علت خروج دود سفید و سیاه از اگزوز خودرو چیست؟

0
2094
علت خروج دود سفید و سیاه از اگزوز خودرو چیست؟

اگزوز خودرو محل خروج گازهای وسیله نقلیه شما است؛ هر نوع دود با هر رنگی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود؛ می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت خودرو شما باشد؛ خروج دود سفید و سیاه از اگزوز خودرو در برخی موارد ساده است و جای نگرانی ندارد؛ اما در برخی شرایط یک وضعیت خطرناک را نشان می‌دهد؛ که درصورتی‌که به تعمیر آن نپردازید؛ به‌مرور هزینه‌های بیشتری را به بار آورده و به خودروتان آسیب وارد می‌کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با علت خروج دود سفید و سیاه از اگزوز خودرو آشنا شوید.

علت خروج دود سفید و سیاه از اگزوز خودرو چیست؟

رنگ دود خروجی از خودرو می‌تواند رازهای نهفته‌ای را برای شما آشکار کند؛ شما با مشخص کردن رنگ دودی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود؛ می‌توانید مشکل خودرو را حدس بزنید؛ اینکه خودرو دچار مشکل جدی شده است و یا جای نگرانی نیست.

موتور خودرو از اجزای مختلفی تشکیل‌شده است که وظیفه حرکت سیستم را بر عهده دارند؛ در محفظه احتراق خودرو سوخت و هوا ترکیب‌شده و سپس فشرده و مشتعل می‌شود؛ هر چیزی که در محفظه احتراق می‌سوزد از طریق لوله اگزوز خارج می‌شود. حال هر ماده اضافه‌ای به‌جز نوع سوخت و هوا؛ وقتی وارد محفظه احتراق شود باعث می‌شود که دود خروجی خودرو تغییر کرده و دودهای با رنگ‌های مختلف از آن خارج شود. در این مقاله قصد داریم در مورد دود سفید و سیاه حرف بزنیم. وقتی از خودرو شما دود سفید و سیاه خارج می‌شود؛ مشکل از چیست؟

علت خروج دود سفید و سیاه از اگزوز خودرو چیست؟

علت خروج دود سفید

رنگ سفید دود ناشی از وجود آب در محفظه احتراق است؛ وقتی آب در محفظه احتراق تبخیر می‌شود؛ دود سفیدرنگی ایجاد می‌کند که از اگزوز خارج می‌شود. اگر این اتفاق در صبح رخ‌داده است؛ جای نگرانی است و دود سفید ناشی از پایین بودن دمای موتور می‌باشد. اما اگر این اتفاق ادامه دارد و در هر ساعت از روز رخ می‌دهد؛ ممکن است به دلیل نشت مایع سیستم خنک کننده در محفظه احتراق باشد. ضد یخ حاوی آب است و آب در محفظه احتراق تبخیر شده و درنتیجه دود سفیدرنگی را به وجود می‌آورد.

علاوه بر این ممکن است که مشکل در واشر سر سیلندر باشد؛ خرابی و ترک‌خوردگی واشر سر سیلندر می‌توان به‌مرور مایع خنک کننده را به محفظه احتراق سوق دهد و درنتیجه با ورود آب به این محفظه؛ دود سفیدرنگی به وجود می‌آید.

علاوه بر این موارد ممکن است بدنه موتور ترک خورده باشد؛ این ترک‌خوردگی باعث می‌شود که آب به محفظه احتراق راه پیدا کند و درنتیجه دود سفیدرنگی از خودرو خارج شود.

علت خروج دود سفید

علت خروج دود سیاه

وقتی دود خروجی از اگزوز سیاه‌رنگ است، یعنی فرایند سوخت و واکنش شیمیایی در محفظه احتراق به درستی انجام نمی‌شود؛ بنابراین یا مشکل از ورود بیش از اندازه سوخت به محفظه احتراق است؛ و یا هوای کافی برای سوخت و واکنش شیمیایی وجود ندارد.

اگر مشکل از هوا باشد؛ شما باید فیلتر هوا و قسمت های مختلفی از خودرو که وظیفه ورود هوا را بر عهده دارند را بررسی کنید. به‌طور مثال اگر فیلتر هوا مسدود باشد؛ ممکن است در نهایت دود سیاهی از خودروتان خارج شود. بنابراین فیلتر هوا را بررسی کرده و در صورت مشکل‌دار بودن آن را تعویض کنید.

در عیب‌یابی دود سیاه خارج شده از اگزوز خودرو، در ابتدا باید نوع خودرو خود را مشخص کنید. این عیب‌یابی برای خودروهای انژکتوری و کاربراتوری متفاوت است. به‌طور مثال در خودروهای کاربرات در صورت مشکل در دریچه ساسات ، خودرو دود سیاه‌رنگ تولید می‌شود. خودروهای کاربراتوری با تکنولوژی قدیمی هستند که واکنش شیمیایی و پاشش سوخت در آن‌ها به‌صورت مکانیکی انجام می‌شود؛ که همین امر می‌تواند میزان سوخت ورودی به محفظه احتراق را دچار مشکل کرده و درصورتی‌که خودرو سرویس نشده باشد؛ دود سیاه‌رنگی را از خودرو خارج کند.

اما در خودروهای انژکتوری درصورتی‌که قطعات نتوانند به درستی میزان سوخت و هوا را تعیین کرده و وارد محفظه کنند؛ واکنش به‌خوبی انجام نمی‌شود و دود سیاه خارج خواهد شد. به‌طور مثال ممکن است مشکل از انژکتور خودرو باشد؛ کلاً اگر حسگرهای خودرو فشار هوا وارد شده را درست تخمین نزنند؛ اگر میزان اکسیژن، سوخت و آب به‌صورت استاندارد وارد محفظه احتراق نشود؛ این مشکل رخ می‌دهد. در برخی شرایط سیستم جرقه‌زنی خودرو نیز دچار مشکل می‌شود؛ در این صورت بهتر است وایر ها و شمع‌ها خودرو را بررسی کنید و در صورت خرابی آن‌ها را تعویض نمایید.

علت خروج دود سیاه

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها