آرش فردوسی، بنیانگذار دراپ باکس کیست؟

0
1849

بنیانگذاری که دست رد به سینه جابز زد!

سرویس دراپ باکس برای همه کسانی که به فناوری‌های دیجیتال علاقه‌ مندند و خبرهای کالاسودا را نیز دنبال میکنند، یک سرویس نام آشناست. دراپ باکس این امکان را به هر کاربر می‌ دهد فایل‌های مورد نظرش را روی سرورهای ابری بارگذاری کرده، سپس از دستگاه‌های مختلف نظیر رایانه شخصی و گوشی هوشمند به آن دسترسی داشته باشد. اما شاید برای شما هم جالب باشد که یکی از دو بنیانگذار این سرویس، ایرانی است. آرش فردوسی، جوان ایرانی تبار مقیم ایالات متحده است که سال ۲۰۰۷ همراه دوستش درو هوستون، این سرویس را طراحی و عرضه کرد. این سرویس از همان ابتدای کار با استقبال گسترده کاربران رو به ‌رو شد و اکنون یکی از محبوبترین سرویس های ذخیره فایل به شمار می‌رود و میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان دارد.

کودکی و تحصیلات

 آرش فردوسی ۳۲ ساله ، کارآفرین ایرانی-امریکایی است. او یکی از دو بنیانگذار و مدیرعامل تکنولوژی دراپ‌باکس است. فردوسی در ۷ اکتبر ۱۹۸۵ از والدین ایرانی در آمریکا به دنیا آمد. آرش مقطع دبیرستان را ایالت کانزاس به پایان رساند. او علاقه زیادی به کامپیوتر داشت و از دبیرستان رویای تحصیل در دانشگاه فنی MIT را در سر می‌پروراند. به محض گرفتن دیپلم در رشته‌ی علوم رایانه‌ی این دانشگاه ثبت‌نام کرد. در آن‌ جا با هم‌کلاسی ‌اش درو هوستون دوست شد؛ دوستی ‌ای که بعدا به راه‌ اندازی یک شرکت بزرگ جهانی به نام دراپ باکس انجامید. آرش تحصیلات خود در این دانشگاه نیمه‌ تمام رها کرد و به موسسه تکنولوژی فناوری ماساچوست پیوست. آرش فردوسی و درو هستون در سال ۲۰۰۷ سرویس خود به نام درآپ ‌باکس را راه اندازی کردند. در همان سال این دو شرکت فناوری اطلاعات (CTO) را تأسیس کرده و شرکت خودشان را به سانفرانسیکو منتقل کردند.

ایده اصلی دراپ باکس

ایده اصلی دراپ باکس توسط دوست آرش یعنی درو ارایه شد. او به تعطیلات آخر هفته رفته بود و می خواست روی یک پروژه کار کند اما متوجه شد فلش را جا گذاشته است. درو در این باره میگوید: “ناگهان یادم افتاد فلش درایوم را روی میز جا گذاشته ‌ام؛ و این یعنی هیچ کاری نمی‌ توانستم انجام دهم. یک ربعی به فکر فرو رفتم و بعد مثل هر مهندس واقعی شروع به حل مساله و کدنویسی کردم. اصلا نمی‌دانستم نتیجه‌ کارم به کجا ختم می ‌شود.”

بنیان اولیه این کسب  وکار

او شروع به برنامه نویسی و کد نویسی کرد و در واقع بنیان اولیه دراپ باکس را نهاد. هوستون که فکر میکرد ایده‌ی خوبی دارد سراغ دوست و هم‌کلاسی‌اش آرش فردوسی رفت تا آن را کامل کنند. هوستون تازه لیسانس گرفته بود ولی آرش هنوز فارغ‌التحصیل نشده بود و یک ترم از درسش مانده بود؛ با این حال دانشگاه را ترک کرد تا به‌طور کامل روی پروژه متمرکز شود. هر دو در دفتری کوچک سه ماه تمام شبانه‌ روز کار کردند. هوستون می‌گوید: فکر کنم مثل باقی شرکت ‌های فناوری شروع کردیم. دو نفری در یک اتاق تاریک شب ‌و‌ روز کد می‌زدیم. سرمان پایین بود و کار می‌کردیم. انها می گویند ما هم کارمان را مانند هر شرکت تکنولوژی دیگری به سختی و با کمترین امکانات شروع کردیم و شب و روز کار کردیم. شب ها تا صبح به کار مشغول بودیم و بی وقفه برنامه نویسی کردیم.

جلب سرمایه شرکتهای سرمایه گذاری

دراپ باکس سرمایه جمعی از سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری را جلب کرد و برای نسخه بتای آن حدود ۵۰۰۰ کاربر در لیست انتظار قرار داشتند. در این زمان یک کلیپ درباره دراپ باکس ساخته شد که آن را معرفی میکرد و نحوه استفاده از آن را توضیح می داد. پس از پخش این ویدیو تعداد کاربران در لیست انتظار به ۷۵۰۰۰ نفر افزایش یافت. دراپ‌باکس از همان اول خیلی روی نمایش تبلیغات مانور نداد و در عوض کوشید درآمد خود را از فروش ظرفیت‌های بالای ذخیره‌سازی و خدمات خاص شرکتی به‌دست آورد. بیش از نیمی از مشتریان و کاربران دراپ ‌باکس بیرون از آمریکا و در کشورهایی مثل ژاپن، آلمان و فرانسه هستند.  دراپ‌باکس در سال ۲۰۰۸ رسما معرفی شد و تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر درسراسر جهان داشته است. حتی استیو جابز نیز طی قرار ملاقاتی با این دو جوان خواهان خرید شرکت دراپ باکس که با مخالفت آنها روبرو شد. جابز به انها پیشنهاد مبلغی با ۸ صفر را داده بود اما با وجود آنکه جابز برای انها همانند یک قهرمان بود، پیشنهادش را نپذیرفتند. آرش فردوسی در سال ۲۰۱۱ از طرف مجله فورچون به عنوان یکی از کارآفرینان موفق و سرمایه‌دار زیر ۴۰ سال معرفی شد.

سرویس دراپ باکس چیست؟

سرویس دراپ ‌باکس و سرویس ‌های مشابه به کاربر اجازه می‌ دهند به انواع پرونده ‌ها اعم از متن، موسیقی، ویدیو و غیره از هر دستگاهی، سیار یا ثابت، دسترسی داشته و آن‌ها را به اشتراک بگذارند. Dropbox در حال حاضر پرطرفدارترین و بهترین سرویس ذخیره‌سازی مبتنی بر فناوری ابری است که قابلیت ‌های برتر و زیاد آن مانند سرعت مناسب آپلود، قابلیت سینک کردن فایل، قابلیت ایمیل مستقیم، سادگی و کاربر پسند بود رابط کاربری و… این سامانه را به یکی از بهترین سایت ‌های ارائه فضای ابری تبدیل کرده است تا آنجا که نشریات بزرگی مانند نیویورک تایمز، اکونومیست و حتی واشنگتن پست، در بخش فناوری اطلاعات خود به نقد و معرفی آن پرداخته ‌اند. اکنون این سرویس در تمام پلتفرمها و به ۱۷ زبان قابل دسترسی است.