سفر خورشیدی از استرالیا تا  هوای پاک

0
385

سفر خورشیدی از استرالیا تا  هوای پاک|کالاسوداکالاسودا_ یک شرکت در استرالیا تصمیم گرفته نخستین قطار خورشیدی دنیا را به راه اندازد . جالب است که این قطار ترکیبی از دانش جدید و قدیم است . چرا که ۲ واگن استفاده شده در این قطار از سال ۱۹۴۹ تا کنون در موزه ای در استرالیا نگهداری می شده اند .

با توجه به قدمت این واگن ها، از دهه ۹۰ تا کنون مورد استفاده قرار نمی گرفتند. اما در سال ۲۰۱۳  میلادی شرکت  راه آهن استرالیا در بخش خصوصی ؛ مسئولیت بازسازی این قطارها را برعهده گرفت. این قطار گنجایش ۱۰۰ صندلی را دارد.

تصمیم اولیه این بود که  ؛ واگن ها با بنزین کار کنند. اما با توجه به پیشرفت در فناوری های خورشیدی، تصمیم شرکت عوض شد.قرار است مسیر حرکت این قطار خورشیدی از سواحل نیوساوث استرالیا اغاز شود . شرکت استرالیایی Byron Bay Railroad Company  این قطار خورشیدی را ساخته  است .

همانطور که پیش از این نیز اشاره شده این تکنولوژی که ترکیبی از واگن های قدیمی است که به فناوری های نوین مجهز شده است. اما چرا از این نوع واگن ها برای ساخت قطار استفاده شده ؟

_solar_-_train|کالاسودابه نظر می رسد موضوع بیش از هر چیز به جنس بدنه این قطارها مرتبط است . بدنه این واگن ها از جنس آلومینیومی ساخته شده که برای تولید هواپیماهای بمب انداز استفاده می شده است، به همین دلیل بسیار سبک هستند.

سقف قطار مجهز به پنل های خورشیدی خمیده است تا باتری های وسیله نقلیه را شارژ کند. البته واگن ها مجهز به سیستم جمع آوری انرژی حرکتی نیز هستند. ۲۵ درصد انرژی مصرفی برای سرعت گرفتن قطار، توسط این سیستم بازجذب می شود.

این نخستین بار در جهان است که وسیله نقلیه ای به بزرگی قطار با کمک انرژی خورشیدی حرکت می کند . باید دید نتیجه کار چگونه پیش می رود . نظر شما چیست ؟ آیا این راهکار برای کشوری مثل ایران که آفتاب فراوان دارد و از آلودگی رنج می برد مناسب است ؟