گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با یک بانوی استارتاپی

0
550

گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با یک بانوی استارتاپی|کالاسودا

 

ایده سازان  استارتاپی برنده های اصلی بازار رقابت هستند

 

گزارشگر: رویا پاک سرشت

اولین تصویر از کره ماه، پرتره های ابتدایی از جنگ جهانی، نخستین عکس از هیتلر در نقش پیشوای آلمان نازی و بسیاری از تصاویر مهم تاریخ با دوربین خبرنگاران حرفه ای  تهیه شده است. فرایندی که به مرور زمان دستخوش تغییراتی شد.

درواقع این روزها هر شهروند یک خبرنگار است. شبکه های اجتماعی همه در حکم پایگاه های خبری فعالیت می کنند و دروبین های موبایلی نیز با کیفیت قابل قبول خود کاربران را راضی می کنند . اما در این میان گاهی چاپ تصاویری که در شبکه های مجازی منتشر می شوند، برای کاربران اهمیتی بسیار پیدا می کند.

تصاویری که گاه اهمیتی بسیار در خاطرات مشترک زوج ها و رفقای صمیمی ایفا می کنند. همین دغدغه بود که باعث شد یک خانم مهندس جوان و دهه شصتی به فکر راه اندازی استارتاپی خلاقانه شود . اگرچه نمی توان از تخصص وی (نرم افزار ) و علایق او (عکس و عکاسی ) به سادگی گذشت.

اما آنچه در سراسر مصاحبه مشهود است، پشتکار و روحیه خلاق و انگیزه بخش وی به عنوان مدیر مجموعه است.

«اینستا چاپ» به عنوان نخستین سرویس ایرانی چاپ آنلاین تصاویر مبتنی بر شبکه های اجتماعی  حاصل ایده مهندس بیات است. در اینستا چاپ خاطرات مهم  هستند و امنیت و حرمت تصاویر و خاطرات افراد نیز با ارزش تلقی می شود. بنابراین عدم ذخیره سازی تصاویر و اطلاعات کاربران جزو اولویت های این گروه است .

اگر با خواندن این مقدمه مشتاق شده اید در خصوص فعالیت های این گروه جوان اطلاعات کامل تری داشته باشید یا اهل عکس و عکاسی هستید، صحبت های مبدع این گروه را که هم جوان است و هم خلاق از دست ندهید.

خانم بیات اجازه دهید، پرسش نخست را به ایده استارتاپتان اختصاص دهیم. درواقع مایلم بدانم ایده ابتدایی شما از کجا شروع شد و چه مسیری را طی کرد تا به موقعیت فعلی رسید ؟

شاید جالب باشد بدانید ایده اولیه من با یک نیاز شخصی آغاز شد. درواقع مدتی بود که دوست داشتم تصاویر موجود در اکانت اینستاگرامم را به شکل غیرمجازی نیز در اختیار داشته باشم . بنابراین شروع به جستجوی وب سایت هایی کردم که این نیاز را برطرف کنم. اما متاسفانه هر چه بیشتر جستجو می کردم، سرویس ایرانی خدمات دهنده چاپ تصاویر که خدمت مورد نظر من را  ارائه کند نیافتم

این درشرایطی بود که نمونه های غیر ایرانی این ایده را طی جستجوهای مجازی یافتم. اما امکان ارسال به ایران  فراهم نبود  و اساسا به صرفه  نبود که بخواهم از سرویس های آنلاین غیروطنی برای چاپ تصاویر دلخواهم استفاده کنم.

با توجه به این که خودم مدتی سابقه عکاسی تجربه حضور و کار با انواع لابراتوارها را داشتم ، با سختی ها و مشکلات این حوزه آشنا بودم، بنابراین، پس از مدتی تصمیم گرفتم به ایده ابتدایی خود رنگ و بویی تازه بخشیده و آن را وارد چرخه عملی کنم.

هدف من از راه اند ازی این ایده، تسهیل دسترسی کاربران به لابراتوارها بود. وقتی پنداشت ذهنی خود را با دوستانم مطرح کردم . با استقبالی بسیار مثبت رو به رو شدم.

بنابراین در پله نخست، اعتبارسنجی  ایده   را انجام دادیم. انجام اعتبارسنجی با کمک صفحه ابتدایی سایتمان میسر شد. درواقع با کمک یک صفحه  وب ساده، بازخوردها را سنجیده، بررسی کردیم و موفق شدیم نتیجه گیری کنیم که چه میزان با چه قشر و سلیقه هایی سر و کار خواهیم داشت.

بررسی های اولیه ما نشان می داد، افراد زیادی مشتاق دریافت خدمات ما هستند. این را می شد از تعداد کسانی که برای دریافت خبر شروع فعالیت ما ثبت نام کرده بودند نیز به وضوح درک کرد.

خانم بیات چالش ها و مشکلات پیش روی شما چه بود ؟ به هر ترتیب به عنوان یک بانوی استارتاپی در خوشبینانه ترین حالت با مسائل یا حتی موانعی رو به رو شدید . لطفا در این خصوص برای مخاطبان ما توضیح دهید ؟

در ابتدای پاسخ مایلم تاکید کنم به اعتقاد من در فعالیت های استارتاپی، مشکل و چالشی که بن بست شما باشد وجود ند ارد. به اعتقاد من باید شروع کرد و امید داشت . برخی از افراد که وارد مشاغل مختلف می شوند مشکلات را پررنگ تر از سایرین می بینند. این دید منفی کاملا اشتباه است.

 ما با یک سرمایه شخصی شروع کردیم و روی اصولی منظم جلو رفتیم. تا اگر در حین کار با مشکلی مواجه شده و شکست خوردیم یا ضرری را متحمل شدیم،میزان آسیب های مادی به حداقل برسند.

اما شاید بخشی از موارد مهم مشکلات که برای هر استارتاپی با آن مواجه میشود به حوزه قوانین و برخوردها با استارتاپ ها مرتبط هست. برای مثال روند ثبت فعالیت در کارگروه ارزیابی و تشخیص فعالیت های دانش بنیان کمی کند و زمانبر هست. در برخی موارد نیز برخوردهای ادارات بیمه یا اداره مالیات با شرکت های دانش بنیان چندان رضایت بخش نیست.

شاید انتظار می رود با توجه به نوع فعالیت و ذات  استارتاپ ها پروسه اعطای مجوز و باقی مسیر با سرعت بالاتری انجام شود. به عبارتی دیگر ایراد اصلی می تواند این باشد که با استارتاپ ها مثل شرکت هایی عادی برخورد می شود.

این موضوع دو نتیجه منفی خواهد داشت؛

نخست این که سرعت پیشرفت استارتاپ ها را کاهش خواهد داد.

 دوم این که باعث می شود برخی افراد که پشتکار لازم را ندارند، به سرعت نا امید شوند.

گرچه من معتقدم باید پشتکار داشت و تحت هر شرایطی مسیر آغاز شده را به انجامی خوش رساند. به بیانی واضح تر  “در مسیر استارتاپی نا امیدی جایی ندارد”.

شما برای طی کردن مسیر خود و پیشرفت از اسپانسرینگ استفاده نکردید ؟ به عبارت دیگر آیا به جذب مشوق های مالی در قالب اسپانسرینگ تمایل دارید؟

در حال حاضر در حال مذاکره با چند اسپانسر هستیم تا در صورت توافق بتوانیم استارتاپ خود را توسعه دهیم. درواقع این مذاکرات با هدف توسعه به ویژه توسعه بلندمدت و پایدار انجام می شود.

 اعضای شما در مرحله اولیه چند نفر بودند و اکنون تعدادشان به چه تعدادی رسیده است؟

من و برادرم موسسان یا آغازگران این مسیر بودیم .در حال حاضر هفت نفر هستیم . تا این مرحله از کار اغلب اعضای ما را آشنایان تشکیل می دهند. شاید بتوان در بیانی واضح تر گفت ؛ “کسب و کار ما ابتدا خانوادگی بود. “

اما این به معنای بسته بودن درهای استارتاپمان به روی دیگران  نیست. ما برای جذب نیروهای با انگیزه و جدید نیز مشتاق هستیم. بین اعضای اینستاچاپ بانوان نیز حضوری پررنگ دارند و نیروهای ما در بخش های چاپ، پردازش و بسته بندی شامل خانم ها می شود.

مشتریان شما بیشتر از چه قشری هستند ؟

مشتری های ما از سن ۱۰تا۱۱ سال شروع می شوند اما سن آن ها سقف مشخصی ند ارد. اگر بخواهم بر حسب جنسیت کاربران را طبقه بندی کنم. می توانم بگویم خانم ها  و مادران جوان درصد بیشتری ازکاربران ما را تشکیل می دهند.از سوی دیگر اگر قرار باشد دامنه سنی مخاطبان را بر حسب میانگین تعیین کنم، به طور میانگین ۱۵ تا ۴۰ ساله هستند.

شاید علت این که اغلب مخاطبان ما را بانوان تشکیل می دهند، این باشد که خانم ها بیشتر از آقایان ذوق عکاسی و ثبت خاطرات  دارند .

سرمایه اولیه استارتاپتان چقدر بود ؟آیا برای شروع فعالیتتان از یک سرمایه سنگین و متنابه آغاز کردید؟

«دانش» نخستین سرمایه ما بود . مسیری که گروه اینستاچاپ  پیمود از ریل های دانش و فن عبور می کرد، بنابراین با توجه به این که از ابتدا بر مبنای دانش پیش میرفتیم ، در گام نخست،سرویسی نرم افزاری تولید کردیم .

اما اگر بخواهیم در خصوص مادیات صحبت کنیم. باید اشاره کنم بیش از ۳ الی ۴ میلیون سرمایه اولیه نداشتیم.

دفتر ما شامل تجهیزات اداری و برخی پیش نیازهای اولیه می شد و به مرور دستگاه ها و لوازم بعدی به مجموعه ما افزوده شد.  به عبارتی دقیق تر، امکان سنجی کمک کرد که به یک نیازسنجی مالی برسیم. این راه حدود ۲ سال به طول انجامید که ازمهرماه سال ۹۵ فعالیت ما به شکل رسمی آغاز شد.

در مسیر خود برای چه تعداد نیرو اشغالزایی کردید و آینده را چگونه می بینید ؟

به طور میانگین برای ۶ الی ۷ نفر اشتغالزایی کردیم . هدف نخست ما گسترش بازار فعالیت ها است. آینده نیز روشن است و مسیر ما پر امید.

بدیهی است برای رساندن استارتاپتان به شرایط کنونی از برخی نرم افزارها برای توسعه زیرساخت ها بهره برده اید. این ابزارها تولیدی بودند؟

ابزارهای برنامه نویسی وکلیه  نرم افزارها را از همان ابتدا تحلیل و پیاده سازی کردیم. برنامه ها در گذر زمان توسعه یافتند اما تمامی مراحل اصلی  برنامه نویسی و پیاده سازی را  از ابتدا خودمان  انجام دادیم .

به بیانی شفاف تر، ما ابتد ا یک تحلیل کلی ترتیب دادیم تا تشخیص دهیم اساسا نیازهایمان چه مواردی را شامل می شوند. سپس روند های فعالیت ها و فرایند ها را بهبود بخشیدیم.

حتی برای ما رخدادی معمول است که گروهی به سیستم ما علاقه مند شده باشند و پیشنهاد همکاری دهند . اما ما هنوز با هیچ گروه مشخصی همکاری جدی خود را آغاز نکرده ایم.

نظرتان در مورد رقبا و یا استارتاپ های مشابه چیست ؟

ما از رقبا استقبال می کنیم. رقابت زمینه ساز رونق و پویایی کسب و کار می شود .در طول این مسیر افرادی بودند که حتی از تصاویر و اسامی محصولات ما نیز استفاده کردند .

این استفاده بدون هماهنگی ما و به صورت غیر رسمی انجام می شد. اما تقلید محض  در نهایت شکست می خورد. درواقع ما برای طی کردن فرایند پیشرفت و رسیدن به جایگاه کنونی بارها برنامه ریزی کردیم و مرحله به مرحله پیش رفتیم .

اما افرادی که صرفا از ما کپی کردند راه به جای نبردند و حتی برخی دیگر نیز فعالیت خود را به شکل کامل تعطیل کردند.

بنابراین رقابت سازنده مثبت است. رقیب برای هر نوع کسب و کار یک مزیت بزرگ محسوب می شود. تا زمانی که رقابت نباشد پویایی معنایی ندارد.هرچه رقابت افزایش یابد به همان میزان کیفیت کار بهتر خواهد شد.

سخن پایانی شما برای فعالان استارتاپی یا علاقه مندان به این حوزه چیست ؟

من معتقدم اگر واقعا ایده ای در سر دارید که بکر است، پس سریع تر اقدام کنید. اگر تمایل دارید کاری را شروع کنید،بنابر این زمان را غنیمت بشمارید.

هر ایده ای که به ذهن فردی در گوشه ای از کره خاکی می رسد؛ هم زمان و درآن واحد به ذهن چندین نفر دیگر در جهان نیز می رسد. این اتفاق شگفت انگیز باعث می شود ایده ها به مرور زمان بسوزند. بنابراین اگر ایده ای دارید دست به کار شوید. ایده سازانی که سریعتر و در زمان درست  شروع میکنند  برنده های اصلی بازار رقابت هستند.

برای بازدید وب سایت اینستا چاپ لینک زیر را بررسی کنید:

instachap.com

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها