نبرد هندی ها با کوری دیابت با بهره گیری از هوش مصنوعی

0
411

روزانه بیش از 2هزار نفر از سراسر هند و حتی کشورهای مختلف دنیا به بیمارستان چشم آراویند می روند و ساعتها منتظر می نشینند تا در این بیمارستان با قدمتی 43 ساله که در جنوب هند واقع شده، مورد معاینه قرار بگیرند. یک روز صبح موتوسامی رامالینگام هندی به اتاقی درطبقه دوم رفت؛ روی صندلی نشست و چانه اش را روی دستگاهی قرار داد تا توسط دوربین داخل چشمهایش مورد بررسی قرار گیرد.

بهره گیری از تکنولوژی برای تشخیص بیماری

تکنسین روی دکمه اسکنر چشم زد و درعرض چند ثانیه تشخیص مشکل چشم بیمار، توسط کامپیوتر روی دیوار به نمایش درآمد. درهردو چشم او نشانه هایی از رتینوپاتی دیابتیک دیده می شد؛ مشکلی که اگر درمان نشود، به کوری منتهی خواهد شد.

دراکثر بیمارستانها و کلینیک های دنیا، پزشکان برای تشخیص این بیماری با معاینه چشمهای بیماران و تشخیص زخمهای کوچک، خونریزی و تغییر رنگ چشمها که کوری دیابتیک را مشخص می کنند، تعلیم داده شده اند. ولی بیمارستان آرویند در تلاش است تا این روند را به صورت اتوماتیک انجام دهد. بیمارستان آرویند هند با همکاری با محققان هوش مصنوعی گوگل که در کالیفرنیا مستقر هستند، در حال تست کردن سیستمی هستند که بتواند این شرایط را تشخیص دهد.

چرا تینوپاتی دیابتیک؟

گوگل و کمپانی ویرلی این نوع بیماری کوری را به خاطر شایع بودنش و البته به خاطر اینکه نوعی بیماری است که سیستم هوش مصنوعی در اوایل بروزش قادر به تشخیص آن است،  هدف قرار داده اند و گوگل در زمانی که مشغول تست این تکنولوژی است،از بیمارستان هزینه ای دریافت نمی کند.

محققان امیدوارند که سیستم هوش مصنوعی بتواند به پزشکان کمک کند تا بیماران بیشتری را در کشوری که رتینوپاتی دیابتیک شیوع زیادی دارد و تعداد بیمارانش درحال افزایش است، ویزیت کنند. طبق گزارش سازمان جهانی سلامت، حدودا 70 میلیون نفر از هندی ها دیابت دارند و تمام آنها با ریسک کوری دست و پنجه نرم می کنند. ولی در هند پزشکان به طور مناسبی برای ویزیت کردن تمام بیماران تعلیم ندیده اند. در ازای یک میلیون نفر در هند، تنها 11 چشم پزشک وجود دارد.

هدف از این پروژه ساخت و به کار گیری سیستمهایی است که به صورت اتوماتیک بتوانند نشانه های این بیماری را دراسکن های پزشکی تشخیص دهند. بیمارستانهایی درآمریکا، بریتانیا و سنگاپور هم از سیستمهای مشابهی درتشخیص دیابت چشم بهره می برند. محققان درسراسر دنیا در حال بررسی تکنولوژی هایی هستند تا به کمک آنها بتوان سرطان، حملات قلبی، بیماریهای قلبی وبرخی بیماری های دیگر را تشخیص داد.

ماه گذشته میلادی، بهره گیری از سیستم ویزیت چشم در اروپا تحت عنوان وریلی موردتائید قرار گرفت و سازمان غذا و دارو اخیرا سیستم مشابهی را درآمریکا تائید کرده است.Artificial intelligence

رویای بنیانگذار آراویند

گووینداپا ونکاتاسوامی، بنیانگذار آراویند که درهند تبدیل به چهره ای سمبلیک شده و با عنوان دکتر وی شناخته می شد در سال 2006درگذشت؛ او در نظر داشت تا شبکه ای از بیمارستانها و مراکز چشم پزشکی را ایجاد کند که مثل رستورانهای زنجیره ای مک دونالدو به فعالیت بپردازند و بدین ترتیب مراقبت بیشتری از چشم هندی ها به عمل بیاید و الان بیش از 40 مرکز چشم درسراسر هند ایجاد شده است.

حالا علاوه بر معاینه خودکار بیماران در شهر مادورای (یکی از بزرگترین شهرهای جنوب هند)، مسئولان درتلاش هستند تا تجهیزات تکنولوژیک گوگل را در روستاهای اطراف نیز نصب کنند وبابهره گیری از سیستم جدید هوش مصنوعی می توان تعداد بیمارانی که تحت ویزیت قرار می گیرند را افزایش داد.

درپشت پرده متدهای ویزیت اتوماتیک چشم، شبکه های عصبی متعدد و سیستمهای پیچیده ریاضی نهفته است که می توانند با بررسی دیتاها، نکات وکارهای جدیدی را بیاموزند. با بررسی میلیونها اسکن اتوماتیک چشم بیماران در جستجوی علائم کوری ناشی از دیابت، این شبکه عصبی می تواند بیاموزد که به صورت مستقل مشکلات بیماران را تشخیص دهد. شبکه عصبی درحقیقت همان تکنولوژی مشابهی است که در سرویس های تشخیص چهره، دستیارهای دیجیتال گویا، اتومبیلهای بدون سرنشین و سرویسهای ترجمه همزمان مثل گوگل ترنسلیت از آنها استفاده می شود.

این سیستمها از حجم انبوهی از اطلاعات، نکاتی را یاد می گیرند و محققان درتلاش هستند تا کاملا درک کنند که این سیستمها چطور کار می کنندو رفتار نهایی آنها به چه ترتیب خواهد بود. البته برخی متخصصان براین باورند که زمانی که این سیستمها تست شده و به درستی جا بیفتند، می توانند باعث بهبود مراقبت از سلامت افراد نیز بشوند.

نمایشگرهای کامپیوتری برای ترجمه

در آراویند، نمایشگرهای کامپیوتری متعددی برروی دیوارهای اتاقهای انتظار نصب شده و اطلاعات  را به زبانهای متعددی که در بیمارستان صحبت می شود ترجمه می کند.

آقای رامالینگام 60 ساله در هنگامی که ویزیت می شد، به زبان تامیل که زبانی قدیمی در منطقه جنوبی هند وسریلانکا است صحبت می کرد. او گفت که هنگامی که دستگاه درحال بررسی شرایط چشمش بود، احساس راحتی می کرده. بعد از انجام بررسی های ابتدایی توسط سیستم هوش مصنوعی، پزشکان ممکن است چشم بیماران را ویزیت کنند و شایدهم نیاز به جراحی لیزری برای جلوگیری و درمان کوری باشد.

همراه با به کارگیری این سیستم، وجود چشم پزشکان دوره دیده در کلینیک نیز ضروری است و هنوز فاصله زیادی تا زمانی که این سیستم بتواند کاملا جایگزین چشم پزشکان شود، داریم.

دریکی از این روزها، پامبایان بالوسامی 55 ساله در یکی از اتاقهای این بیمارستان مورد معاینه قرار گرفت و سیستم گوگل، بیماری proliferative را در چشم چپ او تشخیص داد ولی این سیستم نتوانست به درستی چشم راست او را اسکن کند، چرا که احتمالا چشم راست این بیمار آب مروارید داشت. پزشکان با ویزیت چشم بیماران می توانند آب مروارید را تشخیص دهند ولی سیستم گوگل هنوز موفق به انجام این کار نشده.

حتی با وجود این محدودیت ها، طبق گفته دکتر کیم، این سیستم می تواند یاری رسان بزرگی برای پزشکان باشد. مرکز آراویند درحال حاضر مدیریت مراکز چشم پزشکی کوچکی درشهرها و روستاهای مختلفی دراطراف مادورای را تحت نظر دارد و امید می رود که سیستم گوگل بتواند امکانات بیشتری در ویزیت اتوماتیک چشمها را فراهم آورد.

امروزه در بسیاری از این مراکز چشم پزشکی، تکنسین ها اسکن چشم را انجام می دهند و نتایج آنها را برای بررسی برای پزشکان در مادورای می فرستند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها