شفاف سازی گوگل در خصوص امنیت جی میل

0
384

کالاسودا – اخیراً گوگل با رسوایی جدیدی روبرو شد که طی آن اعلام شد که تیم برنامه نویسان و توسعه دهندگان همکار گوگل، محتوای ایمیل های خصوصی کاربران را روی پلتفرم جی میل می خوانند.

طی گزارش ها این سوء استفاده با کمک دو اپلیکیشن انجام می‌شود که می تواند محتوای جی میل ها را کد گذاری کرده و به آن دسترسی داشته باشد. یکی از این اپلیکیشن ها Return Path است که محتوای نامه های دریافتی کاربران را جمع آوری می کند و این داده ها را برای فعالان بازار و شرکت های بازرگانی ارسال می کند. بر اساس گزارش وال استریت ژونال Return Path ایمیل های ۸۰۰۰ کاربر را در دو سال قبل بررسی و مطالعه کرده تا از اطلاعات موجود در آنها برای توسعه نرم افزار این شرکت بهره بگیرد.

اپلیکیشن دیگر در این فهرست Edison است که به کاربران کمک می کند ایمیل های خود را مدیریت کنند. کارمندان شرکت طراح این نرم افزار هم هزاران ایمیل را مطالعه کرده اند تا برنامه یاد شده را هوشمند کرده و بر کیفیت قابلیت پاسخ خودکار آن بیفزایند.

از جمله اطلاعاتی که شرکت ‌های ثالث می‌ توانند ببینند، آدرس گیرنده، تایم استمپ و متن ایمیل‌ ها است. در حالی‌که باید این اپلیکیشن ‌ها به طور صریح از کاربران اجازه گرفته باشند؛ در فرم‌های رضایت ‌نامه آن‌ها اصلا به طور روشنی نوشته نشده که نه تنها انسان ‌ها، بلکه کامپیوترها هم به ایمیل های کاربران دسترسی دارند و می‌توانند محتویات آن ‌ها را بخوانند.

گوگل پیش از این مدعی شده بود کنترل های دشوار و محدودکننده ای در زمینه دسترسی توسعه دهندگان به محتوای جیمیل های افراد اعمال می کند. اما با افشاگری های اخیر این ادعاها چندان باورپذیر به نظر نمی رسد.

با این حال روز گذشته گوگل در این خصوص شفاف سازی هایی را به انجام رساند و در یک پست وبلاگی در این خصوص گفت که برنامه های شخص ثالت تنها در صورتی که درخواست داده های مرتبط کنند اجازه این کار به آنها داده می‌شود و فقط برخی توسعه‌دهنده‌ های اپلیکیشنی که نیاز به دسترسی جی میل داشتند؛ برای ارزیابی ‌های خود به ایمیل‌ های کاربران دسترسی داشته و به طور صریح هم از کاربران رضایت‌ نامه دریافت شده است.

گوگل در این بیانیه چنین ادامه داد: این اقدام سبب شده است که دیگران به این فکر کنند که افرادی ایمیل های شما را می خوانند، اما مطمئن باشید که کسی ایمیل های شما را  نمی خواند، مگر در موارد خاص و محدودی مانند تحقیقات مرتبط با امنیت و شناسایی باگ ها که اجازه این کار پیش از این از شما گرفته شده باشد.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا به روز باشید