نظر کارشناسان نجوم در مورد رویت هلال ماه رمضان

0
1046

کالاسودا – کارشناس نجوم از رویت هلال ماه رمضان در روز چهارشنبه خبر داد و گفت: ۲۶ اردیبهشت ماه برابر با ۲۹ شعبان است و اکثر نقاط زمین و همه کشورهای غرب آسیا امکان رویت هلال ماه رمضان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی آزادگان، کارشناس نجوم در گفتگو با این خبرگزاری اظهار کرد: آغاز ماه رمضان امسال هرچند برای اهالی نجوم و رصدگران هلال بسیار واضح و مشخص است اما احتمالا در بسیاری از مناطق به دلیل تبعیت آنها از سعودی ها اشتباه شروع می شود.

لحظه مقارنه ماه و خورشید به وقت رسمی ایران ساعت ۱۶ و ۱۸ دقیقه روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۷ برابر با ۲۸ شعبان ۱۴۳۹ است.

آزادگان خاطر نشان کرد: امروز خورشید در ساعت ۲۰ و ۲ دقیقه غروب خواهد کرد که ماه سه دقیقه زودتر از خورشید غروب می کند و مهلتی برای دیدن آن پس از غروب وجود ندارد.

به گفته این کارشناس نجوم، در غروب امروز در هیچ کجای کشورهای غرب آسیا (و در کل زمین) امکان دیدن هلال میسر نخواهد بود. بنابراین طبق هیچ مبنای فقهی روز چهارشنبه نمی تواند آغاز ماه مبارک رمضان باشد. در تقویم رسمی عربستان سعودی چهارشنبه برابر با ابتدای ماه رمضان تعیین شده است.

وی عنوان کرد: بنابراین روز چهارشنبه برابر با ۲۹ شعبان خواهد بود و در غروب روز چهارشنبه برای اکثر نقاط زمین و همه کشورهای غرب آسیا امکان رویت هلال ماه رمضان ممکن خواهد بود و پنجشنبه برابر با اول رمضان المبارک خواهد بود

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید