پرطرفدارترین مقاله ویکی پدیا کدام است؟

0
464

کالاسودا – رکورد بیش از ۲.۸ میلیون بار ارجاع منبع برای یک مقاله علمی ثبت شد که پرطرفدار ترین مقاله ویکی پدیا لقب گرفته است.

یک مقاله علمی که توسط ۳ دانشمند استرالیایی تدوین شده است، لقب معتبر ترین مقاله ویکی پدیا را به خود اختصاص داد.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب و سی نت، این مقاله بالغ بر  ۲.۸ میلیون بار به عنوان منبع در ویکی پدیا مورد اشاره قرار گرفته است. موضوع این مقاله، در مورد مناطق جهانی آب و هوا و تغییرات اقلیمی است و اکنون  به عنوان منبعی پر بازدید در ویکی پدیا مورد توجه قرار گرفته است.

این مقاله که در سال ۲۰۰۷ در مجله علمی « Hydrology and Earth Sciences» منتشر شده است از داده های معاصر برای طبقه بندی اقیانوس ها استفاده می کند.این سیستم علمی طبقه بندی، به عنوان سیستم طبقه بندی اقلیمی «Köppen»شناخته شده است، این مدل برای اولین بار توسط آب وهوا شناس مشهور «ولادیمیر کوپن»در سال ۱۸۸۴ منتشر شد، اما برای چندین دهه به طور جامع به روز نشده است.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر موریری پیل، مدرس ارشد بخش مهندسی زیربنایی در دانشگاه ملبورن است و از  نقشه ی آب و هوایی به روز شده با کمک  استاد ژئوگرافی بریان فینلایسون  و استاد مهندسی زمین شناسی، توماس مک مون، استفاده کرده است.

وی در گفتگو با گاردین استرالیا  در خصوص این حجم از بازدید از مقاله اش گفت: ما واقعا شگفت زده شده ایم، چرا که فکرش را هم نمی کردیم مقاله ما تا این حد مهم شود.اگرچه انکار نمی کنم این موضوع بسیار لذت بخش نیز محسوب می شود.چرا که نشان می دهد افراد دیگری هم هستند که دغدغه هایی مشترک با ما دارند.

جالب است که این ۳ پژوهشگر ده ها کتاب و مقاله دیگر نیز منتشر کرده اند، اما تنها این مقاله تا این حد مورد توجه قرار گرفته است.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در ساعت ۹ هر شب به آخرین اخبار حوزه تکنولوژی گوش دهید