هلندی ها با یک کفش هوشمند پارکینسون را مغلوب کردند

0
469
هلندی ها با یک کفش هوشمند پارکینسون را مغلوب کردند|کالاسودا

هلندی ها با یک کفش هوشمند پارکینسون را مغلوب کردند|کالاسوداکالاسودا_پژوهشگران هلندی موفق شدند از طریق یک کفش هوشمند، بیماران مبتلا به پارکینسون را در حرکت و حفظ کنترل کمک کنند .

درواقع این پژوهشگران نوعی  کفش برای بیماران مبتلا به پارکینسون ساخته اند که راه رفتن در یک مسیر را برای آنان ساده تر می کند.

 پارکینسون لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است اما در جوانان هم دیده می شود شیوع آن در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی کند بطور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی) است رخ می دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در عقده های قاعده ای مغز موجب علائم سفتی عضلات و کندی حرکات میشود

پارکینسون بر اساس دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی بیماری مشخص می شود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشکیل می دهند.

parkinson|کالاسودااین علائم مخصوصاً وقتی که در یک سمت بیشتر از سمت دیگر پدیدار شود، تشخیص پارکینسون داده می شود مگر اینکه علایم دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیماری دیگری را نمایان کند.یکی از علائم پارکینسون که gait freeze نامیده می شود و در این حالت فرد به طور موقت توانایی گام برداشتن هنگام راه رفتن را از دست می دهد. این حالت ممکن است خطرآفرین باشد، زیرا پای فرد روی سطح زمین گیر می کند و بخش بالای بدن او همچنان به سمت جلو در حال حرکت است و در نتیجه فرد تعادل خود را از دست می دهد.

برای حل همین مشکل است که پژوهشگران هلندی دانشگاه Twente و مرکز درمانی دانشگاه رادبود کفشی با لیزر ساخته اند که این وضعیت را بهبود می دهد. هر لنگه این کفش ها هنگامی که با زمین تماس می یابد، خط نوری قرمزی روی سطح منتشر می کند. بنابراین صاحب کفش می تواند به راحتی کف زمین و مسیر گام برداشتن را تشخیص دهد و راه برود.