ساخت ماهواره سنجشی ایران

0
417

ماهواره سنجشی ایران تا سال 1404 با قدرت تشخیص ویژه ساخته می شود.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، ماهواره های سنجشی یکی از پرکاربردترین ماهواره های هر کشور است و ایران هم قصد دارد از این ماهواره ها استفاده کند. پیش از این ایران قصد خرید این نوع ماهواره را داشت و حالا دست به تولید آن می زند.

ماهواره سنجشی چیست؟

بحث سنجش از دور که در زبان انگلیسی به عنوان “Remote sensing” شناخته می شود به توانایی جمع آوری اطلاعات از سطح زمین (چه خشکی و چه سطح اقیانوس) گفته می شود. ماهواره های سنج از دور که در ارتقاع بالا از سطح زمین در حال گردش هستند دارای دو نوع فعال و غیر فعال هستند.

در گونه فعال ماهواره مورد نظر با استفاده از ارسال امواج به سطح زمین و دریافت بازتاب آنها به تصویر مورد نظر خود دست پیدا می کند. این امواج می توانند از گونه رادیویی و یا حتی صوتی باشد. در صورت لزوم این ماهواره ها توان دریافت امواج صوتی خاص از سطح زمین و تعیین موقعیت آن محل را دارند.

در گونه غیر فعال این ماهواره ها بازتاب انرژی خورشیدی از سطح مورد نظر یا انرژی که از این تابش در اجسام و سطوح مختلف جذب شده و سپس به سمت بالا منعکس می شود را به صورت طول موج های فروسرخ دریافت کرده و پس از پردازش اطلاعات دریافتی و تبدیل آنها به داده قابل پردازش تصویر لازم از منطقه مورد نظر را تهیه می کند.

ساخت ماهواره سنجشی ایران تا 1404

ایران هم قرار است از کاربری ماهواره های سنجشی بهره ببرد و در همین رابطه سازمان فضایی کشورمان اعلام کرده که ر نقشه راه سازمان فضایی هدف تعیین‌شده این است که در سال ۱۴۰۴ به ماهواره‌های سنجش‌ازدور باقدرت تفکیک تصاویر یک متر دست پیدا کنیم گفت: در همین راستا، ماهواره سنجی ظفر باقدرت تفکیک تصاویر ۲۲.۵متر و پارس ۱ باقدرت تفکیک ۱۵ متر، مراحل نهایی تکمیل را طی می‌کنند و تلاش داریم با پژوهش‌هایی که انجام می‌شود تا سال ۱۴۰۴ موفق به ساخت ماهواره سنجی باقدرت تفکیک تصاویر یک متر برسیم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها