تولید نسخه بومی نرم افزار اسکادا

0
409
تولید نسخه بومی نرم افزار اسکادا

نرم افزار اسکادا توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی بومی سازی شده است.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، یک نرم افزار بسیار کاربردی در حوزه کنترل انرژی به نام اسکادا توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی بومی سازی شده است.

اسکادا چیست؟

نرم افزار اسکادا SCADA: Supervisory Control And Data Acquisition که سامانه‌ای نرم افزاری برای سرپرستی و گردآوری و تحلیل داده‌ها است. هسته این نرم‌افزار متن باز است و نسخه‌های مختلفی از آن توسط کشورهای مختلف توسعه یافته است. نظارت و کنترل یک سایت یا سیستم گسترده از راه دور و به صورت برخط کاری است که این نرم‌افزار به کمک تجهیزات و سخت‌افزارها انجام می‌دهد.

بومی سازی اسکادا

نسخه بومی این نرم افزار که در حوزه انرژی کاربرد دارد، توسط یک شرکت دانش‌بنیان تولید شده است. رصد، پایش و تحلیل اطلاعات انرژی مهم‌ترین عملکرد این سامانه بومی است. در نسخه بومی اسکادا، با استفاده از ثبت‌کننده داده (دیتالاگر) که در نقاط مختلفی نصب و راه‌اندازی می‌شود، میزان مصرف واحدهای مختلف ثبت و مانیتور می‌شود. مؤلفه‌های متعدد مصرف و هدررفت انرژی برق، در سرور مرکزی ثبت می‌شود و با استفاده از رابط کاربری نرم‌افزار بومی اسکادا، به کمک تحلیل‌ها و گزارش‌های ارائه شده توسط این نرم‌افزار می‌توان به تصویری دقیق از میزان مصرف، نقاط پرمصرف و شرایط ویژه دست یافت و بر اساس این داده‌ها برای مدیریت بهینه برنامه‌ریزی کرد.

بخش عمده کاربرد اسکادای بومی در مدیریت تأسیسات و ساختمان‌ها است و استفاده در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی نیز یکی دیگر از کاربرد این سامانه در کنار مدیریت و پایش دقیق مصرف انرژی است و داده‌های آماری و گزارش‌های جزیی و دقیق آن می‌تواند در پژوهش‌ها و تحلیل توسط محققان برای توسعه فناوری مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین، امکان استفاده از سامانه بومی این نرم افزار را در کنترل و پایش مصرف دیگر حوزه‌های انرژی مانند آب و گاز وجود دارد و اکنون بر روی ۶ ورودی آب دانشگاه فردوسی مشهد نصب و به بهره برداری رسیده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها