بخش خصوصی، اپراتور ماهواره می شوند

0
508

مجوز اپراتورهای ماهواره ای از این به بعد بخش خصوصی اعطا می شود.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، مجوز اپراتورهای ماهواره ای در ایران تا کنون به بخش ها و نهادهای دولتی ارایه می شد اما از این پس بخش خصوصی هم می تواند این مجوز را دریافت کند.

اپراتور ماهواره ای چیست؟

اپراتور ماهواره ای اپراتوری است که از طریق ماهواره می تواند خدمات به کاربران خود ارائه دهد. خدمات ماهواره ای شامل توزیع و فروش پهنای باند ماهواره های در اختیار، ایجاد شبکه های اختصاصی و ارائه هرگونه خدمات ارتباطی و انتقال داده از قبیل خدمات ثابت و سیار ماهواره ای، ایجاد دسترسی به اینترنت پرسرعت، ایجاد دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن، ارائه خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده ای و انواع خدمات محتوایی و ارزش افزوده است که اپراتورها به کاربران خود ارائه می دهند.

اپراتورهای ماهواره ای در ایران

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، کلیات صدور مجوز و نحوه فعالیت اپراتور ماهواره ای در ایران را در سال ۹۶ تصویب کرد. طبق آن، اپراتور دریافت کننده مجوز فعالیت، باید حداقل ۸۰ درصد نیاز بازار داخلی را به صورت عمده فروشی برای اپراتورهای ارائه دهنده خدمات انتقال داده از طریق ارتباطات ماهوارهای (SAP) و دیگر ارائه کنندگان خدمات ماهواره ای مجاز، تامین کند و در هرصورت سهم آن از بازار داخلی خرده فروشی داخلی، بیش از ۲۰ درصد نخواهد بود.

اما در شهریور ۹۷، معاون وزیر ارتباطات از ورود اپراتور ماهواره به بازار ICT کشور خبر داد و گفت: دارنده پروانه باید ماهواره‌ای تهیه کند و با دریافت نقطه مداری از سازمان فضایی، به متقاضیان خدمات ماهواره‌ای ارتباطی ارائه کند.

اعطای پروانه اپراتور ماهواره‌های مخابراتی به شرکت‌های خصوصی

در هفته‌های آینده با ابلاغ وزارت ارتباطات، شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی مانند مپنا و مگفا (مرکز گسترش فناوری اطلاعات) پروانه‌های اپراتوری ماهواره‌های مخابراتی را دریافت کنند و به این ترتیب اولین اپراتور ماهواره‌های مخابراتی در کشور شکل خواهد گرفت.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها