هواوی پردازنده های Kirin 990 و Kirin 990 5G را رونمایی کرد

0
186

کمپانی مشهور هواوی پردازنده های Kirin 990 و Kirin 990 5G را به صورت رسمی رونمایی کرد. مانند چند سال اخیر هواوی نسل بعدی پردازنده های خود را در نمایشگاه فناوری IFA در برلین رونمایی کرد. در سه سال اخیر این شرکت با استفاده از آخرین فناوری های خود سخت افزار مورد نیاز گوشی های خود را ارتقا می بخشد و به صورت رسمی اعلام می کند.

با این وجود شاهد استفاده از پردازنده کایرین 990 در گوشی های پرچمدار هواوی و آنر خواهیم بود و باید شاهد استفاده از این چیپست در گوشی های هوشمند میت 30 باشیم که در روز 19 سپتامبر به صورت رسمی رونمایی می شود.

 بررسی مشخصات چیپست های پرچمدار هواوی

هر چه به دوران اینترنت نسل 5 ام نزدیک تر می شوید تضاد هایی در بازار به وجود می آید. از یک سو مناطقی وجود دارد که برای استفاده از اینترنت 5G آماده نیستند و از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند. از این رو کاربران تمایل ندارند که هزینه های گزافی برای این موضوع پرداخت کنند. از سوی دیگر برخی مناطق از این قابلیت پشتیبانی می کنند و کاربران تمایل بسیار زیادی برای استفاده از این ویژگی دارند و ترجیح می دهند هزینه ی بالا تری پرداخت کنند و در عوض سرعت اینترنت بسیار بالاتری را تجربه کنند. هواوی به جای ارائه یک راه حل واحد برای هر دو بازار تصمیم گرفته است که برای نخستین بار استراتژی خود را به نوعی اعلام کند که دو نوع پردازنده مجزا قصد دارد وارد بازار فروش کند.

این نسخه ها به طور رسمی با نام های Kirin 990 و Kirin 990 5G شناخته می شوند. هر دو چیپست دارای استانداردهای تقریبا یکسانی هستند و پیکر بندی، پشتیبانی از لنز های دوربین، پشتیبانی از رم و حافظه های داخلی یکسانی برای این دو در نظر گرفته شده است با این وجود در چند قسمت تفاوت هایی وجود دارد و در این میان می توان به فرکانس های پردازنده و NPU اشاره کرد. با این وجود در نظر داشته باشید که Kirin 990 5G به نوعی آینده گوشی های هواوی را رقم می زند.

پردازنده Kirin 990 5G ، چیپستی برای آینده

در سال اخیر به طور مدام صحبت هایی را در مورد اینترنت نسل 5 ام انجام داده ایم، بسیاری از کشور های سرمایه های بسیار زیادی را برای اینترنت 5G در نظر گرفته اند و کمپانی های مختلفی برای این موضوع فعالیت می کنند. در کنگره جهانی موبایل در ماه فوریه شرکت های مختلفی از مودم 5G خود صحبت هایی انجام داند اما  هواوی در ای میان وجه تمایزی با شرکت های دیگر دارند و آن هم پیوستگی تراشه 5G با پردازنده است که منجر به بازدهی بهتر در حالت 5G می شود. در حقیقت در نظر داشته باشید که هواوی و بازوی طراحی آن یعنی هایسیلیکن اولین هایی هستند که این کار را برای بازار تلفن های هوشمند انجام داده اند.

5G یک طراحی یکپارچه واقعی است و از Sub-6 GHz 5G در معماری های SA و NSA پشتیبانی می کنند. هواوی به منظور کنترل بیش از اندازه قالب ها از جدیدترین فرایند TSMC با معماری 7+ همراه با EUV بهره می برد. ای موضوع باعث می شود تا سایز کوپکتر برای انوع دستگاه هایی که از این تراشه استفاده می کنند محقق شود.

تاکنون نه کمپانی کوالکام و نه سامسونگ و نه اپل از یک طراحی تراشه پرچمدار یکپارچه برخوردار نبوده اند. از این رو انتظار داریم این شرکت ها نیز به زودی سخت افزار های خود را به روز رسانی کنند با این وجود هواوی در این امر پیشگام بوده است.

از این رو هواوی با وجود اینکه گوشی های هوشمند مبتنی بر اینترنت 5G از اینترنت نسل 4 ام نیز پشتیبانی می کنند ترجیح داده است که در این زمینه محتاط تر عمل کند و تا چند سال آینده به نظربه این رویه ادامه می دهد.

پردازنده های Kirin 990 ، بررسی جزییات

همانطور که بیان شد یکی از عناصر اصلی پردازنده Kirin 990 5G استفاده از معماری 7 نانومتری همراه با EUV است که این تراشه را قادر می سازد تا اندازه کوچکتری داشته باشد. تعداد ترانزیستور های برای هر دو تراشه 5G و 4G در نسخه 5G حدود 10.3 میلیارد و در نسخه دیگر نیز 8 میلیارد اعلام شده است.

پیکربندی هر دو SoC یکسان است. در این پردازنده ها شاهد – دو هسته A76 با فرکانس بالا ، دو هسته A76 با فرکانس متوسط و چهار هسته A55 کارآمد تر هستیم. این موضوع باعث می شود شاهد انعطاف پذیری بیشتری بر اساس حجم کار در گوشی های خود باشیم. با این وجود دو پردازنده ی یاد شده به دلیل فرایند های 7 و 7+ دارای فرکانس کمی متفاوت خواهند بود.

در این پردازنده شاهد دو هسته ی 2.86 گیگاهرتزی دو هسته ی 2.36 گیگاهرتزی و همچنین 4 هسته ی 1.95 گیگاهرتزی هستیم. البته در نسخه 4G تفاوت هایی وجود دارد و فرکانس اولیه یکسان است اما فرکانس های بخش های دیگر تفاوت هایی دارند و در این میان می توان به فرکانس 2.09 گیگاهرتز بخش دوم و همچنین فرکانس 1.96 بخش سوم اشاره کرد.

از نظر فنی هواوی هسته های پردازشی A76 را A76-based اعلام کرده است زیرا برای بهبود تاخیر حافظه، پیشرفت های خاصی در این زمینه صورت گرفته که در سیستم حافظه نهان قرار دارد. هواوی اعلام کرده است که این ویژگی به پردازنده گرافیکی نیز کمک می کند.

در بخش گرافیک نیز پردازنده های یاد شده دارای پردازشگر گرافیکی Mali-G76 با شانزده هسته معرفی شدند که در مقایسه با نسخه های قبلی ولتاژ پایین تری دارند و به صورت گسترده تری در مقایسه با نسل قبل پیشرفت داشته اند و این موضوع یک خبر بسیار خوب برای علاقه مندان بازی های موبایل به شمار می رود.در نظر داشته باشید که عملکرد GPU افزایش یافته است و که ما از یک طرح 10 هسته ای 750 مگاهرتز به یک طرح 16 هسته ای 700 مگاهرتز حرکت می کنیم.

در مورد مودم داخلی این پردازنده در نظر داشته باشید که حداکثر سرعت دانلود این مودم 2.3 گیگابایت بر ثانیه و همچنین سرعت آپلود آن 1.25 گیگابایت بر ثانیه اعلام شده است که بدون شک بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها