گفتگو با سجاد خطیری، هم بنیانگذار استارتاپ کامنت ماینر

0
1270
گفتگو با سجاد خطیری، هم بنیانگذار استارتاپ کامنت ماینر|کالاسودا

نیاز سنجی بازار، برگ برنده یک کسب وکار

گفتگو با سجاد خطیری، هم بنیانگذار استارتاپ کامنت ماینر|کالاسوداگزارشگر : هدی رضایی

نظارت بر محتوای تولید شده توسط کاربران در سامانه های نرم افزاری تعاملی مانند شبکه های اجتماعی، پیام رسانها، نرم افزارهای موبایل و فروشگاه های آنلاین امری زمانبر و پر هزینه است. استارتاپ کامنت ماینر، با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و بهره گیری از تکنیک های دقیق یادگیری ماشینی، وب سرویس های متنوعی با هدف نظارت و تحلیل محتوای متنی کاربران این سامانه ها ارائه داده است که به سادگی قابل بهره برداری توسط هر سامانه نرم افزاری بوده و با هزینه پایین و به صورت آنی پاسخگوی نیازهای انهاست. این سرویس ها شامل تشخیص محتوای توهین امیز و اسپم، تشخیص مطالب مشابه، دسته بندی موضوعی، تحلیل گرایش و مواردی از این دست می باشد. با “سجاد خطیری”، هم بنیان گذار استارتاپ “کامنت ماینر” گفتگویی ترتیب دادیم که در ادامه میخوانید.

در ابتدا ضمن معرفی خودتان، چکیده ای از تحصیلات و سوابق کاری خود بفرمایید.

سجاد خطیری هستم، در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد رشته نرم افزار دانشگاه شریف در حال تحصیل هستم و کارشناسی خود را نیز در همین رشته از دانشگاه امیرکبیر اخذ کرده ام. احمد اسدی نیز دیگر بنیان گذار این استارتاپ است که هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر خوانده است. ما هر دو پیشینه کار شرکتی داشتیم و هم اینکه تجربه حضور در استارتاپ های کوچک را داشتیم. این ایده را نیز از مرداد ماه سال گذشته به مورد اجرا گذاشتیم و همچنان در حال کار بر رویش هستیم و به نقاط امیدوار کننده ای رسیده ایم.

ایده انجام این کار از کجا شکل گرفت؟ و در خصوص ماهیت فعالیت های این استارتاپ توضیح دهید.

این ایده از پروژه کارشناسی احمد اسدی شروع شد، در حقیقت بخشی از پروژه ایشان، چگونگی فیلتر کردن کامنتهای توهین آمیز کاربران در سایتها و شبکه های اجتماعی بود. این ایده جای کار داشت و ما بر روی آن تمرکز کردیم. با توجه به اینکه خیلی کم روی پردازش متن فارسی کار شده است، تحلیل محتوای متنی را با این سرویس شروع کردیم و بعد از پیاده سازی زیرساخت های لازم برای پردازش زبان فارسی و به خصوص محتوای محاوره ای، سرویس های بیشتری را نیز به ان اضافه کردیم. اکنون سرویس های تشخیص اسپم، سرویس تشخیص غلط املایی و تصحیح ان، تحلیل محتوای مشابه و تکراری نسبت به محتوای قبلی، دسته بندی موضوعی بر مبنای نیاز مخاطب را داریم و سرویس تحلیل گرایش و بازخورد کاربران به محتوا تا ماه آینده در اختیار مشتریان قرار میدهیم.

چالش ها و مشکلات پیش روی شما چه بوده و چه سازمانی حامی شماست؟

ما از دی ماه سال پیش در شتاب دهنده دانشگاه شریف هستیم و آنها کمکهای مادی و معنوی خوبی به خصوص در زمینه آموزش و مشاوره کسب و کار به ما کرده اند. اکنون دنبال جذب سرمایه گذار هستیم تا از شتاب دهنده خارج شویم. تا کنون با درآمدهایی که خودمان بدست آورده ایم، هزینه ها را فعلا پوشش داده اما برای پیاده سازی افقهای جدید نیاز به سرمایه داریم که در حال جذبش هستیم.

در خصوص سرمایه اولیه راه اندازی این استارتاپ صحبت بفرمایید.

اگر بحث هزینه توسعه که خودمان انجام دادیم را کنار بگذاریم، باید اذعان کنم که درآمد مان، هزینه ها را پوشش داده است. از اردیبهشت ماه که این سرویس به مشتریان ارائه شده است تا خرداد ماه توانستیم با مشتریانی چون بازی کوئیز اف کینگ قرارداد ببندیم و هزینه ها را پوشش دهیم و تا چند ماه دیگر نیز از نظر درآمد و پوشش هزینه ها مشکلی نخواهیم داشت. سرمایه اولیه ما تنها دو عدد لپ تاپ همراه با خرج ۲-۳ میلیونی سرور بود. اوایل کارمان هدف توسعه کسب و کار بود تا انجا که به درآمد برسیم. پس از آنها بحث تبلیغات و مارکتینگ پیش آمد. ما بیشتر در الکامپ، سالنهای همایش و نمایشگاه ها بحث امور تبلیغاتی خود را پیش بردیم. اما پلن های دیگری نیز برای معرفی به بازار در نظر داریم.

مشتریان شما چه قشری هستند؟

تمام پلتفرمهای آنلاینی که کاربران میتوانند در آنها تولید محتوا کنند میتوانند به مشتریان بالقوه ما هستند. همچنین شبکه های اجتماعی مانند سرآشپز پاپیون و بازیهایی مانند کوئیز آف کینگز مشتری ما هستند و وبلاگها و حتی فروشگاه های اینترنتی نیز میتوانند جز مشتریان ما باشند. در جایی که محتوای تعاملی تولید میشود همه این محتواها توسط اپراتورها تحت فیلترینگ و کنترل قرار می گیرد. سرویس ما با جایگزینی اپراتورها، هزینه را پایین اورده و سرعت را بالا میبریم تا میزان تاخیر را به نزدیک صفر برسانیم. در خدمات ها، سرویسهایی نیز مانند تحلیل تجمیعی وجود دارد. مثلا در کوئیز آف کینگز، ممکن است گاهی سوالاتی که از سوی کاربران طراحی می شود تکراری باشد و اپراتور قادر به تشخیص آنها نباشد اما در سیستم کامنت ماینر تشخیص صد در صدی سوالات تکراری را داریم. تحلیل تجمیعی نیازمند گرداوری دیتاهای قبلی است و اپراتور نمیتواند این کار را انجام دهد.

commentminer|کالاسودااز چه ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری برای انجام این کار استفاده کردید؟

چون در حال کار روی بسترهای زبان فارسی بودیم، به این نتیجه رسیدیم که بسترهای برنامه نویسی برای ان وجود ندارد و نیازمند کار تحقیقاتی بیشتری است، چرا که بیشتر بسترهای موجود روی زبان انگلیسی و عربی بود. بنابراین بسیاری از سیستمها را از اول خودمان طراحی و پیاده کردیم تا به هدفمان برسیم. ما در زبان فارسی یک چالش به نام محتوای محاوره ای داریم. در صورتی که سایتهای رسمی مانند ویکی پدیا و … روی محتوای زبان معیار کار میکنند. هنگامی که بحث محاوره روی پلتفرم موبایل به میان می اید با چالش بزرگی مواجه شدیم که نصف وقت ما را صرف حل کردن این موضوع کرد که زبان محاوره ای را به محتوای معیار تبدیل کند.

ما را با تجربیاتی که در این مسیر داشتید و اموری که برای رسیدن به موفقیت باید انها را رعایت کرد  آشنا کنید.  

تجربه ما این است که استارتاپ به جز بخش فنی و توسعه نیازمند کار تخصصی بیزینسی و مارکتینگ است. اوایل چنین درکی نداشتیم که چقدر این بخش از کار مهم است. حقیقت این است که پس از آشنایی با مشتریان تجربه سروکار داشتن با آنها را بدست اوردیم. اما توسعه کسب و کار بدون درک مشتری و نیازهای او غیرممکن است. جایی که شروع به کار بیزینسی کردیم نقطه اوج کار ما بود. اولین سرویس را که به انجام رساندیم، هر مشتری سرویسهای دیگری را طلب کرد و روی آنها کار کردیم. نتیجه این شد که طبق نیاز مشتری پیش رفتیم، در حالیکه قبلا برنامه های از پیش تعیین شده خودمان را داشتیم و در پیش بینی مسیر بعدی حرکتمان، نیازهای مشتری را مد نظر قرار نداده بودیم، اما هنگامی که به مرحله اجرا رسیدیم، متوجه شدیم که باید بر اساس سفارشات و نیاز مشتری پیش برویم و پا را فراتر از ان ننهیم. به همین دلیل نیازسنجی مرحله بسیار مهمی است، چون اگر به آن توجه کافی نکنید، ممکن است در کارها دوباره کاری پیش آید و وقت و هزینه تلف گردد.

به عنوان سوال آخر، آینده فعالیت خود را چگونه میبینید؟ مبهم یا روشن؟

ما در مسیری وارد  شده ایم که نیاز بازار در آن وجود دارد و هر روز سرویسهای جدیدی بر مبنای نیازسنجی به ان وارد میکنیم. برنامه ما این است که در آینده که به بلوغ رسیدیم، همین حرکت را در سرویسهای متنی دیگر و نه فقط در حوزه نظارت و تحلیل محتوا انجام دهیم. هدف بعدی نیز گسترش این فعالیت به زبان و بازار کشورهای دیگر است. هدف ایده آل ما نیز کار روی سرویسهای پردازش تصویر و امور مرتبط با هوش مصنوعی است که نیاز آن در بازار وجود دارد. ما آینده را روشن میبینیم ، اما الان فرصت انجام همه این اهداف با هم نیست و باید مرحله به مرحله به ان اهداف رسید.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها