آشنایی با کارلوس گوسن، مدیر شرکت رنو نیسان

0
1292

کارلوس گوسن کیست؟

یکی از نامهای مشهور دنیای خودروسازی که در ایران کمتر شناخته شده است، کارلوس گوسن مدیر عامل شرکتهای رنونیسان و عضو هیئت مدیره شرکت موتسوبیشی موتورز است. کارلوس گوسن نمونه کامل از مدیری است که با آشنایی کامل از فرهنگ های مختلف، بازارهای چند ملیتی را شناسایی کرده و با استفاده از خرد و دانش بالای خود نبض هر یک از این بازارها را در اختیار خود گرفته است. مدیری که خود متولد آمریکای جنوبی است، کار رسمی خود را در اروپا آغاز کرده و اوج شهرتش را در آسیا تجربه نموده و حال هر هفته بین سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا در حال سفر است تا مبادا از تجربیات دیگران عقب بماند. برای آشنایی بیشتر با این مدیر با مقاله زیر همراه باشید.

کودکی و تحصیلات

کارلوس گوسن تاجر و مدیر ارشد اجرایی فرانسوی، لبنانی-برزیلی تبار است. در واقع او از پدر و مادری لبنانی در امریکای جنوبی متولد شد. او دانش ‌آموخته مدرسه پلی‌ تکنیک پاریس و مدرسه عالی معدن می ‌باشد. پس از فارغ‌التحصیلی در رشته اقتصاد و در مقطع کارشناسی ارشد، فعالیت حرفه ‌ای خود را در اروپا شروع کرد و در آسیا به اوج شهرت رسید.

ورود به بازار کار

گوسن پس از فارغ ‌التحصیلی در یک شرکت فرانسوی لاستیک ‌سازی مشغول به کار شد و سه سال بعد، مدیریت یکی از شعب شرکت در پاریس را بر عهده گرفت. در واقع وی فعالیت خود را از شرکت میشلن (بزرگترین تولیدکننده تایر اتومبیل در اروپا) در سال ۱۹۸۱ آغاز نمود و در طول ۱۸ سال فعالیتش در این کمپانی، در کارخانجات مختلف میشلن در سرتاسر جهان اشتغال داشت. در سال ۱۹۸۴ در حالیکه تنها ۳۰ سال داشت، به ریاست بخش تحقیق و توسعه میشلن منصوب شد. یک سال بعد به مدیر عاملی میشلن آمریکای جنوبی رسید. در سال ۱۹۹۰ به ‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره میشلن آمریکای جنوبی انتخاب شد و در پی خریداری گودریچ تایر کمپانی توسط میشلن، با حفظ سمت قبلی، ریاست این شرکت را نیز در دست گرفت.

گوسن در سال ۱۹۹۶ از سوی شرکت خودروسازی رنو به‌ عنوان معاون مدیرعامل رنو آمریکای جنوبی منصوب گردید. سال ۱۹۹۹ در پی خریداری ۳۶٫۸٪ درصد از سهام شرکت نیسان توسط رنو، گوسن با حفظ سمت در رنو، در ماه ژوئن ۱۹۹۹ به‌عنوان مدیر عملیات نیسان، فعالیتش را در این شرکت آغاز نمود.

نقش فرهنگ

می‌گویند یک‌ مدیر ارشد اجرایی‌ خارجی‌ هرگز نخواهد توانست‌ با فرهنگ‌ جزیره‌ ای‌ کسب ‌وکار ژاپنی‌ کنار بیاید. اما همین‌ رهبر نمونه‌ جهانی‌ که‌ در برزیل‌ به‌ دنیا آمده؛ دارای‌ والدین‌ لبنانی‌ است‌ و تحصیلات‌ خود را در فرانسه‌ به‌ پایان‌ برده‌، ازطرف‌ شرکت‌ رنو مامور شد تا منافع‌ رنو را در شرکت‌ نیسان‌ زنده‌ کند. گوسن‌ ۴۷ ساله‌ بدون‌ فوت‌ وقت‌ دست‌ به‌ کار شد و تعدادی‌ از کارخانه‌ها را تعطیل‌ و بسیاری‌ از کارکنان‌ را اخراج‌ کرد. او با استخدام‌ طراحان‌ جدید خودرو زیان‌ ۶/۵ میلیارد دلاری‌ نیسان‌ در سال‌ ۲۰۰۰ را به‌ سود ۵/۲ میلیارد دلاری‌ در سال‌ ۲۰۰۱ تبدیل‌ کرد. روشهای‌ گوسن‌ در مقیاس‌ وسیعی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند. داستان‌ احیای‌ نیسان‌ یکی‌ ازکتابهای‌ پرفروش‌ در ژاپن‌ است. گوسن‌ پیش از این به ‌عنوان‌ پدر نمونه‌ سال‌ ژاپن‌ برگزیده‌ شده‌ است.

توانایی ایجاد تغییر

 او لحظه ورود به ژاپن را لحظه‌ای سرنوشت ‌ساز می‌داند و ادعا می‌کند با وجود شناخت ناکافی از فرهنگ ژاپن، از همان بدو ورود احساس کرده است بهتر از سایرین قادر به برقراری ارتباط با ژاپنی‌ هاست. همین امر به او اعتماد به نفس داد و احساس کرد توانایی ایجاد تغییر را دارد. برخی ژاپنی‌ ها او را با اسطوره‌ های کهن ژاپنی مقایسه میکنند و توانایی ‌های مدیریتی ‌اش را فراتر از قابلیت‌ های یک انسان عادی می ‌دانند. کارلوس گوسن از جمله معدود مغزهای متفکری است که با قدرت اندیشه بالای خود توانسته در یک زمان هدایت دوکمپانی بزرگ را برعهده گیرد و در هر دو به‌ عنوان یک پدیده باور نکردنی ظاهر شود. مدیریت کمپانی نیسان موتورز ژاپن، رنو فرانسه و همچنین عضویت در هیئت مدیره میتسوبیشی، تمامی اینها شرایطی است که برای هر فرد ممکن است با تمام توان و تجربه و دانشی که داشته باشد محال و باور نکردنی باشد. نکته جالب اینجاست که گوسن علاوه بر این‌ ها در کشور ژاپن به عنوان یک فرد مؤثر و دست اندر کار حرفه‌ای در لوازم خانگی نیز شهرت دارد.  گوسن اکنون در میان مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی، بیشترین دستمزد را دریافت می‌کند و این مسئله ‌ای است که او را در مرکز توجه قرار داده است. گوسن از طریق آشنایی با فرهنگهای مختلف، بازارهای چند ملیتی را شناسایی کرده و با استفاده از نبوغ و دانش خود، نبض این بازارها را در دست گرفته است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها