معرفی اتصال جدید PCIe 6.0

0
206

بالاخره رابط اتصال PCIe 4.0 با آمدن پردازنده های AMD Ryzen 3000 به بازار می آید. اما شرکت PCI-SIG که مسئول تحقیق و توسعه رابط اتصال PCIe است به تازگی کار بر روی رابط اتصال PCIe 6.0 را آغاز نموده و اعلام کرده است که تا سال 2021 این پروژه به اتمام می رسد و آماده ارائه به بازار است.

این معرفی درست بعد از معرفی استانداردهای PCIe 5.0 در ماه قبل بود.

PCIe یا PCI Express برگرفته از عبارت Peripheral Component Interconnect Express است که به معنی “اتصال سریع تجهیزات جانبی کامپیوتر” است.

اتصال جدید PCIe 6.0 نرخ گیگاترانسفر را تا 64GT/s زیاد می کند، همچنین پهنای باند دو برابری نسبت به PCIe 5.0 دارد و نرخ آن را تا 256GB/s می رساند در حالی که حداکثر لاین های انتقال آن همان 16 عدد می ماند.

رابط PCIe 6.0 برای رمزگذاری اتصالاتش بر خلاف PCIe 3.0, 4.0, و 5.0 که از پروتکل NRZ 128b/130b استفاده می کردند از پروتکل PAM4 استفاده خواهد کرد. این شیوه رمزگذاری بیشتر در تجهیزات مربوط به شبکه استفاده می شد و اطلاعات آن به راحتی در دسترس است. این شیوه رمزگذاری از شیوه تصحیح خطا ها یا (FEC) بهره می برد که این کار باعث افزایش انتقال نرخ اطلاعات می شود. همچنین به گفته PCI-SIG تصحیح خطا باعث بهبود بهره وری پهنای باند می شود.

خوشبختانه این نسخه از PCIe نیز مانند نسخه های قبلی سازگاری با PCIe های پیشین را حفظ کرده است این بدان معناست که اگر یک کارت گرافیک سازگار با نسخه PCIe 3.0 داشته باشید با جدیدترین نسخه آن یعنی PCIe 6.0 نیز سازگار است گرچه از تمامی ظرفیت های PCIe 6.0 نمی تواند استفاده کند.

در حال حاضر تعداد محدودی از سخت افزارها از جمله کارت های گرافیک جدید AMD Navi و هاردهای SSD که بر پایه کنترل کننده جدید Phison طراحی شده اند از PCIe 4.0 استفاده خواهند کرد اما هنوز خبری از سخت افزارهای سازگار با PCIe 5.0 در دسترس نیست. با توجه به معرفی سریع نسخه های PCIe و همچنین مطابقت نسخه های جدید با قبلی به نظر می رسد بازه عمر PCIe 4.0 خیلی زیاد نباشد و به زودی شاهد ارائه سخت افزارهایی با با رابط اتصال PCIe 5.0 باشیم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها