ربات هوشمند جدید در ارتش

0
1053

ارتش ایران امروز از یک ربات هوشمند نظامی دیگر رونمایی کرد تا در مواقع ضروری از آن بهره مند شود.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، ارتش رباتیک ایران از سال 94 رشد روز افزون یافته و در این چند سال از ربات های ویژه و کارآیی رونمایی شده است. امروز نیز ارتش از یک ربات هوشمند نظامی جدید به نام ربات حیدر رونمایی کرد.

این ربات 6 چرخ دارد و می تواند به حمل بار بپردازد. چرخش 360 درجه و تشخیص موانع عبوری از دیگر قابلیت های این ربات است. بر روی این ربات تیربار نصب شده و قابلیت هدفگیری و شلیک خودکار به سمت اهداف را دارد.

اما پیش از این نیز ربات های نظامی مختلفی از سوی ارتش رونمایی شده بود. از جمله این ربات ها می توان نذیر را نام برد.

نذیر اولین ربات نظامی ایران است ربات نذیر که تا حدود 2 کیلومتر شعاع عملیاتی داشت و به روی سیستم خودران 4*4 پیاده شده بود. این ربات قابلیت حمل 600 کیلو بار را داشت که می‌توانست در انواع عملیات شناسایی و تدافعی و حتی تهاجمی مورد استفاده قرارگیرد.

این ربات ها همگی چندین ویژگی مشترک دارند به این گونه که در اکثر ربات‌ها سیستم کنترل از راه دور تعبیه می‌شود. این سیستم در ربات های نظامی هزینه کمتری دارد و با ایجاد شعاع گستره عملیاتی، اپراتور ربات می‌تواند شرح وظایف آن را به‌راحتی انجام دهد.

این در حالی است که سیستم‌های هدایت و کنترل کمکی به ربات اضافه می‌شوند تا در کنترل ربات به اپراتور کمک می‌شود. در آپشن های جدید ربات ها نوع سیستم های هدایت و کنترل کمکی با یکدیگر فرق دارند و اصول دیگر مشترک هستند. سیستم های هدایت و کنترل کمکی به کار گرفته شده در ربات های نظامی به این گونه است که به عنوان مثال زمانی که بنا به دلایلی ارتباط اپراتور با ربات قطع می‌شود، سیستمی در ربات فعال می‌شود تا بتواند به طور خودکار به مختصات از پیش تعیین شده‌ رجعت کند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها