سازمان جهانی بهداشت اختلال بازی را به عنوان یک بیماری شناسایی کرد

0
241

سازمان جهانی بهداشت، اختلال بازی های کامپیوتری (اعتیاد به بازی های کامپیوتری) را در فهرست بیماری های روانی خود قرار داد. 194 عدد از اعضای این سازمان در هفتاد و دومین گردهمایی جهانی سلامت این تصمیم را گرفتند.

این سازمان با تشکیل یازدهمین گروه از طبقه بندی آماری بیماری ها و مشکلات مربوط به سلامتی موافقت کرد، این طبقه بندی جدید ICD-11 نامیده می شود.

ICD-11 اختلال بازی های کامپیوتری (Gaming Disorder) یا اعتیاد به بازی های کامپیوتری را به عنوان یک بیماری روانی به فهرست این سازمان اضافه کرد و تعریف زیر را برای آن در نظر گرفت:

” یک الگوی مداوم یا مکرر از یک رفتار مربوط به بازی کردن که ممکن است به صورت آنلاین یا آفلاین باشد که علائم آن به یکی از صورت های زیر ظاهر می شود:

  1. عدم کنترل در استفاده از بازی های کامپیوتری (مانند: زمان بازی، شروع و پایان بازی، تکرار بازی)
  2. اهمیت دادن و در اولویت قرار دادن بازی های کامپیوتری به نحوی که این امر بر امورات جاری زندگی و کارهای روزمره ارجحیت پیدا کند.
  3. ادامه یا حتی تشدید به بازی کردن با وجود آگاهی به مضرات آن. شدت این الگوی رفتاری باید به نحوی باشد که اختلال قابل توجهی در رفتار شخصی، تعامل با خانواده، رفتار اجتماعی، درس و شغل فرد یا در مجموع عملکرد کلی شخص بوجود بیاید.

به گزارش وبسایت گیم اینداستری، سازمان جهانی بهداشت این تصمیم را با توجه به رایزنی و مشاوره با فعالان و متخصصان از حوزه ها و کشورهای مختلف و بر اساس مدارک موجود گرفته است.

سابقه بررسی اعتیاد به بازی های کامپیوتری به جون 2018 بر می گردد. زمانی ESA (انجمن نرم افزارهای سرگرمی یا The Entertainment Software Association) احساس کرد نیاز است در خصوص این موضوع تصمیم جدی گرفته شود و موضوع را با WHO در میان گذاشت و بر سر این موضوع با سازمان جهانی بهداشت همکاری و رایزنی کردند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، ICD-11 در تاریخ 1 ژانویه 2022 رسما اجرا می شود.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها