طرح ممنوعیت واردات اپل به کجا رسید؟

0
873

مجلس شورای اسلامی طرحی دو فوریتی مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات اپل را ارایه داد اما هنوز خبری از بررسی این طرح در صحن علنی نیست.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، چندی پیش که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریست ها قرار داد نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر پوشیدن لباس سپاهی ها طرحی مبنی بر ممنوعیت واردات اپل مطرح کردند.

به طور کلی، این طرح به دنبال ممنوعیت ثبت سفارش ورود محصولات اپل در گمرک، عدم رجیستری آیفون و دیگر محصولات سیم‌کارت‌خور، ممنوعیت فروش و ارایه خدمات جانبی به این محصولات در خاک ایران و همین‌طور ممنوعیت استفاده از آیفون توسط مقامات دولتی است.

افزون بر این، وزارت امور خارجه هم باید رایزنی‌هایی با کشورهای اسلامی برای عدم رجیستری آیفون در کشورشان انجام دهد تا علاوه بر ایران، کشورهای اسلامی متحد هم ضربه‌ای به این شرکت امریکایی وارد کنند.

در مقدمه این طرح، عنوان شده در سال ۹۶ ایرانی‌ها بیش از یک میلیارد دلار گوشی آیفون خریداری کردند که در سال ۹۷ اندکی کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل، توقف رجیستری آیفون در ایران می‌تواند سالیانه حداقل ضرری یک میلیارد دلاری به این اپل وارد کند.

نمایندگان و نویسندگان این طرح، اشاره‌ای به کاهش خرید آیفون در کشور چین طی سال ۲۰۱۸ کرده و می‌گویند این اتفاق باعث کاهش چشمگیر سهام اپل شده است. این جا دارد که به این تصور نمایندگان محترم مجلس این را اضافه کنم که آن بازار چین است و اولین بازار بزرگ موبایل در دنیا و نه کشور ما که حتی خود اپل هر راهی را برای ارایه خدمات به ما می بندد!

نمایندگان مجلس اعتقاد دارند اگر چهار سال آیفون در ایران تحریم شود؛ ضرری ۵ میلیارد دلاری به اپل وارد می‌شود چون آیفون‌های موجود در بازار که هنوز فروش نرفتند نیز اسقاط شده و باز هم یک ضرر ۱ میلیاردی به این شرکت وارد می‌شود. (!)

در این طرح، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف می‌شود از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، از ثبت تلفن همراه (رجیستری) گوشی‌های اپل خودداری کند. هرگونه ارایه خدمات به آیفون یا شرکت‌های وابسته به این گوشی هم ممنوع است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران باید جلوی ورود و آزادسازی محصولات اپل را گرفته و اجازه ثبت سفارش ندهد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید تبلیغ محصولات اپل در داخل کشور را ممنوع اعلام کرده و بر این موضوع نظارت داشته باشد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز تخصیص هرگونه ارز با هر قیمتی برای واردات محصولات اپل را متوقف کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مکلف است هماهنگی‌های لازم برای پیوستن کشورها و امت اسلامی هم‌پیمان و هم‌سایه به این تحریم را انجام دهد.

در تبصره آخر این طرح هم اشاره شده مقامات دولتی موضوع ماده ۷۱ قانون خدمات مدیریت کشوری از محصولات شرکت امریکایی اپل استفاده نکرده و در غیر این صورت جرم تلقی می‌شود.

این در حالی است که با گذشت 20 روز از ارایه این طرح هنوز خبری از بررسی آن در کمیسیون مربوطه و در نهایت صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیست در صورتیکه طرح های دو فوریتی باید به سرعت بررسی شوند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها