شایعات واتس آپی باز هم در هند قربانی گرفت

0
371

کالاسودا – میزان قتل های موسوم به “لینچ” یا بدنامی در هند افزایش می یابد. لینچینگ در واقع به قصاص بدون محکمه قانونی و در انظار عمومی توسط جمعی از مردم در هندوستان، روز تا روز افزایش می یابد. یکی از عوامل این خشونت های خونین هم ظاهرا انتشار خبرهای جعلی از طریق واتس آپ خوانده می شود.

گسترش اطلاعات غلط و اخبار جعلی در رسانه های اجتماعی و پلتفرم هایی مانند واتس آپ تا کنون پیامدهای زیادی خصوصا در هند داشته است. بازفید روز یکشنبه گزارش داد که این شایعات در روستای رینپادا هند منجر به قتل پنج مرد در شهری خالی از سکنه شده است. سه هفته پس از قتل های پیشین، روستای رینپادا خالی شد و بسیاری از مردم از ترس سرکوب پلیس آنجا را ترک ردند. کشاورزان این روستا می گویند که مطمئن نیستند روستایشان دوباره به وضع قبل برگردد و آنجا را ترک کرده اند.

طبق گزارش ها از ماه مه تا کنون، حداقل 16 نفر توسط شایعات و اخبار نادرستی که از طریق واتس آپ منتشر شده و تحریک شده اند، به قتل رسیده اند. این پلتفرم و شرکت مادر آن یعنی فیس بوک در پی راه چاره برای مبارزه با این اخبار جعلی هستند.

 

اقدامات واتس آپ علیه شایعه پردازی

واتس آپ پس از این وقایع یک ویژگی به پیام رسان خود اضافه کرد و به در حال آزمایش محدودیت ارسال مجدد (فوروارد کردن) پیام ‌های متنی، تصویری، صوتی و ویدیویی کاربران است. فیسبوک ممکن است ارسال گسترده و دسته‌ جمعی پیام‌ ها به کاربران را هم محدود کند و کاربران تنها امکان ارسال همزمان به پنج نفر را داشته باشند.

همچنین دولت هند از واتس آپ درخواست کرد که ابزارهایی ایجاد کند تا بتوانند فردی که محتوای نامناسب و شایعات را منتشر می کند پیدا کنند. ایجاد قابلیت رمزگذاری و ردیابی نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. وزیر فناوری اطلاعات هند با ارسال نامه ای برای واتس آپ از این شرکت خواست تا اقداماتی به منظور جلوگیری از انتشار اخبار دروغین از طریق شبکه اجتماعی مذکور انجام دهد.

مدتی قبل نیز شایعه‌ ای از طریق واتس آپ در فضای مجازی در هند مبنی بر این موضوع منتشر شد که فردی با هویت مشخص در هند دست به کودک ربایی زده است. به دنبال جدی گرفته شدن این شایعه توسط برخی از مردم، آنها با شناسایی محل کار محمد اعظم که در یک مرکز تلفن مشغول به فعالیت بود، به سراغ این فرد رفته و وی را به شکل دردناکی به قتل رساندند. هند بزرگترین بازار کاربران برنامه واتس آپ محسوب می شود و بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در این کشور از برنامه مذکور استفاده می کنند.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید