مومیایی مصری پژوهشگران را سر کار گذاشت

0
3011

کالاسودا_ مومیایی مصری و جدیدی  کشف شده که نسبت به سایر مومیایی های مصری تفاوت هایی آشکار دارد. تفاوت ایی که باعث شد پژوهشگران در مورد این مومیایی به اشتباه بیفتند.

اما ماجرای این مومیایی مصری عجیب چیست؟دانشمندان چندی پیش مومیایی مصری‌ ای کشف کردند که در ابتدا گمان می‌شد متعلق به یک پرنده است اما محتوای درون تابوت باعث شگفتی همه شده است.

درواقع اشتباه اصلی در مورد مومیایی مذکور از این قرار بود برای مدت‌ زمان زیادی گمان می‌شد که این مومیایی مصری  ۲۱۰۰ ساله حاوی بقایای پرنده گرانبهایی است که با توجه به سایز کوچک و تزئینات شاهین‌نشان این مومیایی فرضیه دور از ذهنی نبود. اما اخیرا دانشمندان با انجام سی‌تی‌اسکن‌های جدیدی متوجه شدند که این مومیایی حاوی بقایای جنین به شدت ناقص انسان است. به گفته دانشمندان این جنین کمتر از ۲۸ هفته عمر داشته است.

اگر از مومیایی شدن حیوان تعجب کرده اید، شاید جالب باشد که بدانید مومیایی کردن حیوانات از تمساح و گربه گرفته تا دلیجه (پرنده‌ای شکاری از سرده شاهین) و سوسک سرگین در مصر باستان کاری کاملا رایج بوده است. به همین دلیل این مومیایی در بررسی اولیه عجیب و غریب و غیرمعمولی به نظر نرسیده است.

اندرو نلسون از دانشگاه وسترن و تیم تحقیقاتی‌ وی با انجام میکرو سی‌تی اسکن و آنالیزهای تخصصی روی این مومیایی متوجه شدند که این مومیایی حاوی بقایای جنین انسان است. این جنین که بین ۲۲ تا ۲۸ هفته سن داشته است، از اختلالات شدید ستون فقرات و نوعی نقص مادرزادی نادر رنج می‌برده است که از رشد مناسب مغز و جمجمه جلوگیری می‌کند.

این اختلال، یعنی آنانسفالی یا بی‌مٌخ‌زایی اختلال مغزی ناشی از نقص در کانال عصبی است که به دلیل عدم بسته‌ شدن انتهای کانال عصبی پدید می‌آید. این اختلال در سن بارداری ۲۳ و ۲۶ روز ایجاد می‌شود و معمولاً باعث عدم تشکیل قسمت بزرگی از مغز، جمجمه و پوست سر در این نوزادان می‌شود.به این می گویند یک کشف پر ماجرا .

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید