با رمز دوم ثابت از بانک خسارت بگیرید

0
187

بانک مرکزی برای الزام بانک ها به فعال سازی رمز های دوم پویا اعلام کرده که در صورت وقوع جرم برای مشتریان دارنده رمز دوم ثابت، بانک باید خسارت را به مشتری بپردازد.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، رمز دوم یکبار مصرف یا رمز دوم پویا هنوز از سوی بانک ها اجرایی نشده و بانک مرکزی برای الزام بانک ها در اجرای این طرح هر بار بخشنامه جدیدی صادر می کند.

این بار، بانک مرکزی در بخشنامه ای نو نوشته که عدم پویا سازی رمز دوم کارت بانکی از آسیب پذیری‌های امنیتی به شمار می‌رود و شبکه بانکی در صورت وقوع جرم ملزم به پرداخت خسارت به مشتری است.

پرداخت خسارت رمز دوم ثابت

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در خصوص جبران خسارت مشتریان سیستم بانکی اعلام کرد که از ابتدای خرداد ماه سال جاری هر گونه مسئولیت سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان به دلیل آسیب پذیری‌های امنیتی خدمات بانکی، مستقیما بر عهده بانک‌ها و موسسات اعتباری ارائه دهنده این خدمت بوده و در این موارد تایید مرجع قضایی برای جبران خسارت مشتریان کفایت می‌کند.

بانک مرکزی در ادامه این بخشنامه تاکید کرده است که عدم پویا سازی رمز دوم (ایجاد زیرساخت رمز دوم یکبار مصرف) کارت‌های بانکی از مصادیق آسیب پذیری امنیتی خدمات غیر حضوری مبتنی بر کارت محسوب می‌شود، لذا به موجب توافقات حاصل شده با معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، مقرر شد تا به منظور تسهیل و تسریع پرداخت خسارت مستقیم (معادل مبلغ مورد جرم) ناشی از عدم اجرای بخشنامه صدرالاشاره به مالباختگان، مراجع قضایی پس از انجام بررسی‌های لازم دستورات مقتضی در این خصوص را از طریق سامانه تعاملی کاشف به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرده و این موسسات نیز مکلفند در حداقل زمان ممکن بدون قید و شرط نسبت به اجرای دستورات ابلاغ شده اقدام کرده و نتایج حاصله را از طریق سامانه کاشف منعکس کنند.

رمز دوم پویا چیست؟

رمز دوم پویا یک رمز یکبار مصرف است که در صورت نیاز، بانک آن را در اختیار مشتری قرار می دهد. حداکثر طول عمر رمز یکبار مصرف ۶۰ ثانیه خواهد بود. این پروژه برای کاهش جرائم مربوط به دزدی از کارت‌های بانکی و لو رفتن رمز آنها گرفته شده است. بانک ها برای ارائه رمز دوم پویا اپلیکیشن هایی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند تا مشتری با مراجعه به این اپلیکیشن بتواند رمز دوم یکبار مصرف خود را دریافت کند. البته قرار بود این طرح از خرداد ۹۸ اجرایی شود که اکثر بانک ها اقدامات لازم آن را هم انجام دادند اما برخی ها به دلیل نبود زیر ساخت از اجرای این طرح صرف نظر کردند و در نهایت طرح از سوی هیچ بانکی اجرا نشد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها