رایمون با سیری و دستیار صوتی گوگل رقابت می کند

0
3178

گفتگوی اختصاصی کالاسودا با محمد رازقی مدیرعامل استارتاپ رایمون
 

گزارشگر :رویا پاک سرشت

رایمون یعنی پسر باهوش ،اما این اسم چه ارتباطی با دنیای تکنولوژی و استارتاپ ها دارد؟ پاسخ این سوال را می توانید در گفتگوی این هفته ما بخوانید. گفتگو با مهندس رازقی که گرچه کامپیوتر خوانده و برنامه نویس حرفه‌ای است. اما مسیر تکراری تدریس، کار در یک شرکت دیگر و یا برنامه نویسی های روزمره را پیش نگرفته و با خلاقیت خود یک برنامه منحصر به فرد ایرانی خلق کرده. تیم رایمون که متشکل است از فعالان حوزه فناوری در تلاشند تا نیازهای کاربران را بدون نیاز به تایپ و با فرمان صوتی پاسخ دهند . دستیار صوتی پیشرفته که به نظر می رسد دست کمی از نرم‌افزارهای مطرح غول‌های فناوری سیلیکون ولی ندارند.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت های رایمون با ما همراه باشید :

آقای رازقی لطفا در خصوص نحوه تولد و شکل گیری استارتاپ رایمون کمی توضیح دهید ؟

فروردین ماه ۲ سال قبل ایده رایمون به ذهن من رسید . یعنی درست زمانی که به فکر راه اندازی یک کار جدید بودم. در هنگام جستجوهای خود توجهم به بخش جواب‌های خلاصه‌سازی شده در موتور جستجوی گوگل جلب شد. اگر دقت کرده باشید در بسیاری از جستجو‌هایی که به زبان انگلیسی در گوگل انجام میدهید نیازی نیست که لینکی باز کنید، کافی است جواب خود را از خلاصه‌ای که گوگل به شما ارائه می‌دهد پیدا کنید. این موضوع به نظرم بسیار جذاب آمد و تصمیم گرفتم که همچین چیزی را برای زبان فارسی نیز پیاده‌سازی کنم.

پس از مدتی از پیاده‌سازی اولیه من به شکل آزمایشی یک سرویس  صوتی را روی رایمون قرار دادم تا کاربران از خدمات صوتی نیز بهره‌مند باشند. بازخورد این خدمات بسیار مثبت بود و حتی از دید برخی به خدمات سیری و دستیار صوتی گوگل مشابهت پیدا کرد.

در همین نقطه بود که مسیر حرکت رایمون به طور کلی دستخوش تغییر شد و به جای آن که یک جستجوگر قدرتمند باشد ، به یک دستیار صوتی شخصی هوشمند تبدیل شد .

تا پیش از این ما عادت داشتیم برای پیشبرد فعالیت های روزمره با موبایل های هوشمند خود از دستان و انگشتانمان کمک بگیریم. اما امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی اغلب شرکت ها در تلاشند نیاز به استفاده از انگشتان برای مدیریت ابزارهای هوشمند را به حداقل برسانند.

بنابراین وسایل مختلف و کاربردی شما به معنای واقعی کلمه به موجوداتی هوشمند تبدیل می شوند که می توانید با آن ها حرف زده و خواسته های خود را به آن ها بگوید و بازخورد نیز بگیرید .

متاسفانه دستیارهای خارجی موجود، هیچکدام از زبان فارسی یا سرویس های فارسی پشتیبانی نمیکردند لذا رایمون با هدف پشتیبانی از زبان فارسی و سرویس‌های داخل ایران شروع به فعالیت کرد.

با توجه به خاص بودن ایده و نام رایمون ، لطفا بفرمایید این نام از کجا به ذهنتان رسید و البته مفهوم این نام زیبا چیست ؟

جالب است بدانید در بدو شروع کار اسم استارتاپ ما جوجه بود. بعد از ۱۰ ماه از شروع کار بسیار اتفاقی و از طریق یکی از اقوام هم‌بنیان‌گذارم عرفان با اسم رایمون آشنا شدیم. وی  که برای فرزندش به دنبال اسم بود خیلی اتفاقی به اسم رایمون برخورده بود،  و به ما نیز پیشنهاد داد با توجه به معنای اسم رایمون، این نام را انتخاب کنیم . رایمون در گویش گیلکی به معنی پسر باهوش است.

 نحوه‌ی رشد تیم شما به چه صورت بوده و هم‌اکنون تیم شما متشکل از چند نفر است؟

در ابتدای کار، به تنهایی رایمون را استارت زدم ، اما با گذشت ۶ ماه با ملحق شدن عرفان ۲ نفر شدیم و سپس به مرور اعضای دیگری را جذب کردیم و اکنون تیم رایمون متشکل از ۵ نفر است. اغلب اعضای رایمون را متخصصین فنی تشکیل می دهند .

این نوع پروژه که شامل مسائل سنگین فنی و دانش تخصصی می شود ، هزینه هایی در بر دارد . آیا اکنون سرمایه گذار دارید ؟

بله هم اکنون سرمایه گذار داریم. اما تا حدود یک سال و سه ما پس از شروع کار (پیش از جذب سرمایه گذار) ، بیش از هر چیز وقت و انرژی شخصی خود را هزینه رایمون می کردیم .

مخاطبان شما چه قشری هستند ؟

اپ ما برای عموم مردم کارایی دارد و تقریبا یک سال است که برای دانلود در کافه بازار موجود است . جالب است بدانید ما هم اکنون حدود ۲۰ هزار نفر مخاطب داریم و در حال آماده سازی یک نسخه به روز رسانی هستیم که شامل تغییراتی بزرگ و هیجان انگیز خواهد بود .

بنابرگفته های شما  فقط اندرویدی ها جزو مخاطبانتان هستند ؟

فعلا اندرویدی‌ها و به زودی (احتمالا تا فصل بهار آتی) مخاطبان ios  را نیز پوشش می دهیم .

در حال حاضر رقبا یا نمونه های مشابه با رایمون وجود دارند ؟

نمونه های بسیار ساده تر، بله . برای مثال ابزارهایی وجود دارند که با آن حرف بزنید و صرفا تایپ کند. و یا ابزاری که کاری مشابه با رایمون را انجام می‌دهد اما قدرت فهم جملات آن پایین‌تر است و باید حتما به شیوه‌ی خاصی با آن حرف بزنید که جواب شما را بدهد. اما رایمون در حوزه‌ی سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد شما به هر نحوی منظور خودتان را برسانید متوجه می‌شود.

 بنابراین ما در تیم رایمون معتقدیم نسبت به رقبا برتری داریم گرچه قضاوت‌گر نهایی مخاطبان هستند .

در مسیری که طی کردید تا به امروز برسید قطعا موانع و مشکلاتی وجود داشته . لطفا کمی در این حصوص توضیح دهید ؟

یک سال اولی که ما بدون سرمایه گذار و با هزینه تمام شخصی کار می کردیم بسیار سختی کشیدیم. ولی فارغ از جذب سرمایه گذار مشکلات بزرگ دیگری نیز وجود داشت . برای مثال پروژه ما به شدت به پیش نیازهای تکنولوژیک وابسته است. گاهی لازم است به جای آن که برخی سرویس ها را خودمان بنویسیم، از سرویس های از پیش تعریف شده و موجود استفاده کنیم. این موضوع هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمانبندی مفید تر خواهد بود.

اما مشکل این جا است که در ایران تعداد سرویس های ایرانی که با کار ما همخوانی داشته باشند بسیار محدود بود. از سوی دیگر یکی از بزرگ ترین مشکلات ما معضل تحریم بود. وقتی ما میخواستیم سرویس‌های مورد نیاز خود را از درگاه‌های خارجی بخریم با مشکل مواجه می شدیم . بنابراین بخش زیادی از زمان ما هدر می شد تا بتوانیم روشی پیدا کنیم که بتوانیم این خرید‌ها را به شکلی انجام دهیم.

پیدا کردن نیروهای فنی حرفه ای که با پیچیدگی های کار ما آشنایی داشته باشد نیز چندان ساده نبود. ما برای یافتن نیروهای حرفه ای مورد نیاز خود جستجوهای زیادی انجام دادیم.

مشکلات فرهنگی نیز جزو مشکلات بزرگی است که چه برای رایمون و چه برای دیگر استارتاپ ها مانع تراشی می کنند.

در بین سخنان خود به معضل فرهنگی اشاره کردید ، از دید شما چه نهاد و گروهی وظیفه اصلاح فرهنگ را دارد ؟ استارتاپ ها ، دولت و یا خود مردم ؟

من با حضور مستقیم دولت در فعالیت های استارتاپی چندان موافق نیستم .. به گمان من مهم ترین وظیفه دولت در قبال استارتاپ‌ها بسترسازی مناسب و تا حدی آزاد گذاشتن آن‌هاست. خیلی وقت‌ها دیده‌ایم که استارت‌آپ‌ها به خاطر محدودیت‌هایی که از طرف دولت اعمال می‌شود دچار مشکل می‌شوند. برای مثال در فیلترینگ اخیر تلگرام کسب‌و‌کارهای زیادی ضربه خوردند. یا چند سال پیش انحصار ۳G فقط در اختیار یکی از اپراتورها بود. این در حالی بود که بسیاری از افراد موبایل هوشمند مناسب برای اینترنت پر سرعت را داشتند. همین موضوع کشور ما را از روند تکنولوژی جهان عقب نگه داشت. اما دیدیم که پس از رفع این انحصار روند استفاده از خدمات مبتنی بر تلفن همراه به شدت افزایش یافت.

من تصور می کنم بخش بزرگی از فرهنگ سازی بر دوش خود استارتاپ ها خواهد بود. اینکه بتوانند پیشنهادهای جذاب و ارزش افزوده‌هایی به کاربر بدهند که کاربر را قانع کند که به جای راه حلی که در حال حاضر در حال استفاده‌ی آن است به سرویس آن‌ها مهاجرت کند.

وب سایت رایمون : www.rimon.io

تلگرام رایمون :   @rimon_assistant

لینک دانلود رایمون از گوگل پلی : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rimon.android&hl=en