چرخاندن پره های فن را با استفاده از یک جسم پلاستیکی دراز امتحان کنید و تا کثیفی های داخلی را از فن چرخنده خارج کنید. حواستان باشد که ابزاری که استفاده می کنید به  فن آسیب نرساند.

 نحوه تمیز کردن فن لپ تاپ با استفاده از هوای فشرده

تمیز کردن لپ تاپ با باز کردن آن

برای افرادی که کارهای فنی و کار کردن با پیچ گوشتی را امتحان کنند، می توانند لپ تاپ خود را باز کنند. پیش از انجام این کار لپ تاپ را خاموش کرده و باتری را نیز جدا کنید. پس از اینکه پیچ ها را باز کردید، پانل پلاستیکی یا فلزی لپ تاپ را جدا کنید و با این کار فن لپ تاپ را مشاهده خواهید کرد. موفقیت شما در این مرحله کاملا به مدل لپ تاپ شما بستگی دارد. اگر به هیچ وجه فن را نمی بینید ، باید یک قدم جلو بروید و قسمت های دیگر را حذف کنید. ویدئوهای آموزشی زیادی در یوتیوب وجود دارد که نشان می دهد چگونه می توانید قطعات لپ تاپ ها را از هم جدا کنید: فقط کافی است شماره و مدل مورد نظر خود را جستجو کنید.

اگر می توانید به فن دسترسی داشته باشید ، از یک برس کوچک برای پاک کردن هرگونه گرد و خاک و گرد و غبار استفاده کنید. اگر از دستگاه هوای فشرده استفاده می کنید ، نازل و سری آن را خیلی نزدیک قطعات نکنید تا حرکت پره های آن متوقف شود. شما می توانید در این مرحله فن را جدا کرده و هرگونه گرد و خاک دیگری که در زیر آن وجود دارد و  مانع از خروج هوا از هیت سینک یا دریچه های هوا شود ، را کاملا پاک کنید. بعد از پاک کردن کرک و گرد و غبار ، قطعات را به ترتیب سوار کنید.

تمیز کردن لپ تاپ با باز کردن آن

استفاده از پد خنک کننده لپ تاپ

یک گزینه ارزان تر و آسان تر برای خنک نگهداشتن دستگاه شما می توانید خرید پد خنک کننده یا کول پد باشد  در واقع به عنوان یک فن خارجی برای لپ تاپ شما محسوب می شود. مبلغ بیشتری را برای یک پد از یک مارک معروف و کمتر برای یک پد بدون نام از آمازون یا ebay پرداخت خواهید کرد. بنابراین خوب است که اگر لپ تاپتان زیاد داغ می کند، از این کول پد ها برای خنک سازی ان استفاده کنید.

استفاده از پد خنک کننده لپ تاپ

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها