گفت و گوی اختصاصی کالاسودا با حامد حدادی مدیرعامل استارتاپ کوانت کن(   quantcan )

0
1715
موسس،تیم،استارتاپ

 از پیچیدگی های بازار بورس تا جذابیت های برنامه نویسی

گزارشگر رویا پاک سرشت

مهندس حامد حدادی ، کارشناس صنایع با گرایش مالی از دانشگاه شریف است و از سال ۹۲ به عنوان کارشناس و تحلیلگر بازار بورس کار می کند . پس از آن در یک سایت که مشاوره خرید و فروش سهام انجام می داد برای مدتی مدیرعامل شد و سپس  برای دوره ای نیز  در یکی از شرکت های تامین سرمایه ایران به عنوان کارشناس ارزشگذاری فعالیت کرده است ، همه این ها را گفتیم تا به استارتاپ فعلی این مدیر جوان و خلاق برسیم . استارتاپ کوانت کن (quantcan) که برای شناختش باید حتما متن گفت و گوی این هفته ما را بخوانید . گفت و گویی جذاب ،که هم اطلاعاتتان را بالا می برد و هم برای دو طیف برنامه نویس و کارشناس و فعال در بازار بورس جذاب خواهد بود . پیش از ورود به مصاحبه نیز بد نیست بدانید ؛ کوانت کن هشتمین تجربه استارتاپی مهندس حدادی است .

آقای حدادی لطفا کمی در خصوص استارتاپ کوانت کن توضیح دهید ، این استارتاپ از کجا شروع به کار کرد و اکنون چه اهدافی را دنبال می کند ؟

من تقریبا از خرداد ۹۲ به طور رسمی به عنوان تحلیلگر تکنیکال در بازار بورس فعال بودم . در سال ۹۴ نیز در یک سایت معتبر این حوزه مدیرعامل شدم . سپس ، از این مجموعه جدا شدم و به عنوان  کارشناس ارزش گذاری و توسعه دهنده کسب و کار در صندوق رویش لوتوس مشغول به کار شدم و در نتیجه همچنان همراهی و حضور من در بازار سرمایه ادامه پیدا کرد .

تقریبا اواخر سال ۹۴ بود که درگیری بیشتر من با بازار سرمایه، منجر به دیدن مسائل و مشکلات کلیدی بیشتری شد . در همان دوران بود که به فکر افتادم که آیا می توانم استارتاپی راه اندازی کنم که از طریق آن بخشی از مشکلات موجود در فضای معاملات و بورس  را حل کنم یا خیر .

استارتاپ کوانت کن از نمونه های خارجی الهام گرفته و ایرانیزه شده است ؟

بله، من یک وبسایت خارجی را دیدم که  دقیقا راهکاری ارائه می کرد که برای بخشی از بازار سرمایه ایران حیاتی بود، بخشی که موسوم به “معاملات الگوریتمی ” است . در حالی که در بازار بورس ایران عملا چنین موضوعی تعریف نشده بود  و نمونه وطنی آن وجود نداشت . حتی هنوز هم که ما با هم گفتگو می کنیم ، معاملات الگوریتمی در ایران به شکلی که انتظار می رود گستردگی ندارد . این در شرایطی است که این نوع معاملات بسیاری از مسائل را حل می کنند .

بر همین اساس، من به این موضوع فکر کردم که ما می توانیم از همین سیستم برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم . در نتیجه من و آقای محمد زاده تیمی را تشکیل دادیم و سپس روی ایده اولیه خود کار کردیم.  آقای محمد زاده هم بنیان گذار و CTO  تیم ما هستند .  پس از پخته شدن ایده خود و ثبت آن در شتاب دهنده شریف ، سرمایه گذار جذب کردیم و کار خود را ادامه دادیم . از مرداد سال گذشته نیز در بخش سرمایه گذاری تمرکز کردیم و به مرور کار را پیش می بریم .

در حال حاضر اسپانسر مالی دارید ؟

اسپانسر معمولا به فردی گفته می شود که تنها پول پرداخت می کند و شراکت نمی کند . اما ما سرمایه گذار داریم . یعنی ، افرادی در سیستم سرمایه گذاری با ما همکاری دارند که بخشی از سهام ما را نیز به خود اختصاص داده اند .

به نظر شما جذب سرمایه گذار بهتر از جذب اسپانسر است ؟

بنا بر نظر شخصی من سرمایه گذار. یعنی اگر فردی به شکل شخصی بتواند با هزینه های شخصی نیز ایده خود را پیش ببرد ، پیشنهاد من عدم انجام کار فردی و مشارکت با یک سرمایه گذار است . درواقع مشارکت با سرمایه گذاران خطر پذیر و حرفه ای به سرمایه گذاری شخصی ارجحیت دارد .

بنابراین من همیشه توصیه می کنم که استارتاپ ها با سرمایه گذاران ریسک پذیر کار کنند ، چرا که سرمایه گذاران ریسک پذیر،بیش از سرمایه مالی ، تجارب ارزشمندی را در اختیار شرکای خود می گذارند . این تجارب بسیار ارزشمند است ، چرا که نیاز به تجربه شخصی و تلاش برای شناسایی مسیر حرکت را کاهش می دهد .

صحبت از سرمایه گذاری ریسک پذیر شد ، به نظر شما در ایران سرمایه گذاران اهل ریسک پر تعداد هستند ؟

باید به این نکته تاکید کنم که صحبت من در خصوص شهر تهران است . چرا که در بسیاری از شهرها، هنوز هم فرصت برای سرمایه گذاری ریسک پذیر وجود ندارد . اما در خصوص تهران ، شرایطی  که من میبینم این است که حداقل طی ۱ سال اخیر تعداد زیادی شرکت فعال در حوزه سرمایه گذاری ریسک پذیر کار می کنند. البته من این مسئله  را فارغ از این بحث مد نظر قرار می دهم که آیا تازه واردان موفق یا حرفه ای بوده اند یا خیر ، اما به هر ترتیب تعداد زیادی از شرکت های معتبر  نیز وارد این فضا شده بوده اند و موفق هم شده اند.

برای مثال سراوا با دیجی کالا و رهنما با کافه بازار تجربه ای موفق داشته اند و راکت اینترنت با اسنپ تجربه ای ایده آل را پشت سر گذاشته است . در نتیجه تعداد افراد موفق در این حوزه کم نیست . در خصوص استارتاپ ما باید به این نکته اشاره کنم که طی یک سال آینده تعداد زیادی صندوق جسورانه وارد فرابورس خواهند شد.

بر اساس آمارهای سازمان فرابورس ، طی سال آتی حجم صندوق های جسورانه بورسی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود . این در حالی است که هم اکنون تنها صندوق فعال ، صندوق رویش لوتوس است که با حجم ۵۰ میلیارد تومان فعالیت می کند . بنابراین ما با بازاری رو به رو هستیم که روندی به شدت رو به رشد دارد و ما به اندازه کافی سرمایه گذار اهل خطر داریم .

پس می توان معتقد بود وجود تعداد زیادی سرمایه گذار ریسک پذیر نقطه مثبت و خوبی است ؟

در نگاه اول بله ، اما نمی توان به طور قطع گفت پاسخ این سوال مثبت است . چرا که زمانی که سمت عرضه پول سنگین تر می شود و جذب سرمایه ساده تر می شود ، تعداد ایده هایی که تامین مالی می کنند بالاتر می رود و تنها ایده های ناب نیستند که پرورش پیدا می کنند . این در حالی است که وقتی سرمایه ها اندک تر باشند ، تنها ایده هایی به موفقیت می رسند ، که ناب تر باشند و از فیلترهایی سخت گیرانه تر نیز عبور کرده باشند . بر این اساس احتمال می رود کیفیت کارها نیز کاهش پیدا کند اما باید ایستاد و دید، شاید نظر من درست نباشد.

در حال حاضر رقیب یا استارتاپ فعال مشابه دارید ؟

خیر. اما بگذارید تفکیک کنم تا بهتر متوجه شوید.

در حوزه معاملات الگوریتمی می توان از چند دیدگاه کار را شروع کرد . یک روش این است که شما تیمی جمع کرده و شروع به نوشتن الگوریتم معاملاتی کنید . یک الگوریتم معاملاتی خوب ، یک سهم را از بازار ارزان خریده و گران تر می فروشد این روند بی شباهت به خلق یک ماشین چاپ پول نیست . بنابراین یکی از دیدگاه های ویژه و محبوب ، جمع کردن یک تیم برای ساخت ماشین چاپ پول است .

روش دوم این است که شما زیرساختی را فراهم کنید تا هر شخصی که می خواهد ماشین چاپ پول طراحی و تدوین کند ، از همین زیرساخت ها استفاده کند . برای مثال شما می توانید نرم افزاری مثل کافه بازار خلق کنید که بستری برای آپلود کردن تعداد زیادی اپلیکیشن فراهم کند . اپلیکیشن هایی که ممکن است محبوب و موفق شوند یا خیر .

تمرکز استارتاپ ما بیش از هر چیز بر همین زیرساخت ها است نه روی نوشتن الگوریتم معاملاتی . بنابراین با توجه به این توضیحات باید بگویم پاسخ شما خیر است و تا کنون که با یکدیگر صحبت می کنیم ، استارتاپی مشابه با ما وجود ندارد . هیچ گروهی نتوانسته با کیفیتی که ما محصولاتمان را ارائه می دهیم با ما رقابت کند .

این بی رقیب بودن یک موضوع ایده آل است یا مخرب ؟

ما با اغوش باز از رقبا استقبال می کنیم . حتی اگر فردی بخواهد وارد این حوزه شود ما کمک هم ارائه می دهیم ، چرا که این بازار هنوز به طور کامل شکل نگرفته است. وقتی تعداد افراد فعال در این بازار افزایش پیدا کند بازار سریعتر شکل می گیرد و در نهایت فردی برنده می شود که خدمات بهتری را ارائه می کند .

ما معتقدیم که توان ارائه محصولات قوی را داریم . بنابراین به حضور رقبا علاقه مندیم .اما بد نیست به این موضوع نیز دقت کنیم که اگر قرار باشد هیچ رقیبی وارد بازار نشود، جای نگرانی دارد که شاید مساله درستی را برای حل کردن انتخاب نکرده ایم . اما یکی از علل اصلی بی رقیب بودن ما پیچیدگی های گسترده ای است که در حوزه فعالیت ما وجود دارد . چرا که تیمی که قرار است این نوع فعالیت ها را انجام دهد ، هم به لحاظ فنی باید سطح و حد دانشی بسیار بالا داشته باشد و هم به لحاظ دانش بورسی باید اطلاعات کافی داشته باشد . پیدا کردن چنین تیمی معمولا بسیار سخت است ، چرا که معمولا افرادی که اهل بورس هستند از دنیای تکنولوژی سر رشته ای ندارند و افرادی که اهل تکنولوژی هستند به دنیای بورس بی توجه هستند .

در نتیجه چون بستن چنین تیمی خواه ناخواه سخت است ، تعداد افرادی که در این نوع فعالیت ها حضور دارند نیز کم است . در حالی که تعداد استارتاپ های فعال در حوزه پرداخت کم نیست . در آن بخش یک عدد ثابت وجود دارد که بیانگر پول موجود در حساب است و فقط مالک آن دائما عوض می شود یعنی موضوع چندان پیچیده نیست . اما در بازار بورس ماجرا بسیار پیچیده تر است . در نتیجه بخشی از ماجرای بی رقیب بودن از همین جا ناشی می شود . با همه این ها ما همچنان مایلیم رقبا وارد عرصه رقابت با ما شوند .

بین سخنانتان به موضوع اهمیت قوت دو تیم اصلی در روند کاری خود اشاره کردید ، در خصوص تیم خودتان نیز توضیح دهید .

تیم ما چندان بزرگ نیست و قرار هم نیست از حدی مشخص بزرگ تر شود . در پیش بینی ها و برنامه های ما حداکثر رقمی که برای تیم در نظر گرفته شده ، ۲۵ نفر است . ما با مشتریان نهایی خود ارتباط مستقیم چندانی نداریم (مشابه با اسنپ و دیجی کالا و …). بنابراین CRM  به آن بزرگی نیز نمی خواهیم . در حال حاضر تیم ما تقریبا ۶ نفر اصلی دارد . البته بقیه اعضای تیم به جز من فنی هستند ، اما تیم ما در حال توسعه است و همچنان روند رشد را طی می کند .

چالش ها و مشکلات شما در کوانت کن چه مواردی بودند ؟

یکی از مسئله هایی که ما در خصوص توسعه بازار خود با آن مواجه شدیم ، بحث USER  بود . کاربران سایت ما کاربران عادی نیستند ، حتی ممکن است یک بورس باز حرفه ای نیز کاربر و مخاطب اصلی ما تلقی نشود . یعنی کاربران ما باید دو مهارت اصلی برنامه نویسی و تسلط بر بازار بورس را به طور همزمان داشته باشد . چون در غیر این صورت قادر نخواهد بود یک الگوریتم معاملاتی و ماشین چاپ پول برای خود بنویسد .

کار اصلی ما در حال حاضر این است که در بلاگ خود به آدرس   blog.quantcan.irتعدادی ویدئو آموزشی قرار دهیم ، همینطور کارگاه های حضوری نیز برگزار می کنیم تا به افرادی که حداقل یکی از این مهارت ها را دارند(بورس یا برنامه نویسی)،یک مهارت ثانویه آموزش دهیم .این آموزش ها کمک می کند تا این افراد به یک زبان مشترک دست پیدا کنند تا در نهایت یک تیم حرفه ای جمع کنند . یعنی متخصص بورس متوجه صحبت های برنامه نویسان شود و بالعکس .

روش های کسب درآمد تیم شما در حال حاضر چگونه است ؟

فرض کنید فردی استراتژی پولسازی را در ذهن دارد ، برای مثال ایده ای دارد که یک سهم با شرایط خاصی را بخرد و وقتی گران تر شد به فروش برساند .

وی الگوریتم معاملاتی خود را می نویسد و سود هم خواهد کرد . تا اینجای کار، ما وجهی از افراد طلب نمی کنیم و استفاده از خدمات ما کاملا رایگان خواهد بود . اما ممکن است شما استراتژی داشته باشید ،طراحی و اجرایش کنید و اتفاقا استراتژی سود آوری هم باشد ، اما سرمایه ای که پشت آن گذاشته اید کم باشد . مثلا تنها ۵۰ میلیون تومان گذاشته اید و روی این ۵۰ میلیون تومان، سالی ۵۰ درصد نیز سود می کنید .

اما این ۵۰ درصد تنها ۲۵ میلیون می شود که چندان رقم قابل توجهی برای یک سال نخواهد بود . بنابراین به جای تنها کار کردن ، فرد می تواند به ما مراجعه کند و بگوید استراتژی پیاده کرده که قادر است سالانه تا ۵۰ درصد سود کند . در این بخش ما وارد عمل می شویم . ما با تعدادی سرمایه گذار مشارکت داریم که حاضرند بدون دخالت و دستکاری الگوریتم شما  و حتی بدون داشتن دسترسی به اطلاعات سری شما ، در استراتژیتان مشارکت کنند . درواقع این گروه افزون بر تامین مالی الگوریتم شما ، در سود و زیان نیز با شما مشارکت خواهند کرد .

در این مرحله ما کارمزد دریافت کرده و کسب درامد می کنیم . یعنی اگر یک فرد به دنبال سرمایه گذار باشد ، ما از این تامین مالی ، کارمزد تامین مالی دریافت می کنیم .

 

بلاگ کوانت کن

https://blog.quantcan.ir/

وب سایت اصلی کوانت کن

https://quantcan.ir/