گفتگوی اختصاصی کالاسودا با فرهاد ملکی، مدیرعامل استارتاپ وین پِر

0
1009
گفتگوی اختصاصی کالاسودا با فرهاد ملکی، مدیرعامل استارتاپ وین پِر|کالاسودا

خرید از فروشگاه را در منزل تجربه کنید

گزارشگر: هدی رضایی

گفتگوی اختصاصی کالاسودا با فرهاد ملکی، مدیرعامل استارتاپ وین پِر|کالاسودا

شاید تاکنون به این فکر کرده باشید که چقدر از زمان خود را درروز صرف خرید و گشتن میان قفسه ها و انتخاب کالاهای مورد نیاز خود می‌کنید؟ شاید اگر اپلیکیشنی برای خرید وجود داشته باشد که توسط آن بتوانید بدون نیاز به ایستادن در صف های طولانی صندوق و یا صرف زمان جهت یافتن پارکینگ خودرو خرید خود را انجام دهید، بسادگی زمان خود را مدیریت کرده و ساعت ها از وقت خود در هفته صرفه جویی نمایید. استارتاپ وین پر برای مدیریت و بهینه سازی زمان خرید شما و کمک به خریدی آنلاین و ساده به جای رفتن به سوپر مارکت طراحی شده است. برای آشنایی بیشتر با این استارتاپ و نوآوری ها و چالش‌هایی که با آن روبرو بوده است به سراغ مدیر عامل آن رفتیم. گفتگوی ما را با فرهاد ملکی، مدیرعامل استارتاپ وین پِر، فوق لیسانس اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی که پیش از راه اندازی این استارتاپ،  به عنوان مشاور سرمایه گذاری نیز فعالیت داشته است، در زیر می‌خوانید.

در خصوص ایده اولیه این استارتاپ توضیح بفرمایید. چی شد که این ایده به ذهنتان رسید و درصدد دنبال کردن چه هدفی بودید؟

حوزه محصولات سوپرمارکتی یکی از بخشهایی است که در حوزه تجارت الکترونیک مورد غفلت واقع شده است.  خیلی از محصولاتی که اکنون به صورت اینترنتی فروخته می‌شوند، محصولات الکترونیکی، لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و … است و تاکنون سرویسی که محصولات سوپرمارکتی را به صورت اینترنتی ارائه دهد نداشته ایم. البته بعضی از فروشگاه ها و بعضی از تولیدکنندگان هستند که خودشان وبسایت اختصاصی برای فروش محصولاتشان دارند، اما سامانه‌ای که بتوانید همه کالاهای مورد نیازتان یعنی چه محصولات داخلی و چه خارجی را بخرید و برای شما سرویس ارسال در نظر گرفته شده باشد، تاکنون وجود  نداشته است. ما حدود یک سال و نیم روی این سامانه کار کردیم و شاید به جرئت بتوان گفت که قوی ترین سامانه سفارش آنلاینی است که در ایران وجود دارد. این سامانه علاوه بر اپلیکیشن‌هایی که کاربر می‌بیند و از آن خرید می‌کند، چندین و چند نرم افزار و اپلیکیشن پشتیبان نیز دارد که فرآیند سفارش گیری و ارسال را انجام می دهد. همچنین باید اضافه کنم که این ایده ، ایده نویی نیست، در جاهای دیگر دنیا نیز این ایده را استفاده می‌کنند، اما در ایران ما شاید اولین شرکتی بودیم که وارد این حوزه شدیم.

با این اوصاف چه تغییراتی در ایده آن ایجاد کردید تا ایرانیزه شود؟

هر اقلیمی فرهنگ خودش را دارد، مثلا در آمریکا این تعداد سوپر مارکت نداریم که سر هر کوچه ای تعدادی مغازه و فروشگاه و سوپر مارکت وجود داشته باشد. برای مثال در آنجا یک تعداد سوپرمارکت زنجیره ای وجود دارد که فاصله آن از حوزه های مسکونی نیز دور می‌باشد. شرکتی به نام اینستاکارت حدود ۳ سال پیش این کار را در آمریکا شروع کرد و ما تقریبا ۶ ماه پس از اینستاکارت ، کار طراحی و تولید را شروع کردیم. آن شرکت در حال حاضر شاید ۳۰-۴۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است و یکی از بزرگترین استارتاپ‌هایی است که در دنیا وجود دارد و سریعترین رشد را در میان تمام استارتاپ‌های دنیا داشته است. حیطه خدمت رسانی آنها نیز تقریبا شبیه به سرویس ماست اما بهرحال یک سری تفاوتها در ماهیت کاری سرویس ما با آنها وجود دارد. در میان فروشگاه های ایرانی نیز فروشگاهی مانند شهروند سرویس فروش اینترنتی دارد با این تفاوت که هزینه ارسال کالا به عهده مشتری است در حالی که سرویس ارسال ما رایگان است. یا اینکه این ارسال برای فروشگاههای مشابه ممکن است ۴-۵ ساعت یا یک تا دو روز بسته به تایم درخواستی شما طول بکشد، اما ارسال ما کمتر از نیم ساعت طول می‌کشد و یک مزیت برای ما حساب می‌شود.

محدوده سرویس دهی شما فقط شهر تهران است یا سایر شهرها نیز فعالیت دارید؟

فعلا شهر تهران را پوشش می‌دهیم، اما برنامه توسعه فعالیتمان در شهرهای دیگررا نیز داریم.

مشتریان شما چه قشری هستند؟

مشتریان ما طیفهای مختلفی را شامل می‌شوند: یک سری افرادی هستند که به علت سن بالا توانایی خرید کردن مداوم ندارند و نمی‌تواند هر روز حتی تا سر کوچه بروند. این قشر در حال حاضر نیز خرید می‌کنند اما به صورت تلفنی. مزیت ما نسبت به خرید تلفنی این است که شما می‌توانید کالا را در گوشی موبایل خود ببینید، انواع کالاهای مختلف با قیمت و ویژگی آنها را مشاهده کرده و پس از مقایسه انتخاب کرده و سفارش دهید. درصورتی که وقتی تلفنی این کار را انجام می‌دهید، تنها اعلام می‌کنید  که فلان محصول را می‌خواهم و نمی‌توانید از برندهایی که در آن مغازه وجود دارد با خبر شوید و تنوع محصول را در این روش نمی‌توان با چشم خود مشاهده کرد. ما دقیقا همان قدرت انتخابی را که شما در فروشگاه یا سوپرمارکت خواهید داشت، در منزل به شما خواهید داد و شما می‌توانید در منزل همان حس خرید در سوپرمارکت را داشته باشید.

طیف بعدی مشتریان ما افرادی هستند که عموما شاغل اند و وقت کمی را برای خرید دارند. آنها معمولا وقتی خسته از سرکار برمی‌گردند دوست ندارند در صفهای طولانی خریدهای فروشگاهی بایستند یا برای جای پارک جرو بحث کنند. این افراد معمولا خریدهایشان را اخر هفته از فروشگاه های بزرگ انجام می‌دهند که آن هم نیاز به صرف زمان و هزینه دارد و یک روز تعطیلی که می‌خواهند از آن بهره ببرند تلف می‌شود. در صورتی که میتوانند این خرید را در همان منزل انجام دهند و کالاهای مد نظرشان خیلی راحت و به صورت رایگان با همان کیفیتی که داخل فروشگاه می توانند خرید کنند، به دستشان می رسد.

قشر سوم مشتریان ما افرادی هستند که کارمند بوده و در محل کارشان اقدام به خرید می‌کنند. کارت زدن و مرخصی گرفتن و از شرکت برای خرید بیرون رفتن برای آنها سخت است. بنابراین آنها می‌توانند با این اپلیکیشن کالاهای خود را سفارش دهند و سفارششان خیلی راحت در محل کار به دستشان خواهد رسید.

با سوپرمارکتهای خاصی نیز برای تامین این اجناس قرارداد بسته اید؟

ما در حال حاضر با  حدود ۳۰۰ سوپر مارکت قرارداد بسته ایم و تحت پوشش داریم، همچنین برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با ما همکاری می‌کنند و در حال مذاکره با برخی دیگر برای گسترش این همکاری نیز هستیم. محصولاتی که ما از سوپر مارکتها تامین می‌کنیم عموما تخفیف ندارد، مگر بعضی از سوپرمارکتهای خاص به دلیل وسعتی و کیفیت کاری که دارند، یک سری تخفیف را روی کالاهای خود اعمال می‌کنند. ما همان تحفیفها را عیناً بر روی کالاها اعمال می‌کنیم. اما فروشگاه‌های زنجیره ای عموماً همواره تخفیف هستند، یعنی مشتری می‌تواند همیشه کالاهایی را حتی با تخفیف ۵۰ درصد از آنجا خرید کند. ما همان تخفیفها را عیناً داخل اپلیکیشنمان اعمال می‌کنیم.

بیزینس مدل شما و راه های کسب درآمدتان چگونه است؟

اجازه بدهید در این خصوص صحبت نکنم.

در خصوص اعضای تیمتان بفرمایید و اینکه برای چند نفر در این استارتاپ اشتغالزایی ایجاد شده است؟

تیم اولیه ما چیزی حدود ۱۵-۲۰ نفر بوده که همچنان نیز در حال فعالیت با ما هستند، این افراد شامل تیم برنامه نویسی اندروید و ios ، تیم محتوا، طراح، پشتیبانی، بازاریابی، مدیر فنی و مدیر اجرایی هستند.

چه ابزارها و پیش نیازهای فنی و مجوزهایی برای این کار نیاز است؟ برای مثال از چه زبانی برای برنامه نویسی استفاده کردید؟

زبان برنامه نویسی ما دات نت است. انجام این کار خیلی پیچیده است و راحتترین مرحله اش تولید نرم افزار است که برای ما نزدیک یک سال و نیم الی دو سال زمان فشرده برد. گروه های زیادی هستند که در حال کار بر روی طراحی اپلیکیشن‌های مختلف و ارائه آن به بازار هستند، اما هنگامی که وارد این اپلیکیشن‌ها شویم، با یک نگاه متخصصانه و حرفه ای متوجه می‌شویم که برای تولید آنها  شاید یک ماه نیز زمان صرف نشده است و کاری سطحی است که فقط یک ویژگی دارد که از طریق آن می‌توانید کالاها را ببینید، اما پشتیبانی آن به قدری ضعیف است که اگر چند تا یوزر همزمان به آن مراجعه کنند، سیستم مختل می‌شود. خیلی وارد بحث های فنی نمی‌شویم، اما از نظر اجرایی این کار بسیار سخت است و شما نباید انتظار داشته باشید که حداقل ظرف ۵ سال آینده هیچ درآمد قابل توجهی داشته باشید. یعنی صرفا ۵ سال را باید برای خواب سرمایه تان بگذارید. با توجه به اینکه رقبای دیگری نیز وجود دارد و سرمایه گذار به سختی جذب می‌شود، چندین میلیارد تومان باید هزینه کنید. ما با سرمایه شخصی خودمان شروع کردیم. سرمایه اولیه ای که یک استارتاپ نیاز دارد حداقل ۲۰ میلیارد تومان است برای ۲ الی۳ سالی که نیاز است این سرمایه بخوابد تا زمانی که به بهره برداری برسد.

ملکی|کالاسودا

چشم انداز مادی و معنوی شما طی ۵ سال آینده چیست و خود را در چه جایگاهی میبینید؟

اینکه بعد از ۵ سال به کجا خواهیم رسید قابل پیش بینی نیست. این فرایندی که باید پیش رفت و به آن رسید. چون احتمال ۹۰ درصد شکست و ۱۰ درصد پیروزی وجود دارد. همه استارتاپ‌ها همین شکلی بوده اند و حتی بزرگترین آنها نیز کارشان را با امید به ۱۰ درصد پیروزی آغاز کرده اند. این احتمال هم وجود دارد که موفق نشوند اما اگر موفق بشوید نیز مزد زحمتتان را می‌گیرید.

چالشها، مشکلات و کسب تجاربی که در این راه داشته اید را با مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

بزرگترین چالشی که با آن مواجه بودیم، عموما فرهنگ خرید اینترنتی است. این فرهنگ هنوز در کشور ما جا نیفتاده و ترغیب و راضی کردن مردم برای تغییر مسیر سنتی خرید و اینکه آنها را قانع کنید که محصولی که شما از طریق اینترنت ارائه می‌دهید محصول با کیفیتی است، دشوار می‌باشد. حتی تغییر این شیوه خرید برای آنها از تلفنی به اینترنتی نیز دشواری‌های خاص خود را دارد. هر چقدر هم که توضیح دهید با روش اینترنتی این امکانات و آپشن ها در اختیار شما قرار می‌گیرد باز ممکن است مورد پذیرش قرار نگیرد. از آن طرف نیز راضی کردن سوپرمارکتها نیز نیاز به تلاش زیادی دارند. این افراد عموما با IT بیگانه اند و قشری از جامعه هستند که خیلی با آی تی میانه ای ندارند و شما کمتر سوپر مارکتی را می‌بینید که به صورت آنلاین محصولاتش را بفروشد. اکثرا آفلاین کار می‌کنند،  قیمتهایشان قیمتهای به روزی نیست، دسترسی به موجودی انبار خود ندارند و یک سری چالشهای این چنینی وجود دارد که باید در طول زمان با آن مواجه شده و رویشان کار کنید و برایش انرژی و زمان صرف کنید تا آن را جا بیاندازید.

نظرتان در مورد رقبا چیست و مزیت رقابتی شما نسبت به آنها چه می باشد؟

ما در این راه رقیب زیاد داریم برخی درحال فعالیت هستند و برخی دیگر نیز رقیب بالقوه اند که در حال ورود و یا برنامه ریزی برای ورود به این بازار هستند. مزیت رقابتی ما قدرت بالای نرم افزارمان است. نرم افزار ما چندین و چند بخش و آپشن قدرتمند دارد که در دیگر اپلیکیشن‌های موجود وجود ندارد. ما هنوز تبلیغات سراسری مان را برای معرفی این اپلیکیشن شروع نکرده ایم، اما برنامه هایی هم در فضای مجازی و هم تبلیغات محیطی و تلویزیونی خواهیم داشت.

نظر شما در خصوص سرمایه گذاری ریسک پذیر در ایران چیست؟

همه استارتاپها چه در ایران و چه در خارج از کشور ممکن است با شکست مواجه شوند و این امر تنها مربوط به ایران نیست. به این دلیل این نوع از سرمایه گذاری را پرمخاطره و ریسک پذیر می دانند چرا که نوع فعالیتی که استارتاپ ها شروع می‌کنند فعالیت های عموما نویی است و نوآوری در آن است و تلاش و پیگیری زیادی میخواهد.  ۹۰ درصد شکستی که در این مواقع به وجود می آید، به این دلیل است که خیلی از افراد تاب سختی را ندارند و در مقابل مشکلات کم می آورند. تنها با پیگیری و تلاش میتوان به ۱۰ درصد موفقیت رسید. البته الگوی درست تجاری و تیم فنی قوی نیز از ارکان اصلی یک استارتاپ قوی به شمار می روند که فکر می کنم ما این دو را داشته باشیم.