استارت آپ های مغزهای ایرانی

0
188

نخبگان ایرانی که پیش از این تعدادی از آنها فرار مغزها را رقم زدند حالا با بازگشت دو کشور دست به تولید استارت آپ زده اند.

به گزارش خبرنگار کالاسودا استارتاپ های ایرانی این روزها دوران خوشی تجربه می کنند که رونق کسب و کار آن هاست و همین دوران خودش باعث شده تا نخبگان ایرانی که روزگاری فرار مغزها را رقم زدند با بازگشت به کشور ۹۳ استارتاپ را راه اندازی کنند.

این در حالی است که طبق آمار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۱۲۸۰ داخلی ایرانی که از کشور خارج شده بودند به کشور بازگشته اند. این آمار مرتبط با نخبگان ایرانی است که پس از بازگشت به کشور در ایران مستقر شده‌اند. اما بیش از ۴ هزار نخبه ایرانی که به خارج از کشور رفته بودند در طی ۴ ماه گذشته به کشور بازگشته اند و به صورت کوتاه مدت و بلند مدت در پروژه‌های مختلف نقش داشته اند که از این پروژه ها می توان به راه اندازی استارتاپ اشاره کرد. جمع استارتاپ های راه اندازی شده توسط نخبگان ایرانی برگشته به کشور ۹۳ عدد است.

گفتنی است، ایران کشوری است که نرخ ماندگاری بالاتری در مقصد نسبت به کشور‌های هند و چین دارد. ۹۰ درصد دانشجویان ایرانی پس از اتمام تحصیل در آمریکا می‌مانند.وضعیت مهاجرت دانشجویان و نخبگان ایرانی آنگونه که در اذهان عمومی منفی و با رتبه‌های بالا به نظر می‌رسد، نیست و در حال حاضر سهم مهاجرت دانشجویان در ایران نسبت به افزایش جمعیت آن‌ها، شیب نزولی یافته است و از ۲ درصد جمعیت دانشجویان مهاجر در دهه‌های ۹۰ میلادی به یک درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

در یکی دو سال اخیر آمار مهاجران جهان به ۲۶۰ میلیون رسیده است و از هر ۳۰ نفر یک نفر در دنیا مهاجر است. جمعیت مهاجران دنیا با سرعت بالایی در حال افزایش است. این تنها مختص ایران نیست و در دنیا هیچ کشوری تنها گیرنده و تنها فرستنده ندارد.

از این رو ایران در تلاش است تا از میزان دانشجویان مهاجرت خود و نخبگانی که به خارج از کشور رفته اند بکاهد و به همین دلیل به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح ها و پروژه های بسیاری برای جذب این افراد به اجرا در می آورد که از آن جمله می‌توان به راه اندازی استارتاپ ها اشاره کرد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها